1515

Räntor och valutor: Uppåt för USA-räntorna

Europaräntorna sjönk överlag på tisdagen, medan börserna och oljan pekade uppåt. USA-räntorna trycktes upp något av ett starkt utfall i hushållsförtroendet.

Tyska räntor var vid svensk stängning 1-2 punkter ned, medan den tioåriga amerikanska statsobligationen låg på 2,37 procent, oförändrat från måndag samma tid.

Dollarn visade små nettorörelser med handel runt 110:30 mot yenen och 1:0860 mot euron. Sammantaget handlas dollarn och USA-räntorna fortsatt lägre sedan Trumps misslyckade omröstning om hälsovårdsreformen i fredags, som dämpat förväntningarna om att få igenom en skattereform i år.

Hushållens konfidensindikator sköt upp i höjden. Uppgången till 125,6 i mars från 116,1 i februari var över väntade 114,0 och det högsta utfallet sedan december 2000.

Bedömningen om såväl framtid som nuläge steg och nettotalet för arbetsmarknaden förbättrades till 12,2 från 7,0.

Lynn Franco vid Conference Board noterade mycket större optimism om de kortsiktiga utsikterna för affärsförhållanden, jobb och personliga inkomstutsikter.

"Därmed, konsumenterna känner att de nuvarande ekonomiska förhållandena har förbättrats den senaste perioden, och deras förnyade optimism antyder möjligheter till viss uppsida för utsikterna för ekonomisk tillväxt de kommande månaderna", sade hon.

Capital Economics skrev i en kommentar att uppgången kommer i spåren av lägre bensinpriser, rekordnivåer på aktiemarknaden och fortsatt starka arbetsmarknadsförhållanden. Det pekar i sig mot en annualiserad tillväxt i konsumtionen på 6 procent kommande månader.

"Konsumtionstillväxten kommer troligen inte att vara i närheten av detta, men det ger klart stöd till vår uppfattning att när väl de väderrelaterade störningarna i nyttigheter i januari och februari passerats så kommer den reala konsumtionstillväxten att ta fart kommande månader", skriver Capital Economics.

Andra data på tisdagen visade ett minskat handelsunderskott för varor i februari, där framförallt importen sjönk. S&P/CS:s husprisindex steg något mer än väntat i januari.

Fed-chefen i Chicago, Charles Evans, sade att Fed kan höja allt mellan två och fyra gånger i år beroende på utvecklingen i ekonomin, medan Robert Kaplan (Dallas) sade att Fed snarare behöver lätta på gasen än trampa på bromsen.

"Så länge som jag fortsätter att se att vi gör framsteg, så kommer jag att stötta" fortsatta räntehöjningar, sade han och tillade att han vill att de agerar "gradvis och tålmodigt".

Enligt Bloomberg News beräkningar utifrån Fed funds-terminerna har marknaden en sannolikhet på 50 procent att Fed höjer igen i juni, i samband med nästa prognos och pressträff.

Pundet har tappat något inför onsdagens formella brexitansökan. Källor uppgav för Guardian att regeringen kan backa från sitt "hot" att acceptera ett avtalslöst tillstånd om förhandlingarna inte går i lås.

EU-kommissionen har nyligen upprepat att Storbritanniens nota för att lämna EU kan bli cirka 50 miljarder pund. Brexitministern David Davis avvisade detta för BBC och sade att "inga sådana summor" kommer att överföras. Han upprepade även att brexitförhandlingarna bör ske parallellt med utarbetandet av ett nytt handelsavtal.

Utlösandet av utträdesparagraf 50 bör i sig inte vara något att reagera på för marknaden. Avgörande blir i stället EU:s respons och hur den brittiska ekonomin utvecklar sig.

Pundet har annars stärkts på senare tid i spåren av högre inflation och tecken på att Bank of England närmar sig en räntehöjning.

"Vad många marknadsaktörer kanske underskattar är hur svåra förhandlingarna kommer att bli… då pundet har gått relativt bra på sistone och inte varit så mycket under tryck sedan vi fick veta detta (om datum för brexitansökan)", sade Thu Lan Nguyen på Commerzbank till Reuters.

I Sydafrika tappade randen efter att president Jacob Zuma avsatt finansminister Pravin Gordhan. Totalt under veckan har randen försvagats cirka 4 procent mot dollarn.

Svenska räntor sjönk 1 punkt upp medan kronan tappade 2 öre till 8:80 mot dollarn men stärktes lika mycket till 9:53 mot euron.

Detaljhandeln ökade 2,7 procent i årstakt i februari, som väntat, samtidigt som januariutfallet reviderades upp till 2,7 procent (2,2). Uppgången i dagligvaruhandeln var marginell medan sällanköpsvaruhandeln ökade 4,8 procent, med stöd av bygg och möbler medan elektronik och kläder gått sämre.

Producentpriserna steg 7,5 procent i årstakt i februari, ned från 8,2 procent i januari. Uppgången i konsumtionsvaror för inhemsk tillgång sjönk till 2,7 procent från 4,1 procent.

"En starkare krona och stagnerande internationella priser på olja och andra råvaror indikerar att PPI-inflationen kommer att sjunka betydligt framöver. Vi tror ändå att de högre priserna delvis kommer att återspeglas i högre KPIF exklusive energi senare i år, även om ökningstakten för KPI kommer att vara betydligt lägre", skrev SEB i en kommentar.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?