ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Rätt start ledde till tuff smäll

  • Fred Gabrielson köpte barnproduktföretaget Rätt Start 2006 och nio år senare blev säljaren Marcus Bjurenstedt delägare. Foto: Banfa Jawla
  • Den så kallade elefantdesignen är en av de produkter som säljer bäst hos Rätt Start. Foto: Banfa Jawla
  • De vuxna som köper produkterna till barn ska helst ha en egen relation för sagorna bakom figurerna. Foto: Banfa Jawla

När barnproduktsproducenten Rätt Start i Täby oväntat tappade en fjärdedel av sin försäljning gjordes flera snabba försök att rädda ekonomin.

I dag står ägarna Fred Gabrielson och Marcus Bjurenstedt stadigt på marken och bygger upp bolaget med förnuft.

Under finanskrisen 2008 satt tillverkaren av barnprodukter Rätt Start lugnt i båten. Krisen öppnade upp för gränshandeln i Norden och de återförsäljare som låg nära Norge och Danmark hade en stark kundkrets. 2009 omsatte bolaget över 40 miljoner kronor.

”Det gick nästan för bra och vi visste inte vad vi vågade ändra på”, säger Fred Gabrielson, vd för Rätt Start.

Tre år tidigare hade Fred Gabrielson tagit över bolaget från dess grundare. Han hade gått ut Handelshögskolan i Stockholm och letade efter en bransch att driva bolag i. Av en slump hittade han Rätt Start som var till salu.

”Jag har alltid vetat att jag vill bli företagare och förälder, så det var kanske inte så konstigt att jag hamnade i den här branschen. Möjligheterna att gå in i bolaget fanns och jag tyckte det lät bra.”

När Fred Gabrielson tog över hade Rätt Start funnits i 18 år och vuxit från att endast vara återförsäljare av bärselar till att tillverka egna produkter och ha licens på flera olika sagofigurer.

”Allting i bolaget var nästan lite för välskött. Visionen är att man ska gå in i ett bolag och behöva ta tag i saker, men det var nästan så att vi letade efter något som de tidigare ägarna hade slarvat med.”

Det var den förra ägaren som berättade för Fred Gabrielson om Marcus Bjurenstedt, som nu är delägare. På den tiden arbetade han som säljare och hade gjort det i fem år.

”Den förre ägaren ringde mig och sa att Marcus inte fick försvinna från bolaget. Han var för viktig”, säger Fred Gabrielson.

När Marcus Bjurenstedt kom till Rätt Start var han 21 år.

”Det var väl inte direkt så att jag hade tänkt att jag skulle jobba med barnprodukter. Mina vänner skrattade åt mig när tidningen Vi Föräldrar damp ned i min brevlåda”, säger han.

Men Marcus Bjurenstedt hade kommit till bolaget för att stanna – förutom det där året då han blev erbjuden ett jobb som säljchef på Kronan barnvagnar. Året senare var han tillbaka på Rätt Start och 2015 köpte han in sig i bolaget.

”Jag tror att det var nyttigt för mig att se något annat och inse hur bra jag trivs här.”

Fred Gabrielson och Marcus Bjurenstedt följer sina produkter från idé till första skiss, varuprover, fotografering och försäljning. Det är inte sällan de ser sina egna produkter användas ute på stan.

”Det har hänt att jag har gått förbi en av våra mobiler i en barnvagn utanför Åhléns. Det är häftigt att tänka på att vi satt och skissade upp en produkt för bara ett år sedan och nu har en förälder valt att köpa just den av alla”, säger Marcus Bjurenstedt.

Efter ett par år av framgångar fick bolaget ett oväntat bakslag. 2011 gick en av Rätt Starts största återförsäljare omkull. Återförsäljaren stod för en fjärdedel av Rätt Starts omsättning och förlusten var påtaglig.

”Vi har fortfarande inte repat oss från det. Bolaget försökte hejda försäljningstappet genom att göra nya satsningar som inte gick runt. Vi skaffade licens för fler sagofigurer men det slutade med att produkterna i flera fall fick säljas med små marginaler”, säger Fred Gabrielson.

”Att det blev en sådan smäll beror nog också på att Rätt Start var så välskött när det togs över. Allting hade alltid funkat och vi var inte beredda på att det skulle hända något”, säger Marcus Bjurenstedt.

I juli firade bolaget sin 30-årsdag och i dag satsar man på att i stället tillverka mer av samma produkter. Deras produktion har även gått över till att till stor del vara ekologisk.

”Det är bättre att erbjuda ett mindre sortiment som vi vet säljer i stället för ett större med flera osäkra kort”, säger Fred Gabrielson.

Framtiden är ingenting Fred Gabrielson och Marcus Bjurenstedt vill spekulera i – men att det är bäst att växa långsamt instämmer de båda i när frågan om visioner kommer upp.

”Det är klart att vi vill växa och tjäna mer pengar, men vi vill göra det med förnuft. Det viktigaste för oss är att stärka varumärket. Nästa steg är att bli större i de nordiska länderna och fortsätta värna om våra kunder i Sverige och utomlands”, säger Fred Gabrielson.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies