1515

Räntor och valutor: USA:s tvåårsränta på högsta nivån sedan 2008

Amerikanska statspappersräntor har endast noterat mindre rörelser efter den svenska marknadens stängning på torsdagen, dollarn handlas samtidigt svagare mot japanska yen men starkare mot dollarn i ett relativt svagt risksentiment.

Medan den amerikanska tioårsräntan har backat tillbaka något från flerårshögsta nivåer nyligen handlas tvåårsräntan på de högsta nivåerna sedan hösten 2008, och marknadsaktörer hänvisar till stigande penningmarknadsräntor.

Ränteskillnaden mellan Libor, interbankräntan, och "overnight indexed swap rates" som speglar förväntningarna på Federal Reserves styrränta, har ökat en tid. Detta speglar en stress på penningmarknaden, vilket i sin tur har skapat säljtryck på obligationer med kortare löptider.

Enligt Reuters ökade spreaden mellan tremånaders Libor och tremånader overnight indexet swaps till 51,05 punkter på torsdagen, den största spreaden sedan 2012. Den ökade spreaden kan åtminstone delvis bero på USA-kongressen slopade skuldtaket i februari, vilket har öppnat för finansdepartementet att emittera statspapper för över 400 miljarder innevarande kvartal, och detta samtidigt som Federal Reserve gradvis minskar sin balansräkning genom att låta delar av värdepapperen på balansräkningen att löpa ut utan att reinvestera likviderna.

Eftermiddagens USA-agenda bjuder på data över bostadsbyggandet i februari, klockan 13.30, industriproduktion för februari, klockan 14.15, samt Jolts-data för januari och preliminärt Michiganindex för mars klockan 16.00.

Asiatiska börser noterar mestadels måttliga nedgångar så här långt på fredagen. Marknadsaktörer hänvisar främst till oro kring personalturbulensen i Trump-administrationen, efter beskeden nyligen om att ekonomiske rådgivaren Gary Cohn avgått och utrikesminister Rex Tillerson fått sparken rapporterade Washington Post på torsdagskvällen uppgifter om att nationelle säkerhetsrådgivaren H R McMaster ska sparkas, något som dock förnekas av Vita huset.

New York Times rapporterade vidare om att särskilde åklagaren Robert Mueller har stämt the Trump Organization för att den ska lämna över dokument, bland annat ett antal relaterade till Ryssland.

Fredagens Europaagenda är relativt tunn, med Eurostats rapporter om definitiva februari-KPI samt arbetskraftskostnader fjärde kvartalet som troliga fokuspunkter.


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?