1515
Annons

Rawfood-kocken fick smak på e-handel – växer i Norden

Rebecca Larsson utbildade sig till ­rawfood-kock i USA och fick smak för en ny affärsidé inom e-handel.

Tio år senare stärks den digitala ­satsningen med influerare och det egna varumärket Rawfoodshop går på export till Norge. 

Entreprenörerna Rebecca och Bo Larsson driver Recorganic Market. ”Allt vi säljer är godkänt av Europakonventionen, marknaden är väldigt reglerad”, säger Rebecca Larsson.
Entreprenörerna Rebecca och Bo Larsson driver Recorganic Market. ”Allt vi säljer är godkänt av Europakonventionen, marknaden är väldigt reglerad”, säger Rebecca Larsson.Foto:Björn Solfors

På lagret i Svängsta packar någon torkad mango, en annan doserar örtpulver. En tredje går förbi med en fullpackad vagn varor som snart ska skickas till kund. E-handeln rawfoodshop.se är i dag Skandinaviens största butik inom rawfood, och verksamheten fortsätter att växa starkt. 

Men för tio år sedan, när företaget Recorganic Market föddes, möttes grundaren Rebecka Larsson mest av frågande blickar.  

”Vissa trodde att jag hamnat i en livskris”, säger hon.

Uppvuxen på en bondgård hade alltid passionen för naturliga råvaror funnits där. Men nu tändes plötsligt intresset för vetegräs, groddar, fröer, svampar, rötter, örter och andra nyttigheter. Rebecca Larsson anmälde sig till en kurs i Sverige för att lära sig mer.

”Vi åt nästan bara pippifrön och energisoppor under tre veckor. Det var väldigt ensidigt, men jag mådde så otroligt bra av kosten. Jag insåg att ska man göra något bra av det här så måste det också smaka gott.”

Rawfood – också kallat levande föda eller råkost, är oprocessad mat som inte hettats upp över 42 grader för att behålla alla enzymer och vitaminer – förde då som begrepp en anonym tillvaro i Sverige. För att ta sin nyfikenhet vidare vände hon sig västerut.

”I USA har rawfood vuxit som en motpol till skräpmatskulturen. Jag åkte till San Francisco och utbildade mig till rawfood-kock. Då öppnades en helt ny värld.”

Med sig hem hade hon nya kunskaper – och en klar affärsidé. 2009 inleddes importen av utvalda råvaror, och en e-handel startade.

”Jag visste från början att jag ville paketera mina varor under eget varumärke. Dels kände jag att jag ville bygga upp något eget, och inte bara vara en återförsäljare. Dessutom är det dyrare att tulla in färdiga produkter, än att köpa på bulk.”

Snart öppnades också en butik i Malmö, i anslutning till lagret. Butiken är fortfarande kvar, men för att kunna växa har övrig verksamhet flyttat till nya, stora fabrikslokaler i Svängsta. 

I dag finns 1.200 egna produkter i sortimentet, där även glutenfritt, veganmat, superfood och kosttillskott baserat på frukt och grönsaker blivit stora produktgrupper. 95 procent är också ekologiskt. 

”Här har vi byggt upp ett mer effektivt lagerflöde, och varje order plockas i dag tre gånger snabbare än förut. Det är kostsamt och jobbigt att bygga upp ett eget varumärke, men nu får vi lite stordriftsfördelar”, säger maken och vd:n Bo Larsson, som 2014 övergav sitt eget företag inom vvs-installationer för att satsa helhjärtat på Recorganic Market. 

”Bo är strukturerad och ser saker mer krasst ekonomiskt, vilket kompletterar mig perfekt. Jag är en entreprenör, ingen förvaltare”, säger Rebecca Larsson.

Och hos grundaren råder ingen idébrist. Bland planerna för 2020 finns en lansering av e-handel även i Norge. En digital strategi som startat med en fysisk butik.

”Vi startade en butik i Strömstad för att komma åt gränshandeln, och öka synligheten mot de norska kunderna, där. Det har gått väldigt bra”, säger hon.

Samma strategi har tidigare funkat även i Danmark. Den fysiska butiken i Malmö lockade många danskar, och därefter drogs en dansk e-handel i gång. Men i Norge väntar andra utmaningar.

”Eftersom de inte är med i EU behöver vi en annan tullstrategi och de har också andra livsmedelsregler. Vi planerar att registrera ett bolag i Norge och på sikt om det går bra, kanske vi även startar ett lokalt lager i Norge. Men tills vidare skickas alla order härifrån.”

Prognosen pekar på en omsättning som når 45 Mkr nästa år, vilket innebär mer än en dubblering sedan 2017. Företaget ska satsa ännu mer på egna blandningar, av exempelvis granola och bakmixar, för att utveckla produktutbudet. I Malmö har dessutom ett nytt kontor ­öppnat, med målet att stärka synligheten online. 

”Vi ska bli mycket bättre på att skapa innehåll på våra ­sajter, och göra olika filmer och recept för att öka både kunskapen och nyfikenheten kring bra och naturlig kost. Vi ska även inleda samarbeten med olika influerare. Det är svårt att locka den it-kompetensen till oss i Svängsta, så då får vi komma till dem i Malmö i stället”, säger Rebecca Larsson.

En dröm är också att komma ännu närmare kunderna. Av den anledningen kan det bli läge för fler fysiska butiker framöver – kanske både i Köpenhamn och på Södermalm i Stockholm. 

”Vår typiska kund är en kvinna mellan 35 och 40 år som bor i Stockholm.”

De förvandlade familjegården till en spa-idyll

NÄRKES KIL. En gård som blev helt rätt i tiden när svemestern tog över svenskarnas sommarresande. Men egentligen var Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström långt före sin tid med lantlig naturturism vid Blå Bergens fot.

Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström driver Blåbergen Spa i Närke.
Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström driver Blåbergen Spa i Närke.Foto:Joey Abrait

På gården ute på Närkeslätten är lugnet påtagligt. 

De fem glampingtälten ligger utplacerade som diskreta, vita toppar med åkrarna framför sig, utanför spa-huset bubblar det varma vattnet i poolen och i bryggeriet ska det snart bryggas mer av gårdens egen öl. 

I sommarens aktivitetsutbud finns bland annat ”beer- & bubbelyoga”, målerikvällar med vin, och musikevenemang.

Annika Hübbinette Sundström och Robert Sundström träffades 1993. De bestämde sig så småningom för att köpa en gård i trakterna kring den lilla orten Närkes Kil utanför Örebro, där Robert är uppvuxen.

Redan från början hade paret en plan att använda gården på något sätt, drömmen var att i framtiden kunna livnära sig där.

”Vi visste från början att den var för liten att leva på med traditionellt lantbruk, men vi kände att vi ville skapa en levande gård ändå”, säger Robert Sundström.

Döttrarna Emma och Lisa föddes med ett par års mellanrum i början av det nya millenniet, och när Annika var mammaledig bestämde hon sig för att söka en tvåårig utbildning till hälsopedagog och massör.

”Under utbildningen väcktes idén om att skapa ett lant-spa i flygelbyggnaden på gården”, säger Annika Hübbinette Sundström.

2004 öppnades Blåbergen Spa. Det blev snabbt populärt. 

”Vi upptäckte att människorna som kom hit uppskattade det lilla. Man behövde inte ha de stora spa-komplexen för att koppla av. Här fanns ingen tv, ingen radio, bara lugnet och tystnaden.”

Efter några år byggde de även vinterbonade kåtor i trä där gäster kunde bo över. 

Parallellt med att spa:et drog igång köpte paret företaget Grogården, där Robert drev odling av ekologiska groddar. Det blev en verksamhet som växte – sex dagar i veckan kom det kylbilar till gården som körde groddarna till butiker som Ica och Coop. Den verksamheten drevs i nästan tio år innan de valde att sälja bolaget.

Kvar blev tomma livsmedelslokaler i en stor byggnad på gården.

”Då började ”vad gör vi nu?-” processen. Vi kände att det skulle vara kul att göra något som knöt ihop säcken lite med spa:et som fram till nu mest hade levt sitt eget liv”, säger Annika Hübbinette Sundström.

Det blev sommarpub och restaurang, och så kom idén om att även starta ett bryggeri för att utveckla verksamheten.

”Att brygga öl hade varit lite av en dröm för mig i många år. Jag började i liten skala, läste och läste, testade, testade och testade”, säger Robert Sundström.

Foto:Joey Abrait

Så föddes ölmärket Blåbergen, och i och med det nådde paret Hübbinette Sundström en ny målgrupp i sin gemensamma verksamhet.

”Med ölprovningar och bryggevent kom det betydligt fler män. Ja, även kvinnor som gillar öl förstås. Kombinationen med spa, boende och att få prova vårt egna öl blev snabbt populärt”, säger Robert Sundström.

Med åren har det blivit fler och fler ölsorter.

”Så långt det är möjligt använder jag självklart svenska råvaror. Det är fantastiskt vad man kan skapa med bara malt, humle, jäst och vatten! Kombinationerna är oändliga.”

Sedan ett par år tillbaka säljs sex sorter av Blåbergen öl även på Systembolaget lokalt i Örebro.

”Det blev faktiskt en följd av pandemin. Vi hade pratat om tidigare att göra ett försök med Systembolaget, och när pandemin slog till förstod vi snabbt att vi skulle tappa väldigt mycket på våra andra verksamheter”, säger Annika Hübbinette Sundström.

Åren innan hade varit fyllda med musikevenemang, pub- och restaurangkvällar, ölprovningar och spa-gäster som ofta kom i grupper.

”Jag förstod direkt att mycket skulle försvinna när coronan kom, så vi fattade snabbt beslutet att ta tag i försäljning på Systembolaget. Och så beställde jag ett glampingtält i april 2020, och ett till kort därpå”, säger Annika Hübbinette Sundström.

”Hade vi inte gjort de snabba förändringarna så vet jag inte hur det hade gått.”

Under de senaste två åren har glamping som koncept snarast exploderat i Sverige. Men vid pandemins början var det inte alls lika stort.

”Vi var väldigt tidigt ute, och det har gynnat oss. När tältet vi hade beställt anlände var vi snabba med att få upp det och inreda, ta bilder och ut i sociala medier. Det började bokas redan efter några timmar.”

Idag finns det fem glampingtält på gården, alla bekvämt inredda med riktiga sängar, sänglinne och handdukar, kylskåp, lampor med mera. Vid bokning kan paket med alltifrån spabehandlingar till ölprovning, spabad vid det egna tältet och måltider bokas in. 

Foto:Joey Abrait

Tälten ligger enskilt placerade med utsikt över åkrar och de blåskimrande Kilsbergen. 

”Glampingen föll in väldigt bra i vårt koncept, vi har ju alltid jobbat med lantliga upplevelser och naturturismen. Så det kändes som ett helrätt och naturligt steg.”

Ytterligare ett ben i företaget är att de hyr ut sin festvåning och pub till bröllop och andra fester.

”Nu känner vi att vi har ett brett koncept där de olika delarna kompletterar varandra. Det skulle halta utan någon del. Mixen är bra”, säger Annika Hübbinette Sundström.

Hon och en av de två övriga anställda leder även vattengympapass på universitetssjukhuset i Örebro flera gånger i veckan och utför massage åt företag. Robert Sundström har en entreprenadverksamhet med en grävmaskin, han utför avancerad trädfällning och även snöröjning på vintern.

Ölbryggningen är fortfarande på en nivå som gör att han kan sköta den på egen hand.

”Jag klarar av det som efterfrågas just nu. Vi håller oss lokalt än så länge. Skulle efterfrågan öka så får vi se över om vi vill investera och låta den delen växa. Men just nu känns det bra som det är”, säger Robert Sundström.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera