1515
Annons

Recipharm: Skulle vara möjligt att tillverka vaccin i Sverige

Sverige borde ha stöttat företag att sätta upp vaccinproduktion under pandamin, anser Janet Hoogstraate, Sverigechef på vaccinföretaget Valneva.
”Det borde gjorts mer för att attrahera de som har covid-19-vaccin i utveckling att göra det just i Sverige”, säger hon till Sveriges radio.  

Foto:Petronelle Halvorsen

Det franska vaccinföretaget Valnevas anläggning i Solna håller på att byggas ut. I de svenska lokalerna ska bolagets ännu inte godkända vaccinkandidat mot covid-19 fyllas och paketeras. 

Men Valnevas Sverigechef Janet Hoogstraate tycker inte att Sverige har gjort tillräckligt för att stötta de företag som utvecklar covid-19-vaccin att sätta upp vaccinproduktion i Sverige. 

I Recipharms anläggning i Frankrike tillverkas Modernas vaccin, men tillräcklig kapacitet för vaccintillverkning har bolaget ännu inte i Sverige. Det skulle dock vara möjligt att anpassa den svenska anläggningen för det, men det skulle kosta pengar och ta tid, säger Recipharms vd Thomas Eldered till Sveriges radio. 

”Det är absolut fullt möjligt, det var mer omständigheterna som gav att vi gör de här uppdragen i Frankrike respektive Tyskland. Sen kan man skjuta in att vi, framför allt från franska staten, får väldigt bra stöd.”

I början av året gav regeringen Vinnova och RISE i uppdrag att ta reda på hur Sverige produktion av vaccin och biologiska läkemedel kan öka.


Alpine A110S: Så rolig med gokart-känsla

Sportbilar med underbart ljud från en förbränningsmotor kanske inte är det mest aktuella i elbilstider. Men när retro görs rätt kan det bli väldigt bra. Alpine A110S är ett lysande exempel på det.

TILLBAKA TILL 1960-TALET. Alpine A110S har 300 hästkrafter. Men det är inte effekten som är den största styrkan, det är i stället lättviktskonstruktionen och den omedelbara glädjen bakom ratten. Avskalad och på gränsen till spartansk är modellen inspirerad av 1960-talets original, men utan att bli för retro. På många sätt är Alpine en antites i den moderna bilvärlden, bensindriven och högljudd, men fungerar också som en påminnelse om vad elbilarna inte kan erbjuda i form av analog känsla.
TILLBAKA TILL 1960-TALET. Alpine A110S har 300 hästkrafter. Men det är inte effekten som är den största styrkan, det är i stället lättviktskonstruktionen och den omedelbara glädjen bakom ratten. Avskalad och på gränsen till spartansk är modellen inspirerad av 1960-talets original, men utan att bli för retro. På många sätt är Alpine en antites i den moderna bilvärlden, bensindriven och högljudd, men fungerar också som en påminnelse om vad elbilarna inte kan erbjuda i form av analog känsla.Foto:Patrik Lindgren
Foto:Marcus Engström
Foto:Marcus Engström
Foto:Marcus Engström
Foto:Carl-Johan Lejland
Foto:Carl-Johan Lejland
Foto:Carl-Johan Lejland

Det franska sportbilsmärket Alpine grundades på 1950-talet och Renault tog över som ägare 1973. Alpine A110 är märkets mest kända modell, dels på grund av att den lilla tvåsitsiga coupén hade en relativt lång tillverkningsperiod, 1963 till 1977, dels på grund av stora framgångar i rally. 1971 stod Ove Andersson som segrare i Monte Carlorallyt i en klassiskt blå Alpine A110.

Originalets effekt på 1960-talet låg på strax under 100 hästkrafter, i versionen som nylanserades 2017 har motorn en effekt på 252 hästkrafter och med tillägget S i modellnamnet ger 1,8-litersturbon 300 hästkrafter. Det låter kanske inte så imponerande, men i jämförelse med tyska, italienska och amerikanska sportbilar är Alpine enkel, sparsmakad och framför allt lätt.

