1515
Annons

Rapport: Klimatutsläpp kan halveras till 2030

Världens utsläpp av växthusgaser kan halveras till år 2030. Det visar en ny global rapport där bland annat svenske miljöprofessorn Johan Rockström deltagit.

"I sektor för sektor finns det lösningar som kan skalas upp", säger han.

Rapporten presenteras på ett klimattoppmöte i San Francisco under torsdagen. Bakom den står forskare och företag från Sverige men även personer som FN:s tidigare klimatchef Christiana Figueres.

"Syftet med mötet här i San Francisco är att dramatiskt försöka öka takten för de förnybara energikällorna. Framförallt näringslivet samlas här för att skicka en signal till hela världen att vi är vid en punkt där vi ser möjligheterna att fortsätta på en exponentiell resa", säger Johan Rockström till TT.

Rapporten slår fast att sol- och vindkraft ökar exponentiellt med en fördubbling ungefär vart fjärde år, något som forskarna inte väntade sig. Om takten håller i sig så halveras mängden elektricitet från fossila energikällor till 2030, förutsatt att exempelvis vindkraftverk ersätter kolkraftverk i stället för att adderas till dem.

"Vi har faktiskt startat utfasningen av de fossila energikällorna. Vi är i början på slutet av den eran", säger Johan Rockström.

Rapporten visar också att alla sektorer i världsekonomin har potential att snabbt halvera sina utsläpp av växthusgaser med teknisk och politisk hjälp. Rockström nämner byggsektor, flygsektorn, transportsektorn och jordbruket. Men förutom i elsektorn är takten i omställningen för låg.

"I sektor för sektor finns det lösningar som kan skalas upp och kan ta oss på ett spår som leder mot Parisavtalet. Och målet är ju väldigt högt, det kräver att vi halverar utsläppen av växthusgaser varje årtionde. Vilket innebär att vi måste minska utsläppen med sex till sju procent per år", säger Johan Rockström.

Parisavtalet stipulerar att den globala uppvärmningen bör hållas under två grader, men helst under 1,5 grader.

Eftersom världen fortsatt är så beroende av fossila energikällor så räcker inte ökningen av förnybart, enligt forskarna. Johan Rockström kallar USA, som han befinner sig i, för "paradoxens land" på den punkten. Sammantaget gör världen lite mer fel än rätt på grund av att många fortsätter med kol och olja.

Samtidigt ser han att omställningen nu är för stor för att slå om och "bakåtsträvarna" kommer inte att vända på agendan, men de kan mycket möjligt bromsa in den.

"Om man har politiskt ledarskap likt det president Trump representerar... Jag tror inte vi förlorar så många år", säger Johan Rockström.

Slutsatsen i rapproten är också att omställningen inte kommer att ske av sig självt utan att den behöver politiska beslut, som att sätta priset på kol, förbud, utfasningsdatum och procentuella utsläppsminskningar.

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Valet 2022

V:s modell för att skydda svenska elpriser: Dela marknaden i två

Vänsterpartiet vill sänka elpriset för svenska konsumenter och ha ett högre marknadspris för den el som går på export.

En ny prismodell skulle kunna sänka de svenska elpriserna till i genomsnitt 40 öre per kilowattimme, enligt partiet.

Foto:Ali Lorestani/TT

Den kommande hösten och vintern kan bli en dyr historia för många hushåll, inte minst när elräkningarna ska betalas. Partierna kommer nu med olika förslag för att hantera de stegrande priserna, som enligt analytiker kan komma att fördubblas jämfört med förra vintern.

Moderaterna går till val på löftet om ett nytt högkostnadsskydd för de värst drabbade hushållen, medan Liberalerna i stället vill sänka skatten.

På torsdagen var det Nooshi Dadgostars tur att presentera Vänsterpartiets lösning, som går ut på att ändra själva prissättningen.

”Vi har ett systemfel på elmarknaden. Svenska hushåll och delar av industrin betalar ett överpris för den billiga svenska elen”, säger hon.

”Produktionskostnaderna ligger på samma mycket låga nivåer som vi hade till exempel för två år sedan, när vi hade låga elpriser. Men priserna är väsentligt högre”, fortsätter hon.

Färska siffror visar att Sverige i dag är Europas största nettoexportör av el. De svenska priserna påverkas av situationen i andra länder, som Tyskland, där efterfrågan på el i dag är mycket stor.

Det Vänsterpartiet vill göra är att dela upp elmarknaden i två delar. En för svenska konsumenter, som separeras från exporten, och en för andra länder, där priserna sätts utifrån den internationella efterfrågan.

”Det innebär i praktiken att Sverige kommer att få mycket, mycket lägre priser”, säger Nooshi Dadgostar, som räknar med ett snittpris på 40 öre per kilowattimme.

”Efter att vi har tillgodosett det svenska behovet kan vi fortsätta att exportera överskottet”, fortsätter hon.

Enligt Nooshi Dadgostar finns det inga tekniska hinder mot att införa Vänsterpartiets nya förslag och bedömningen är att det även är förenligt med EU:s regelverk.

”Det här är inte svårt att genomföra, som vi ser det. Det går att snabbutreda”, säger hon.

Nooshi Dadgostar beskriver läget på den svenska elmarknaden som ett ”enormt marknadsmisslyckande”, där företagen gör stora vinster samtidigt som konsumenterna tvingas betala allt mer för sin el.

”Hushållen ska inte betala dessa extremt höga övervinster när det fortfarande är så billigt att producera el i Sverige och när vi producerar så enormt mycket el i Sverige”, säger hon.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera