Annons

Reakunderna håller hårt i plånboken

Allt fler håller hårt i plånboken under shoppinghögtiderna Black Friday, Black Week och Black November. Rabatterna räcker inte för att locka konsumenterna. 

Black Friday, Black Week och Black November har blivit stora högtider för handeln, både på nätet och i butik.

Men initiala siffror från prisjämförelsesajten Prisjakt och finansbolaget Svea Bank pekar på att omsättningen under shoppinghögtiderna nu minskar.

E-handelsförsäljningen under nyligen avslutade Black Friday minskade, enligt Svea Banks undersökning, med 12 procent och Black Week såg en tillbakagång med 9,5 procent.

Enligt Prisjakt låg rabatterna i genomsnitt på 21 procent, men det verkar alltså inte har räckt till för att locka kunderna till att spendera mer.

Eventuellt kan ett dystrare läge i ekonomin vara en förklaring.

De produkter som varit allra populärast under Black Week är, enligt Prisjakt, hörlurar, mobiltelefoner och TV-apparater. För produkter som kaminer, eldstäder och elverk har dock sökningarna skjutit i taket jämfört med i fjol.

Men trenden om en nedgång under Black Friday, Black Week och Black November gäller inte bara i Sverige. Nyhetsbyrån Reuters rapporterar om en nedgång även i shoppinghögtidernas hemland USA. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera