ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Rapport: Nordea bäst på digitalt – SHB i botten

  • Foto: TT
  • Louise von Blixen-Finecke

Storbankerna blir bättre på den digitala kundinteraktionen och Nordea visar sig vara bäst i klassen, enligt en färsk undersökning. Sämre går det för Handelsbanken som halkar ner många platser i listan.

I undersökningen ”Digital Leaders in Sweden 2020” har konsultbolaget Bearing Point undersökt 84 svenska företag inom elva olika industrier utifrån digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-kundrelationer. 

”Det är roligt att se att banksektorn äntligen bryter den nedåtgående trenden”, säger Louise von Blixen-Finecke som är partner på Bearing Point.

Rapporten visar att bankerna överlag blivit bättre på digitalisering. Undersökningen genomfördes mellan juni och augusti i år. 

Nordea toppar listan över vilka finansaktörer som erbjuder den bästa digitala kundinteraktionen, tätt följt av SEB och Swedbank. Även Avanza klättrar bland de nischade bankerna. Överlag har bankerna blivit bättre på att möta sina kunder i digitala kanaler jämfört med förra året, Handelsbanken är den enda storbanken som går i motsatt riktning och blir sämre. 

”Nordea är det företag som förbättrat sig mest i hela studien från förra året. Framstegen kan framför allt knytas till e-handeln där köpprocess och livechat förbättrats avsevärt. Men även Swedbank tar ett par rejäla kliv framåt och på den stora listan ligger nu tre av fyra storbanker i topp 10. Av nischbankerna är det bara Avanza som kan matcha. Övriga är rätt långt efter”, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på Bearing Point och fortsätter:

Av de totalt elva branscher som ingår i Bearing Points undersökning återfinns banksektorn i år på en sjätte plats, två placeringar bättre än i fjol. Banksektorn har en snittpoäng på 3.05 av 5. 

”Det är roligt att se att banksektorn äntligen bryter den nedåtgående trenden i branschrankingen som vi sett de senaste tre åren, och nu klättrar. Samtidigt finns fortfarande en stor förbättringspotential, framför allt inom digital marknadsföring”, säger Louise von Blixen-Finecke.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer