I vad som kallas den största studien hittills har forskarna på HUI spelat utvald musik på 16 restauranger i samma hamburgerkedja. De har kunnat jämföra olika spellistor vid samma tidpunkt på restaurangerna.
”Det innebär att vi kan visa vilken betydelse musikvalet har för försäljning och kundernas upplevelse”, säger professor Sven-Olof Daunfeldt.
Och effekten är slående. Totalförsäljningen ökade med 9 procent när en varumärkesanpassad mix av både kända och mer okända låtar spelades i restaurangen.
”Det är statistiskt säkerställt”, säger Sven-Olof Daunfeldt.
Försäljning av desserter och milkshakes ökade med 15 procent, mest av alla varukategorier. Det tolkar forskarna som att gästerna väljer att stanna längre när ”rätt musik” spelas i högtalarna.
Den bäst säljande musikmixen var anpassad till kedjans värdeord som till exempel ”modern” och ”välkomnande”.
”Då funkar det inte att spela Rolling Stones, även om det är från den senaste plattan”, säger Sven-Olof Daunfeldt.
I stället lyfter han fram Ed Sheerans hit Shape of you som en ”välkomnande” låt.
”Det får inte sticka ut alltför mycket”, säger professorn.
Studien indikerar också det kan vara bättre att strunta i musiken än att spela fel låtar. Försäljningen var fyra procent lägre när restaurangen spelade slumpvis valda hitlåtar än när det var helt tyst.
”Men den effekten är inte statistiskt säkerställd”, säger professor Sven-Olof Daunfeldt.