Black Friday, Black Week och Black November har blivit stora högtider för handeln, både på nätet och i butik.
Men initiala siffror från prisjämförelsesajten Prisjakt och finansbolaget Svea Bank pekar på att omsättningen under shoppinghögtiderna nu minskar.
E-handelsförsäljningen under nyligen avslutade Black Friday minskade, enligt Svea Banks undersökning, med 12 procent och Black Week såg en tillbakagång med 9,5 procent.
Enligt Prisjakt låg rabatterna i genomsnitt på 21 procent, men det verkar alltså inte har räckt till för att locka kunderna till att spendera mer.
Eventuellt kan ett dystrare läge i ekonomin vara en förklaring.
De produkter som varit allra populärast under Black Week är, enligt Prisjakt, hörlurar, mobiltelefoner och TV-apparater. För produkter som kaminer, eldstäder och elverk har dock sökningarna skjutit i taket jämfört med i fjol.
Men trenden om en nedgång under Black Friday, Black Week och Black November gäller inte bara i Sverige. Nyhetsbyrån Reuters rapporterar om en nedgång även i shoppinghögtidernas hemland USA.