1515

Räntor och valutor: Svagare krona

Oro för handelskrig präglade fortsatt handeln på onsdagen efter beskedet på tisdagskvällen att Donald Trumps ekonomiska rådgivare Gary Cohn avgår. 

Frihandelsvännen Gary Cohn sågs som en modererande kraft i Vita huset och hans avgång bedöms stärka de protektionistiska krafterna i administrationen.

Vid en presskonferens med statsminister Stefan Löfven på tisdagen upprepade Donald Trump budskapet att tullar på stål och aluminium kommer att införas, eftersom USA behandlats orättvist under en lång tid.

Han tillade dock att EU kan slippa undan tullarna om de öppnar sina marknader för amerikanska företag. Ett liknande budskap har även skickats till Mexiko och Kanada, som måste gå med på förändringar i frihandelsavtalet Nafta.

Kanadadollarn och mexikanska peson tappade på beskedet om Gary Cohns avgång och på onsdagen försvagades båda valutor omkring 0,2-0,3 procent mot dollarn.

"Det är inte uppenbart huruvida Trump använder tullarna som förhandlingstaktik eller om han verkligen menar det. Men oavsett det kan vi inte ignorera risken för protektionism", sade Ayako Sera på Sumitomo Mitsui Trust Bank till Reuters.

EU-kommissionen antog på onsdagen ett förslag till lista på amerikanska produkter som får strafftullar som repressalie.

Så länge beslutet inte är fattat hoppas EU att det inte blir av, sade EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström vid en presskonferens

"Ett handelskrig har inga vinnare. Vi vill inte eskalera läget, men vi kan heller avstå från att reagera", sade hon.

Hon nämnde bourbon whiskey, jordnötssmör, apelsinjuice och tranbärsjuice som produkter.

Beträffande Donald Trumps hot om att svara på EU:s strafftullar med egna strafftullar på europeiska bilar sade hon att det stämmer att EU:s tullar på personbilar är lite högre än USA:s. Å andra sidan är USA:s tullar på lastbilar högre.

Finansminister Steven Mnuchin sade i en intervju med Fox News att Vita huset tittar på undantag från de föreslagna stål- och aluminiumtullarna och att president Donald Trump inte kommer att tillåta att tullarna leder till jobbförluster. 

Handelsminister Wilbur Ross sade till CNBC att det kommer att bli en process att arbeta med USA:s allierade, och president Donald Trumps metalltariffer kommer inte att leda till ett "stort handelskrig".

Han sade att Donald Trump redan har visat viss flexibilitet om tarifferna genom att säga att Kanada och Mexiko kan undantas om ett Nafta-avtal uppnås.

Euron handlades netto sidledes mot dollarn på onsdagen. Vid svensk stängning handlades valutaparet strax över 1:24. Dollarn försvagades samtidigt mot yenen till 105:82. Europaräntorna sjönk 1-2 punkter med tyska tioåringen ned 2 punkter till 0,66 procent. 

USA:s samlade underskott i handelsbalansen ökade till 56,6 miljarder dollar i januari, från reviderade 53,9 miljarder dollar föregående månad (53,1), enligt statistik från handelsdepartementet. Handelsunderskottet var det största sedan oktober 2008.

Analytiker hade räknat med ett underskott på 55,1 miljarder dollar, enligt Reuters snittprognos.

Capital Economics skrev i en kommentar att det tyder på att nettohandeln återigen kommer tynga tillväxten under första kvartalet och att det kommer elda på senaste veckornas protektionistiska retorik från president Donald Trump.

Fedchefen i Atlanta, Raphael Bostic sade på onsdagen att handelskrig inte går att vinna och att protektionism inte är bra för den bredare ekonomin. Ett uttalande som gick i linje med vad Fedchefen i Minneapolis, Neel Kashkari, sade förra veckan innan Donald Trumps besked.

Bostic sade också att de finanspolitiska stimulanserna sätter uppåttryck på USA-ekonomin och gör Fed med aggressiva om räntehöjningarna, men handelsfrågan skapar osäkerhet i andra riktningen.

Han sade att han i december hade räknat med två räntehöjningar i år men att han nu har justerat sin prognos till tre höjningar. Allt ligger dock på bordet i fråga om två, tre eller fyra höjningar under 2018, och han vill ta en "vänta-och-se-hållning" i fråga om räntehöjningarna.

Kronan försvagades på onsdagen på allmänna oron kring handeln. Vid svensk stängning hade den tappat 1 öre mot euron till 10:21 jämfört med tisdagens svenska stängning och hade tappat lika mycket mot dollarn till 8:23. 

ING höjde på onsdagen sin prognos för EUR/SEK och räknar med att valutaparet kommer handlas över 10:00 hela 2018 och att en topp 10:30 nås under första kvartalet. 

Banken ser negativt på kronan efter hotet om protektionism och den nya "handelskrigspremien" bör tynga kronan under kommande månader. 

Den senaste svagheten i kronan väntas dock inte leda till att inflationen skjuter över målet och därmed inte tvinga fram något svar från Riksbanken. 

Räntan på den svenska tioåringen sjönk 1 punkt till 0,83.


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?