1515

Räntor och valutor: Uppåt för amerikanska räntor

Amerikanska statspappersräntor har stigit, främst i längre löptider, efter den svenska marknadens stängning på måndagen. Dollarn handlas samtidigt starkare mot japanska yen men svagare mot euron.

Risksentimentet fortsatte att förbättras i USA i takt med att farhågorna om ett förestående handelskrig dämpades något i spåren på ökat politiskt motstånd mot president Donald Trumps stål- och aluminium-tariffer.

Representanthusets republikanske talman Paul Ryan riktade stark kritik mot tullförslaget på måndagen och varnade för att de kan leda till ett skadligt handelskrig.

"Vi är extremt oroade över konsekvenserna av ett handelskrig och uppmanar Vita huset att inte gå vidare med denna plan", sade en talesperson för Paul Ryan enligt The New York Times.

Vidare ska Trump-administrationen ha erbjudit Kanada och Mexiko att de ska kunna exkluderas från stål- och aluminiumtarifferna, detta som incitament för att nå ett avtal innan ett antal kommande val försvårar det.

Donald Trump skrev också i ett twitterinlägg tidigare på måndagen att tarifferna bara kommer att tas bort om ett "nytt och rättvist Nafta-avtal skrivs under".

Enligt Bloomberg News har också Vita husets ekonomiska rådgivare Gary Cohn sammankallat chefer från amerikanska företag som är beroende av aluminium och stål till ett möte i Vita huset i ett försök att stoppa tarifferna.

President Donald Trump ska enligt uppgifterna delta vid mötet, som väntas hållas på torsdag. Andra deltagare blir Vita husets stabschef John Kelly, Handelsminister Wilbur Ross, handelsrepresentanten Robert Lighthizer och handelsrådgivaren Peter Navarro.

På eftermiddagens USA-agenda märks tal av Fedchefen i New York, William Dudley, klockan 13.30, och industriorderdata för januari, klockan 16.00. Statsminister Stefan Löfven, med bakgrund som Metallordförande, ska också, tillsammans med en näringslivsdelegation, träffa USA:s president Donald Trump på tisdagen.

Asiatiska börser stiger överlag på tisdagen när marknadsaktörer även här tonar ner farhågorna för ett globalt handelskrig.

"I slutet av dagen är det för stora företagsintressen som är emot detta, och det är intressen som är ekonomiskt viktiga även för Trumps bas", sade Andrew Collier, chef för Orient Capital Research, till Bloomberg TV.

Han tillägger att han ser Donald Trumps tariff-utspel som förhandlingstaktik, och han är tveksam till att det kommer att leda någonvart.

Reserve Bank of Australia (RBA) lämnade som väntat styrräntan oförändrad, på 1,50 procent, efter tisdagens möte.

RBA-chefen Philip Lowe noterade att den låga räntenivån fortsätter att stödja Australiens ekonomi. Fortsatta framsteg väntas med att reducera arbetslösheten och föra upp inflationen, men processen väntas bli gradvis.

Inflationen väntas förbli låg under en tid, vilket speglar svaga ökningar i arbetskostnaderna och stark konkurrens inom detaljhandeln. En gradvis uppgång i inflationen väntas dock i takt med att ekonomin stärks, och prognosen pekar mot att inflationen kommer att ligga en bit över 2 procent 2018.

SCB redovisar produktionsvärdeindex samt industriorderdata för januari klockan 9.30. Klockan 10.00 publicerar Norges Bank sin regionala nätverksrapport.

Klockan 9.00 inleder också finansutskottet en öppen utfrågning om den aktuella penningpolitiken, från Brunkebergstorg deltar Stefan Ingves och Henry Ohlsson.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?