1515
Annons

Rapport: Jättefonderna röstar partiskt med betalande kunder

Fyra av världens största fondbolag röstar oftare som bolagsledningarna vill när fonderna har affärsrelationer med bolagen, visar en amerikansk undersökning.

Larry Fink, vd för Blackrock.
Larry Fink, vd för Blackrock.Foto:Evan Agostini

Blackrock, State Street, Vanguard, och T. Rowe Price tillhör toppskiktet bland världens hedgefonder och äger bolag i hundratals länder världen, bland annat i Sverige. Blackrock är med en portfölj på 405 miljarder kronor exempelvis den näst största enskilda ägaren på Stockholmsbörsen efter Investor, och Vanguard är den fjärde största ägaren med 285 miljarder. 

En undersökning på den amerikanska marknaden som gjorts av gruppen ”As you sow” (kan laddas ner här) och som citerats i NY Times, visar att fondbolagen i högre grad än annars röstar i enlighet med ledningarnas linje när man har någon slags avlönad affärsrelation med bolaget i fråga, exempelvis som rådgivare eller som leverantör av andra finansiella tjänster.

Undersökningen bygger på korskörningar av 9,6 miljoner omröstningar genom ombud, med regulatorisk statistik om bolagens kundrelationer under åren 2015 till och med juni i fjol. Resultaten visar att under samtliga de sex analyserade åren favoriserade BlackRock, State Street och T. Rowe Price konsekvent betalande kunder medan Vanguard favoriserade betalande kunder fem av de sex åren.

”De här mäktiga förvaltarna som har stora innehav i många bolag har traditionellt röstat med bolagsledningarna. Fondernas röster har ofta utgjort skillnaden i omröstningar som tagit sikte på viktiga frågor som exempelvis klimatförändringar”, säger Andrew Behar, vd på As you sow, i en kommentar.

Enskilda undantag finns. Blackrock och dess vd Larry Fink har under senare år tagit intryck av den pågående ESG-trenden och ställt krav på oberoende och heterogena styrelser i portföljbolag världen över. Ett uppmärksammat exempel på den svenska horisonten var när Blackrock röstade emot att Carl-Henric Svanberg skulle väljas om som ordförande i Volvo på grund av att hållbarhetsredovisningen ansågs för svag.

As you sows rapport visar att det trots allt tycks existera ett klart samband, där fondbolagen oftare stryker bolagen medhårs när dessa samtidigt är kunder hos fondbolagen.

Enligt rapporten hade State Street den högsta graden av partiskhet där man under den undersökta perioden röstade emot bolagsledningarna i bara 23 procent av fallen när det existerade en affärsrelation, att jämföra med 37 procent när det inte fanns någon affärsrelation.

Blackrock röstade samtidigt bara emot bolagsledningarna i 3,6 procent av fallen när det fanns en affärsrelation, att jämföra med 10,4 procent av omröstningarna när det saknades en affärsrelation med bolaget.

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Tilltagande demonstrationer i Iran minskar chansen för kärnavtal

HONGKONG. Demonstrationerna mot den ultrakonservativa regeringen i Iran ökar, och likaså risken för att ännu fler människor ska mista sina liv. 

Samtidigt minskar möjligheterna för att USA och Iran ska nå ett avtal om kärnenergi.

Demonstrationer hålls runt om i Iran mot den ultrakonservativa regeringen ledd av Ebrahim Raisi.
Demonstrationer hålls runt om i Iran mot den ultrakonservativa regeringen ledd av Ebrahim Raisi.Foto:Vahid Salemi; Privatperson/TT/AP

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera