Annons

Räntor och valutor: Starkare krona

Svenska räntor gick mot strömmen i Europa och steg på torsdagen samtidigt som kronan stärktes efter en klart starkare KI-barometer än väntat för november. Dessutom tog inflationsförväntningarna ett rejält kliv uppåt.

Den svenska tvåårsräntan stängde oförändrat på -0,68 procent och tioåringen slutade oförändrat på 0,16 procent, efter att ha sjunkit efter svensk stängning på onsdagen.

Kronan stärktes med 4 öre till 9:75 mot euron och med 6 öre till 9:22 mot dollarn.

KI:s barometerindikator steg till 107,9 i november, från 106,2 i oktober, vilket var klart högre än en väntad nedgång till 105,8, som analytikerna förutspått enligt SME Direkts enkät.

I näringslivet bidrog tillverkningsindustri, bygg- och anläggningsverksamhet samt privata tjänstenäringar till uppgången, medan detaljhandeln var den enda företagssektor med fallande konfidensindikator.

Hushållens förtroende för ekonomin steg ytterligare i november och synen på den egna ekonomin är nu mer optimistisk än på över nio år, enligt KI.

KI-barometern visade också en kraftig uppgång i hushållens inflationsförväntningar, de väntar sig nu en inflation på 2,4 procent om tolv månader, upp från 2,0 procent föregående månad.

Carl Hammer, SEB, konstaterade att barometerindikatorn indikerar fortsatt stark och accelererande svensk tillväxt och att det är "rätt uppenbart att vi inte behöver någon ytterligare runda med penningpolitisk expansion".

Andreas Wallström, Nordea, noterade att barometerindikatorn pekar mot en BNP-tillväxt på 5 procent, medan kollegan Torbjörn Isaksson lyfte fram att samtidigt som hushållens ser högre inflation framöver så signalerar detaljhandeln en mer modest inflation.

Jörgen Kennemar, Swedbank, tyckte att uppgången tyder på att svensk ekonomi har fått upp farten under fjärde kvartalet efter inbromsningen under tredje kvartalet.

Vice riksbankschef Martin Flodén sade till reportrar att han har noterat att Riksbankens utsikter för svensk ekonomi börjar ligga lite i underkant jämfört med vad vissa andra prognosmakare räknar med, och att han noterat att Konjunkturinstitutets barometer för november var stark.

Än så länge är han dock inte övertygad om att det borde leda till att Riksbanken ska revidera upp sina prognoser.

Martin Flodén noterade också att hushållens inflationsförväntningar i KI-barometern "verkligen" var betydligt högre än tidigare. Han påpekade visserligen att hushållens förväntningar om inflationen brukar vara volatila, "men det är ju ett tecken".

Han sade även att det "definitivt" är ett alternativ att avsluta obligationsköpen vid årsskiftet, och att ett annat är att fortsätta med dem.

På torsdagen visade SCB-statistik att PPI steg med 2,0 procent i oktober, från månaden före, och med 2,2 procent från ett år tidigare. Den svagare kronan pressar upp importpriserna.

En mer negativ nyhet från SCB var att industrin nu räknar med att investeringarna minskar med 3 procent under 2016 jämfört med 2015.

Dessutom har JP Morgan reviderat ned sin prognos för kronan och spår att EUR/SEK kommer att stå i 9:85 vid mitten av nästa år och 9:65 vid slutet av 2017. Den norska kronförstärkningen väntas däremot fortsätta.

Europaräntorna sjönk på torsdagen, med den tyska tioårsräntan 4 punkter ned till 0,25 procent.

Tyska IFO-index, över klimatet inom näringslivet i Tyskland, var oförändrat på 110,4 i november, i linje med förväntningarna.

IFO-chefen Clemens Fuest sade i en kommentar att den tyska ekonomin fortsätter att gå bra. Företagen återigen är nöjda med sin nuvarande situation, men något mindre optimistiska när det gäller de kommande månaderna.

Commerzbanks Ralph Solveen konstaterade att klimatet inte har förbättrats ytterligare, men fortfarande ligger på en rätt hög nivå. Efter uppgångar de tidigare månaderna pekar index därför mot en något starkare tillväxttakt i den tyska ekonomin för årets sista kvartal och början av 2017.

"Detta sagt så är det inte troligt att denna högre takt är uthållig", skrev han i ett kundbrev.

Sigmar Gabriel, Tysklands ekonomiminister, sade att Tysklands ekonomi utvecklas extremt bra och är ett stabilitetsankare.

ECB skrev i sin Financial Stability Review att euroområdet har visat en betydande motståndskraft under en period av återkommande turbulens på marknaderna det senaste halvåret, men att riskerna relaterade till en möjlig korrektion på de globala tillgångsmarknaderna har ökat.

Jämfört med tidigare bedömning har möjligheten av sättningar i tillgångspriserna ökat, utlösta av politiska händelser i utvecklade ekonomier, samtidigt som det finns fortsatta sårbarheter på tillväxtmarknaderna, enligt ECB.

Turkiet höjde på torsdagen oväntat både reporänta och utlåningsräntan efter att liran försvagats.

På valutamarknaden stärktes dollarn till 113:17 mot yenen, från 112:45 samma tid på onsdagen, medan euron i sin tur stärktes svagt till 1:057 mot dollarn.

I dag, torsdag, håller USA-marknaderna stängt för Thanksgiving.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AddSecureAnnons

Nya transportmönster skapar ökat behov av digitaliserade helhetslösningar inom transportsektorn

Transportbranschen står inför stora förändringar som en konsekvens av den globala e-handeln och ökade krav på hållbarhet. I samband med digitaliseringen har många transportföretag valt att implementera flera olika stödsystem för att driva verksamheten. För att nå ökad effektivitet och högre utnyttjandegrad av sina resurser krävs att transportbolagen har samlad tillgång till nyckeldata i realtid. Detta erbjuds av IoT-företaget AddSecure genom ett komplett stöd för hantering av förare, fordon och optimering av transportkedjan. 

Med en alltmer ökande e-handel skapas också nya krav på transportbranschen. Slutkonsumenten påverkar i allt större omfattning hur beställda varor skall transporteras avseende leveranstid, miljöpåverkan och kostnad. För att möta de ökande kraven behöver aktörer inom transportbranschen få högre transparens och bättre tillgång till data för att kunna tillgodose kraven från transportbeställarna. 

– Genom våra smarta transportlösningar inom Fleet- och Transport Management får transportledningen full transparens och kontroll över sin transport- och logistikverksamhet. Med samlad tillgång till all nyckeldata i realtid kan våra kunder få ökad resurseffektivitet, högre säkerhet och en minskad miljöpåverkan genom väsentligt bättre utnyttjande av kapaciteten, säger Stefan Albertsson, VD AddSecure.

Idag är det vanligt att många transportföretag använder flera olika system som inte är kompatibla med varandra, exempelvis för sparsam körning, administration av filer från färdskrivaren, optimering av kör- och vilotider, positionering och för hantering av transportuppdraget och transportsedeln. Detta gör det svårt att få en helhetsbild över all data.

– Vår helhetslösning täcker in de flesta behov som idag finns hos transportbolagen och transportbeställarna. Tillgången till data från ett och samma system skapar bättre beslutsunderlag, ökad tillgänglighet och en helt annan möjlighet till analysunderlag för att vidareutveckla en hållbar verksamhet. Samtidigt skapar ett system, istället för flera, högre användarvänlighet och ger lägre kostnader, berättar Stefan Albertsson.

Med hjälp av data i realtid får transportörer på ett helt annat sätt än tidigare full kontroll över sin transportflotta och på så sätt kan de se till att rätt resurser är på rätt plats vid rätt tid. Dessutom förenklas kommunikationen med förarna vilket ger ökad flexibilitet och bättre säkerhet genom att chaufförerna hela tiden är uppdaterade avseende sina köruppdrag och sina kör- och vilotider. Samtidigt skapar digitaliseringen möjlighet till ett ökat samarbete med transportbeställarna och möjliggör en ökad service. Det gör också att man kan möta slutkundens önskemål på ett bättre sätt när det kommer till hur, vart och när hen vill ha sina varor levererade. 

– Det händer mycket framöver inom transportbranschen och jag ser att vi på AddSecure, med vår långa erfarenhet och nära samarbete med våra kunder, står väl rustade för att hjälpa våra kunder, transportörerna, att skapa digitala lösningar för hela transportkedjan. Digitala flöden gör det även lättare för våra kunder att öka sin transparens och möta framtida regulatoriska krav, som exempelvis det som nu efterfrågas inom EU med helt standardiserade, digitala transportsedlar, säger Stefan Albertsson.

Om AddSecure

AddSecure levererar IoT-lösningar med fokus på säker data och kritisk kommunikation. Helhetslösningar för transport- & logistik, fastighetssäkerhet och -automation, räddningstjänster och kristeam, digital omsorg, energibolag och smarta städer bidrar till att rädda liv, skydda egendom och viktiga samhällsfunktioner, och skapar affärsnytta.

www.addsecure.se 

 

Mer från AddSecure

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AddSecure och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?