Chassi och kaross består till 96 procent aluminium och tjänstevikten stannar på kring 1 100 kilo. Det innebär att grundversionens motor räcker, och att S-versionens extra effekt gör allt ännu roligare. 

Alpine A110S är omedelbart tilltalande så fort man sätter sig bakom ratten. Körpositionen är väldigt bra och man känner sig direkt ihopkopplad med bilen. Det hade gått minst lika bra med gamla analoga instrument, men här finns en skärm och digitala mätare. 

Ljudet i kupén är högt och härligt. Motorn sitter precis bakom sportsätena och från sin position har den kort väg att skicka det välkomna oväsendet till förarens öron. När varvtalet går över 6 000 slipper man höra sig själv tänka. 

För att få ut det mesta av bilen finns förutom ett sportläge också ett körläge för bana. Avgassystemets ljudbild blir än mer accentuerad och gasrespons, styrning och växlingar blir ännu snabbare.

Tack vare att det är en så kallad mittmotorbil är viktfördelningen nästan 50/50 över hjulaxlarna. Alpine är A110S bakhjulsdriven men känns inte osäker under påfrestning. Fyrhjulsdrift behövs inte.

Flera biltillverkare säger sig vilja uppnå en gokart-liknande upplevelse, men det har blivit svårare och svårare i tider när bilarna blir allt tyngre och mer fullproppade med teknik. Men här har man faktiskt lyckats komma nära tack vare den låga vikten och de kompakta måtten. Styrningen är enkel, exakt och snabb. 

Kraftöverföringen sköts via en sjustegad automatlåda som med fördel kan hanteras via paddlarna på ratten. S-versionen har förutom mer effekt också ett markant styvare chassi och en kolfibervinge bak. Vingen stör modellens rena linjer en smula, en uppoffring man får tåla för att öka greppet mot asfalten. På köpet får man en acceleration mellan 0-100 km/tim på 4,2 sekunder och en toppfart uppskruvad till 275 km/tim.

Designen är påfallande lik originalet från 1960-talet och Alpine är en av branschens bästa nygamla modeller. Den är trogen sitt arv utan att vara överlastad med retrodetaljer. 

Med sina vässade egenskaper och bättre bromsar är S-versionen bättre att köra och lättare att hantera än vanliga A110. För den som verkligen tänker använda sin bil för bankörning finns även racingstolar med tillhörande flerpunktsbälte som tillval.

För längre turer rekommenderas dock den vanliga versionen. Den har mjukare stötdämpning som gör att man slipper känna varje asfaltsskarv fortplantas hela vägen till förarstolen.

Att vara Alpine-ägare innebär att man ingår i en exklusiv skara. För trots bilens stora charm har bara ett 50-tal bilar sålts i Norden sedan 2018. Men så har också en Biliabutik i södra Stockholm varit den enda återförsäljaren. Kanske blir det fler som slår till framöver, numera finns märket nämligen representerat även i Malmö och Göteborg. 

För den som har ett stort intresse för bankörning är Alpine A110S en väldigt intressant modell. Det finns dock några irriterande detaljer i interiören som allt för tydligt avslöjar släktskapet med Renault. 

En del knappar delas med föregående generations personbilar, vilket man borde slippa med tanke på prislappen. Ännu värre är det fyrkantiga nyckelkortet som ser ut att höra hemma från ett koncerngemensamt jätteinköp av komponenter. Det var som var coolt i en Renault Megane för tio år sedan känns inte lika hett i en Alpine A110S av i dag.

Bilmodellen har några andra nackdelar också. Om vi bortser från det uppenbara att det inte är en elbil, så är Alpine A110S ingen bil för långkörning direkt. Komforten ligger på gott och ont på sportbilsnivå. Och något bagageutrymme finns knappt. Eller ja, det finns ett litet stuvutrymme under huven fram och ett i princip lika litet under bakluckan. Några små väskor och lite ytterkläder, sedan är det fullt.

En annan är att priset ligger på 785 000 kronor. Inte så mycket jämfört med många elbilar, men ganska högt för en bil med bristande praktisk förmåga.

Men ibland är det skönt att bortse från sådana trivialiteter. Vill du bara bli glad när du kör är Alpine A110S en av de bästa bilarna på marknaden. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?