1515

Rapportrally i telekomoperatören

Rapportperioden är nu i gång på allvar och på måndagen var det dags för bland annat Tele2 och Inwido att presentera sina senaste kvartalssiffror. Här är en sammanfattning av några av morgonens höjdpunkter ur rapportfloden.

Bild:TT/Colourbox

Först ut i måndagens rapportflora var telekomoperatören Tele2 som levererade en riktig kanonrapport. Ebitda-marginalen landade på 22 procent vilket var hela 3,3 procentenheter över analytikernas prognos enligt SME Direkt. Rörelseresultatet uppgick i sin tur till 697 miljoner kronor vilket var 61 procent över analytikernas prognos. Aktien rusar med 6,8 procent på måndagsförmiddagen.

Även fönstertillverkaren Inwido levererade en kvartalsrapport som föll marknaden i smaken och aktien lyfter med 6,6 procent. Nettoresultatet landade på 40 Mkr vilket var en bit över väntade 22 Mkr enligt SME Direkt medan omsättningen uppgick till 1.365 Mkr vilket var 13 procent över analytikernas prognos.

”Vi har inlett 2017 med vårt bästa första kvartal någonsin såväl vad gäller resultat, försäljning som orderingång”, skriver vd Håkan Jeppsson i rapporten och lyfter fram att orderingången ökade med 38 procent.

Byggvarukedjan Byggmax kvartalssiffror fick dock ett betydligt kyligare mottagande. Nettoresultatet landade på minus 51,6 Mkr under det första kvartalet vilket kan jämföras med minus 58,2 Mkr under samma kvartal i fjol. Omsättningen växte med 6,1 procent totalt och 0,2 procent i jämförbara butiker. Aktien backar med 1,6 procent.

Kylskåpstillvekaren Dometics kvartalssiffror bjöd på en blandad kompott. Den organiska tillväxten uppgick till 11 procent vilket var 4,7 procentenheter över analytikernas prognos medan rörelsemarginalen 12,1 procent var 0,6 procentenheter under analytikernas förväntningar. Rapporten fick ett relativt ljummet mottagande på Stockholmsbörsen och efter två timmars handel var aktien ned 0,1 procent.  

Kylgrossisten Beijer Ref redovisade ett resultat efter skatt på 72 Mkr vilket kan jämföras med 61 Mkr under samma kvartal 2016. Omsättningen växte i sin tur med 13 procent och landade på 2.218 Mkr tack vare förvärv och en positiv utveckling på Europamarknaden. Aktien stiger med 1,3 procent.

Konsultmäklaren Ework redovisade ett resultat efter skatt 20,8 Mkr vilket kan jämföras med 14,9 Mkr under samma kvartal 2016. Nettoomsättningen landade i sin tur på 2.389 Mkr vilket kan jämföras med 1.685 mkr under samma period i fjol. Aktien lyfter med 4,6 procent.

"Styrkan i konsultmarknaden och Eworks tillväxt i första kvartalet överträffade våra förväntningar. Verksamheten växer med god lönsamhet och vi passerade 7.500 konsulter på uppdrag. Alla geografiska marknader och kunskapsområden bidrog till tillväxten", kommenterade vd Zoran Covics kvartalet.

Senare under måndagen dimper även Investor, Sandvik, Christian Berner och Dedicares färska rapporter ner.

https://infogr.am/sa_gar_det_for_mandagens_rapportbolag_24_april


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?