1515
Annons

Raset fortsätter för turkiska liran – historisk bottennivå

Den turkiska valutan, liran, fortsätter rasa. Slagpåsen bland tillväxtvalutor har nu tappat nästan 17 procent av sitt värde mot dollarn sedan årsskiftet.

Marknadens förtroende för den turkiska centralbankens förmåga att hantera en tvåsiffrig inflation förklarar valutaturbulensen. Förtroendet har skakats av att president Recep Tayyip Erdogan, inför valet den 24 juni, sagt att han vill att regeringen får mer kontroll över penningpolitiken.

”För att hejda utvecklingen krävs troligen drastiska åtgärder från centralbanken, en betydande räntehöjning mellan planerade räntemöten. Men det verkar inte troligt”, säger Inan Demir, ekonom på den japanska investmentbanken Nomura.

Liran var vid 15-tiden nere på 4,58 lira per dollar, en historisk bottennivå.

President Erdogan, som dominerat turkisk politik i två årtionden, har utropat sig själv till "räntornas fiende" och har efterlyst sänkta räntor för att få fart på den turkiska tillväxten.

Nästa planerade räntemöte i den turkiska centralbanken är planerat till den 7 juni. Centralbanken höjde på senaste mötet en av sina styrräntor med 0,75 procentenheter till 13,50 procent.

Den turkiska inflationen uppmättes till 11,85 procent i april, men har nyligen varit uppe på nästan 13 procent.


Innehåll från AccountorAnnons

Så hanterar Life Science-bolag sin ekonomi effektivt

Peter Einarsson, Senior Advisor på Accountor.
Peter Einarsson, Senior Advisor på Accountor.

Life Science-bolag genomgår ofta stora förändringar på kort tid vilket också innebär förändringar i krav på legal rapportering. Och rätt ekonomisk information i rätt tid till investerare och marknaden är oerhört viktigt.

Inom Life Science-branschen är bolagen ofta på väg och under förändring. Initialt har bolagen ofta en liten organisation, köper då in olika typer av expertis externt och utvecklar partnerskap. Det är ofta svårt att motivera investeringen i en helt intern ekonomifunktion.

– Att outsourca är en passade och effektiv lösning för denna typ av bolag, säger Peter Einarsson, Senior Advisor på Accountor. 

Peter Einarsson är genuint intresserad av branschen och dess dynamiska bolag. Han har stöttat Life Science-bolag gällande deras ekonomi, redovisning och rapportering i över 20 år. 

– Outsourcing ger företaget snabb tillgång till kunskap och expertis. Vi kan snabbt svara på frågor och vara ett bra bollplank tack vare vår långa erfarenhet från andra liknande bolag, säger Peter Einarsson. 

Läs mer om Accountors samarbeten med Life Science-bolag.

Fokusera på rätt saker

Företagets utveckling handlar mycket om bra strategiska samarbeten och hur man genom partnerskap kan utveckla och leverera läkemedel, produkter och tjänster till marknaden utan att göra allt själv. Redovisning, lönehantering och rapportering tillhör inte bolagets kärnverksamhet och behöver inte göras på företaget. Så att ta hjälp är ett enkelt och effektivt sätt att sköta detta.  

Välj ett bolag att utvecklas med

Det är praktiskt att ta hjälp av ett bolag som kan vara med hela vägen under företagets utvecklingsresa. Som kan stötta under företagets olika faser och vid ändringar i krav på den finansiella rapporteringen. Samt som kan ge den högre kvalitet på rapporteringen som krävs, inklusive rapportering enligt IFRS, om bolaget har en ambition att notera sig. 

– Life Science är en av de mest spännande branscherna att jobba med tycker jag. Kombinationen av intressanta dynamiska bolag där det händer mycket, deras behov av kunskap, ofta snabba puckar och att få följa dem i deras utveckling tilltalar mig. Jag går igång när det kommer utmanande frågor och jag kan hjälpa till, säger Peter Einarsson.

Om Accountor:

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i 7 länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder.

Läs mer om Accountor här.

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?