1515

Rapport: Terrorresenärer får statliga bidrag

Många svenska terrorresenärer försörjer sig med hjälp av statliga bidrag. Det framgår av en rapport beställd av Finansinspektionen.

Bild:TT

Rapporten från Försvarshögskolan omfattar de omkring 300 individer som 2013-2016 rest till Syrien och Irak för att delta i strider, till exempel för Islamiska staten.

Rapportförfattarna konstaterar att förekomsten av statliga bidrag så som bostadsbidrag, barnbidrag, underhållsstöd och föräldrapenning har varit hög. För att kunna behålla bidragen även när individerna befinner sig i Irak och Syrien har det förekommit att man haft personer i Sverige som hanterat post och gjort annat som krävs för att ge sken av att man vistas i landet.

Rapporten betonar att det är "av yttersta vikt" att utreda om personer som misstänks vara stridande resenärer uppbär bidrag och även studielån.

I rapporten nämns också enstaka fall där assistansersättning utnyttjas. Ur Skatteverkets 140 genomförda utredningar han man identifierat tre-fyra fall, i främst i Malmöregionen, där assistansbolag används och där pengar ofta skickas utomlands.

Även pengainsamlingar har använts för att finansiera resor till Irak och Syrien. Bland de resande från Sverige bedöms ett tiotal ha bedrivit någon form av systematisk insamling av pengar från andra personer innan resan.

Den totala summan som resande stridande samlat in inför avresa har rört sig om några hundra tusen upp till en miljon kronor. Pengarna förs ofta vidare till utländska konton som Skatteverket har svårt att följa.

Även snabblån har använts för att finansiera resor. Skattverket uppger att cirka tio procent av de som utretts lånat pengar från kreditinstitut, sannolikt utan avsikt att betala tillbaka pengarna.

Flertalet av de som utnyttjat möjligheterna till snabblån har skickat parallella ansökningar till flera låneinstitut.

Det finns 5-10 misstänkta fall där bilar har hyrts och körts ut ur landet för att antingen användas i konfliktområdet eller säljas.

Rapporten uppger att stridande resenärer sedan 2015 blivit noggrannare att dölja sina finansiella spår och att till exempel användning av snabblån minskat, kanske för att man planerar att återvända till Sverige senare.


Innehåll från Orbitvu NordicAnnons

Här är verktygen som optimerar produktexponering online

För två år sedan startade då 17-åriga Gustav Grøn Risager Clausen, (CEO) och David Samuel Holsko, (COO) Orbitvu Nordic, en start-up som skapar perfekta produktbilder på några sekunder. Fram till idag har bolaget en årlig tillväxt på 300 + procent vilket i år resulterar i intäkter på 9 miljoner sek.  

Steve Jobs, som var medgrundare och VD för Apple Inc, är en stor förebild till grundarna och har inspirerat dem att tänka stort. Något som resulterat i att Orbitvus teknologi idag används av stora företag som Boozt, Plantagen och Lyko. Orbitvu Nordic distribuerar Orbitvus fotostudioutrustning och mjukvara i Sverige, Norge, Danmark, Finland och på Island.

Här finner du mer info om fotostudio för produktbilder med 360° vy, 2D-foton och videoupptagningar 

Ökad kundlojalitet med högkvalitativa produktbilder

Idén till Orbitvu kom till då grundarna såg hur många webbutiker som hade problem med att ta bra, konsekventa produktbilder billigt och i hög kvalitet för webbpublicering. Lösningen på problemet blev en integrerad och automatiserad fotostudio med tillhörande mjukvara där kunden snabbt kan skapa perfekta produktbilder, även med 360° vy. 

– Det finns ett ökat förtroende för produkten som köps online om man har kunnat se hela produkten i en 360° vy och läsa produktbeskrivningen. Det skapar ett förtroende att produkten lever upp till förhoppningar och minskar antalet returer, säger David Samuel Holsko. 

Optimalt verktyg för digital närvaro

Många företag har under pandemin märkt hur avgörande digital närvaro är för affärsverksamheten. Som konsekvens upplever nu många företag ett behov av effektiva arbetsprocesser för publicering av innehåll online. Orbitvu Nordics affärsmodell är enkel och bygger på en finansieringsmodell där man med en månadsavgift får ta del av studion.

– Vårt syfte är att hjälpa e-handlare effektivisera resan från produktfotografering till webbpublicering och skapa bättre innehåll, vilket kommer förbättra deras kundupplevelse. Vi kan integrera vår lösning för alla stora och små företag med behov av en kostnadseffektiv lösning för publicering av produktbilder online. Vår lösning kan sänka kostnaderna som annars läggs på fotograf, hyra av studio och redigering rejält, säger Gustav Grøn Risager Clausen.

Vill du veta mer om Orbitvus mjukvara? Läs här

Tre snabba med Lyko

1. Varför har ni valt att visa produkterna i en 360° vy?

För att ge kunderna bästa möjliga information innan köpet. De kan vända, vrida, zooma in produkten och läsa t.ex. innehållsförteckning och hur produkten ska användas.

2. Hur har ert arbetsflöde med publicering av produktbilder förändrats?

Produktfotograferingen har definitivt blivit mycket snabbare tack vare den automatiska friläggningen och enkelheten i programmet.

3. Hur har 360° vyn påverkat er kundupplevelse?

Vi har sett att kunderna använder funktionen mycket och det tar vi som ett kvitto på att det är en bra funktion. Förflyttningen till e-handeln har varit stor till följd av Covid och denna funktion ersätter inte den fysiska upplevelsen i att hålla i något i en butik men underlättar helt klart för kunden att fatta ett informerat köpbeslut.

Om Orbitvu Nordic i Danmark

Industri: Content production & management automation
Teknologi: Mjukvara som automatiserar produktfotografering med en användarvänlig teknik, redigerar automatiskt bort bakgrunden, skapar 360° bilder och med templates redigeras automatiskt skuggor och belysning och exporterar till önskad destination.
Service: Alla kunder stöds personligen av Orbitvu Nordics team
Omsättning (sek): 2021: 9 Mkr. Förväntad 2022: 13–18 Mkr.
Team: Gustav (CEO) Gustav@orbitvunordic.com, David (COO) David@orbitvunordic.com och Johannes (CMO) Johannes@orbitvunordic.com

orbitvunordic.com/se/kontakt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Orbitvu Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?