1515

Räntor och valutor: Starkare dollar

USA-räntorna handlas fortsatt på lite högre nivåer på fredagen, medan dollarn stärkts. Asienbörserna är överlag upp medan oljan sjunkit tillbaka något.

Den tioåriga amerikanska statsobligationen handlas på 2,41 procent, 1 punkt upp från svensk stängning på torsdagen.

"Marknaden har lagt sig i ett intervall och vi kommer troligen att vara fast här ett tag", troligen fram till nästa veckas jobbrapport sade John Canavan på Stone and McCarthy Research Associates enligt Wall Street Journal.

Dollarn har stärkts till 112-nivån mot yenen och 1:0670 mot euron.

Den tredje versionen av USA:s BNP visade på en lite mindre inbromsning än väntat. Jennifer Wall på US Bank Wealth Management noterade att även om utfallet i sig inte är så starkt så har framåtblickande indikatorer sett rätt bra ut.

"Vi kommer troligen att få se en viss reaktion på den svaghet vi ser i euroområdet, då det ser ut som att inflationsdata inte är så starka som tidigare väntat. Jag tror att skälet till att vi inte sett en mer betydande dollarstyrka är bristen på övertygelse att vår nya president hade" för att få bort Obamacare, sade hon till Reuters.

Misslyckandet med att få igenom hälsovårdsreformen indikerar svårigheter för Donald Trump att driva igenom sin politik trots majoritet i kongressen, men kan samtidigt flytta fokus till andra frågor som skattereformer och infrastruktur.

William Dudley, Fed-chef i New York, sade på torsdagen att utsikterna för den amerikanska ekonomin är ljusare nu när finanspolitiska stimulanser förefaller mer sannolikt.

Han sade att inflationsutfallen gjort honom mer säker på att inflationen kommer att stabiliseras runt målet. Det finns samtidigt betydligt lägre risker från de utländska ekonomierna, bra jobbtillväxt i USA och löften om skattesänkningar och avregleringar från Trumpadministrationen som förbättrar bilden.

"Även om det fortsatt finns en betydande osäkerhet vad gäller finanspolitiken… så förefaller det sannolikt att den kommer att skifta över tiden till en mer stimulerande hållning. Därmed förefaller det som att riskerna för såväl den ekonomiska tillväxten som inflationen på medellång till lång sikt gradvis kan skifta till uppsidan", sade han.

Data på fredagen visad att den japanska industriproduktionen steg mer än väntat i februari.

Kinas inköpschefsindex för industrin steg till 51,8 i mars jämfört med 51,6 i februari, den högsta nivån på nästan fem år. Tjänste-PMI steg också, till 55,1 från 54,2.

"Dagens data är förenligt med en tillväxt som stabiliseras på en relativt hög nivå under första kvartalet, men denna styrka kommer troligen inte att bestå. Korrektionen på fastighetsmarknaden kommer att fortsätta vilket i kombination med en policyåtstramning kommer att driva en inbromsning i investeringar och industrins aktivitet kommande kvartal", skriver Capital Economics i en kommentar.

På Europaagendan står i första hand EMU-KPI för mars. Väntat är att KPI-inflationen sjunker till 1,8 från 2,0 procent, medan kärninflationen väntas sjunka till 0,8 från 0,9 procent. Det tyska utfallet på torsdagen, som kan vara en indikator, visade en nedgång i inflationen till 1,5 procent från 2,2 procent föregående månad, väntat var 1,9 procent.

Från USA kommer privata inkomster och privatkonsumtion i februari, som väntas ha stigit 0,4 respektive 0,2 procent. Kärninflationen (core PCE) väntas ligga kvar på 1,7 procent.

Dessutom kommer Chicago inköpschefsindex, som antas ha sjunkit till 56,9 från 57,4.

För svensk del ska parterna inom industrin svara på ett slutbud under förmiddagen.


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Ny teknik är nyckeln till minskade utsläpp

Elektrifieringen av bilbranschen går i en allt snabbare takt.

Och målet med CO2-neutral tillverkning och utsläppsfri körning kommer allt närmare.

