1515
Annons

Recyctec inleder expansion till Tyskland

Återvinningsbolaget Recyctec kommer nu att påbörja sin expansion till Tyskland tillsammans med samarbetsföretaget Dr. Kramer. Beslutet tas i linje med bolagets tidigare kommunicerade ambition om internationell expansion som är en del av strategin framöver.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Det slutna avtalet innefattar råvaruanskaffning och försäljning till kunder i Tyskland. Initialt kommer en gemensam marknadsanalys genomföras för att verifiera potentialen hos olika potentiella kunder och råvaruleverantörer.

”Den tyska kemimarknaden är långt större än den svenska, samt att hållbarhetstrenden för B2B-aktörer är än starkare än i Sverige. Detta bådar gott för bolagets möjligheter att hitta både kunder och leverantörer”, skriver Recyctec vidare. 

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Medclair förbättrar resultatet – men kassaflödet sämre

Medclair Invest, vars aktie handlas på NGM, rapporterar en orderingång på 14,7 miljoner kronor för det andra kvartalet (1,9). 

Nettoomsättningen uppgick till 4,7 miljoner kronor (2,6) och resultatet efter skatt landade på -2,5 miljoner kronor (-4,5). 

”Intäkter och resultatet för kvartalet påverkas av det faktum att framför allt Medclairs leveranser av beställda varor ligger i 3:e resp 4:e kvartalet”, skriver vd Mikael König i rapporten. 

Kvartalets kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -5,2 miljoner kronor (1,1). 

”Det negativa kassaflödet för andra kvartalet är hänförligt till att Medclair byggt upp ett lager för att säkerställa leveranskapacitet under 2022”, förklarar vd. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera