Annons

Rapportrallyt i Alfa Laval tilltar – ”orderboken är fortsatt stark”

Alfa Lavals kvartalssiffror applåderas på Stockholmsbörsen och vid 14.30-tiden visar aktien en uppgång på över 7 procent. Bolagets besparingsprogram biter bra och orderingången är i princip oförändrad från ifjol.

”Men vi är inte överdrivet optimistiska om att industrikonjunkturen ska kicka tillbaka på högväxel”, säger vd Tom Erixon.

Alfa Lavals vd Tom Erixon.
Alfa Lavals vd Tom Erixon.Foto:Daniel Nilsson

Trots en rejält minskad efterfrågan påverkades industrikoncernen Alfa Laval ALFA +1,2% Dagens utveckling klart mindre än de andra svenska verkstadsjättarna av coronapandemin. Omsättningen, exklusive valutaeffekter, minskade med 6 procent jämfört med motsvarande period förra året till 10,5 miljarder kronor.

Det justerade rörelseresultatet minskade med i sammanhanget blygsamma 4 procent till 1,8 miljarder kronor medan orderingången minskade med endast 3 procent. Rapporten var också över hela linjen bättre än vad analytikerna hade räknat med, enligt Infront.

”Vi hade en stark orderbok när vi kom in i kvartalet. Den är fortsatt stark, och på det viset så är det kanske lite stabilare än hos en del av våra industrikollegor”, säger Alfa Lavals vd Tom Erixon till Di.

Han säger att den stora ekonomiska kris som coronapandemin utlöste nu snarare har gått in i en mer traditionell lågkonjunktur.

”Vårt konjunkturscenario är att vi snarare går sidledes härifrån”, säger Tom Erixon.

Bolaget räknar med att efterfrågan i det tredje kvartalet blir något lägre än i det andra kvartalet. Uppdelat efter affärsområden bedöms Food & Water och energidivisionen bli något svagare framöver, medan marindivisionen bedöms bli något bättre.

Redan i mitten av mars lanserade bolaget ett besparingsprogram som ska minska kostnaderna med 1 miljard kronor på rullande tolv månader för att hantera effekterna av coronakrisen, bland annat genom att gå ned i ersättningar, arbetstid och minska aktivitetsnivåerna. Under det andra kvartalet minskades kostnaderna med 325 Mkr.

”Det var lite över vad vi själva trodde skulle vara möjligt. Det bet väldigt fort så vi fick nästan full effekt omedelbart i mars och har sedan rullat på den nivån genom kvartalet. Det blev en bra utveckling på det och det bidrog mycket till att vi kunde höja marginalen till 17,2 procent jämfört med 16,5 procent i fjol”, säger Tom Erixon.

Kan det bli tal om ett utökat besparingsprogram?
”Vi tror att vi kanske behöver leta i verktygslådan lite grand. Nu behöver vi återgå till ett mer normalt sätt att jobba i bolaget med långsiktiga program, och sedan får vi åtgärda de problem som uppstår på efterfrågesidan på ett mer normalt sätt med omstruktureringar där det behövs.”

Har du något exempel på vad ni har i åtanke?
”Det får vi återkomma till. Det finns en del områden som ser strukturellt svagare ut framåt, men det är dock ingenting som omedelbart påverkar Sverige.”


Innehåll från BixiaAnnons

Gör ett hållbart elval

En bättre framtid kan bara skapas genom handling. På elbolaget Bixia arbetar man sedan länge aktivt med omställningen mot ett förnybart energisystem. Att arbeta med hållbar utveckling är en naturlig del i Bixias verksamhet och en stark drivkraft i det dagliga jobbet. 

Bixias hela affärsmodell handlar om att tillföra mer förnybar el till systemet, elen säljer de sedan vidare till sina kunder. Idag är Bixia det elbolag i Norden som köper in störst andel förnybar el från små lokala producenter av sol, vind och vattenkraft. Idag levererar elbolaget 100 procent förnybar el till alla privatkunder och har som målsättning att från och med år 2022 leverera 100 procent förnybar el även till företagskunder. Det är tack vare Bixias lokala producenter som detta är möjligt.

Bixias hjältar

— Våra producenter är våra hjältar. Många gånger är det en bonde som har valt att sätta upp ett vindkraftverk eller solpaneler och sedan säljer sin överskottsel genom oss. När kunderna sedan köper närproducerad el ser vi till att producenterna får lite bättre betalt så att de kan investera i ännu mer förnybar produktion. Det innebär att vår affär bidrar till mer förnybar el i systemet, säger Pär Kaller, vd Bixia.

— Det är tyvärr få personer som känner till vilken betydelse valet av el har för vårt klimat. Bara genom att aktivt välja förnybar el kan man som privatperson minska sitt koldioxidutsläpp med lika mycket som det tar att åka bensindriven bil en tur och returresa till Kapstaden. Dessutom är det ett enkelt val, som inte kräver att man ändrar sina vanor eller avstår från något.

Välj förnybar el för ditt företag

Idag förväntas att företag ska minska sin klimatpåverkan samtidigt som det ställs krav på öppen och ärlig dialog med kunden. Därför är Bixia extra stolta över att ha blivit godkända som ett schysst elhandelsbolag. Certifieringen ger kunderna en bekräftelse på att de gjort ett extra bra val och innebär att Bixia som elhandlare uppfyller 17 kundlöften för att kunderna ska känna sig trygga i sitt val av elbolag. För Bixia är det viktigt att valet av förnybar el känns både lätt och rätt.

Läs mer på bixia.se/foretag 

Mer från Bixia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bixia och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?