Nyckeln: Teknisk utveckling och mod att tänka i nya banor.

– Det går inte att skapa en hållbar framtid genom att säga ’nej’ eller ’det är svårt’, säger Ola Källenius, vd för Daimler AG och Mercedes-Benz AG.

Läs mer om vägen mot CO2-neutral mobilitet. 

Fordonsindustrin har sedan ett antal år tillbaka arbetat på högvarv för att möta den snabbt ökande efterfrågan på laddbara och miljöeffektiva bilar. Flera biltillverkare satsar stora resurser på att lyckas med omställningen så snabbt som möjligt för att därmed minska sina klimatavtryck.

Grunden i omställningen stavas ”elektrifiering”.

Med en ambitiös och konkret plan för omställningen till klimatneutralitet har nu Mercedes-Benz slagit fast flera viktiga delmål. Och arbetet har kommit långt även praktiskt, den tyska tillverkaren har lanserat ett brett utbud av laddbara och helt eldrivna bilmodeller.

Men det här är bara början. Under ledning av Ola Källenius, som är vd i både Daimler AG och Mercedes-Benz AG, har tempot i utvecklingen skruvats upp rejält. Det övergripande nya målet sammanfattas i ”Electric only” och vägen dit sker med ett antal konkreta punkter.

Här är några av dem.

• 2022 ska all tillverkning i Europa vara CO2-neutral.

• I slutet av 2022 kommer batterielektriska modeller (BEV) finnas i hela Mercedes-Benz modellutbud.

• Planen är att helt eldrivna bilar kommer att stå för 25 procent av försäljningen 2025.

• 2030 kommer mer än 50 procent av försäljningen att bestå av laddhybrider eller elbilar.

• Fram till 2030 kommer alla nyproducerade personbilar från Mercedes-Benz ha mer än 40 procent lägre CO2-utsläpp jämfört med 2018.

• Tidigt 2025 ska nya fordon som säljs inte ha några signifikanta utsläpp av kvävedioxid (NO2) i stadsmiljö.

• För att nå målet om utsläppsfri mobilitet kommer flera olika tekniker att användas: batterielektriska fordon, bränslecellsfordon samt fordon med hybrid drivlinor.

• Från och med 2025 ska alla nya fordonsarkitekturer som lanseras vara enbart eldrivna och kunderna ska kunna välja ett helelektriskt alternativ av varje modell som Mercedes-Benz tillverkar.

• Investeringarna kommer mellan 2022 och 2030 uppgå till mer än 40 miljarder euro i utveckling av batterielektriska fordon.

• Senast 2039 ska hela modellutbudet vara CO2-neutralt.

• Samma år ska fordonen inte heller ha någon negativ inverkan på luftkvaliteten i städer.

Teknik är nyckeln

Ola Källenius och koncernens alla medarbetare har stakat ut vägen framåt.

– Omställningen till elektriska fordon går allt snabbare. En ’tipping point’ närmar sig och vi kommer att vara redo den dagen då marknaden skiftar till enbart eldrivna fordon i slutet av detta decennium, säger Ola Källenius.

Han påpekar även att det inte bara handlar om att bilarna som rullar ut från bilhandlarna ska vara koldioxidneutrala. Det handlar om att hela produktionen inklusive underleverantörer ska minska sina utsläpp.

– Under de kommande åren ska vår nybilsförsäljning bli koldioxidneutral. Vårt mål är att sälja mer än 50 procent laddhybrider eller elbilar 2030. Vi har fattat beslutet att våra europeiska fabriker ska vara koldioxidneutrala i slutet av 2022. Inom ramen för ”Electric only” vill vi även uppmuntra och driva på våra underleverantörer att följa med på denna resa. Teknik och entreprenörskap är nyckeln, liksom banbrytande tankesätt och en inställning att uppfinna nytt. Det går inte att skapa en hållbar framtid genom att säga ’nej’ eller ’det är svårt’, vi gör det genom att säga ’ja’ och vara en av arkitekterna som utformar omställningen av mobilitet.

Läs mer om Mercedes-Benz arbete mot en mer hållbar framtid 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?