1515

Räntor och valutor: Odramatiskt för kronan

Svenska finansmarknader mottog det preliminära svenska valresultatet utan några större åthävor. Kronan handlades något starkare mot andra valutor medan svenska statspappersräntor steg svagt, i stort sett i linje med utvecklingen för tyska räntor.

Vid svensk stängning noterades euron knappt 3 öre svagare mot kronan, till 10:48, än vid samma tid på fredagen. Dollarn hade samtidigt försvagats drygt 4 öre, till 9:03, medan TCW-index hade sjunkit till 141,17 (141,56).

Den svenska tioårsräntan steg 1 punkt, till 0,57 procent, medan den tyska motsvarigheten steg lika mycket, till 0,40 procent.

Kronan fortsatte att stärkas mot euron efter svensk stängning på fredagen, på måndagseftermiddagen gav dock kronan upp delar av förstärkningen i takt med euron stärktes tydligt mot dollarn. Kronans nettorörelser på måndagen var dock måttliga och sannolikt mer drivna av inkommande data än av valresultatet.

Även om resultatet av riksdagsvalet bjöd på vissa överraskningar på partinivå är den sammantagna bilden ändå att läget mellan de "traditionella" blocken är mycket ovisst. Mandatfördelningen på måndagsmorgonen ger de rödgröna ett marginellt övertag, men det kan mycket väl ändras på onsdag när en mer slutgiltig rösträkning ska vara klar.

Ekonomerna på Swedbank konstaterade i ett kundbrev att det preliminära valresultatet som väntat visar på ett dödläge mellan blocken och de utesluter i nuläget varken en minoritetsregering eller samarbete över blockgränsen. 

Även SEB-ekonomerna noterade det politiska dödläget och befarar att lösningen kan dröja.

"Vår huvudprognos är att en moderatledd regering kommer att tillträda så småningom, men osäkerheten är betydande", skrev SEB:s seniorekonom Olle Holmgren i bankens morgonbrev.

Nordea noterade att regeringspartierna (S, MP) och Moderaterna är de största förlorarna i valet medan vinnarna finns i utkanterna av höger/vänsterskalan. Men resultatet var ändå mindre dramatiskt än vad som hade antytts av opinionsundersökningarna.

"Det kan ta veckor, kanske månader, att bilda en ny regering", konstaterade Nordeas chefsanalytiker Andreas Wallström.

I den tidiga handeln tog den svenska kronan visst stöd av att den norska augusti-inflationen kom in högre än väntat. Kärninflationen steg till 1,9 procent i augusti, från 1,4 procent i juli, vilket var väl över väntade 1,7 procent och nära Norges Banks målnivå på 2 procent.

Ekonomerna på Handelsbanken i Oslo noterade att utfallet var klart över de +1,5 procent som Norges Bank prognosbana pekade mot, och det kortsiktiga gapet mellan utfall och centralbankens prognos har därmed ökat ytterligare.

Enligt Handelsbanksekonomerna talar den betydligt starkare kärninflationen isolerat för att Norges Bank kan behöva revidera upp sin räntebana i den nya penningpolitiska rapport som publiceras i samband med räntebeskedet den 20 september, men bankekonomerna avvaktar med att göra nya egna prognoser tills de har sett centralbankens regionala nätverksrapport på tisdagen.

Den norska kronan stärktes 4-5 öre mot euron efter inflationsutfallet. Den svenska kronan stärktes samtidigt cirka 3 öre mot euron, men gav senare upp större delen av den förstärkningen.

SCB redovisar svensk augusti-KPI på fredag, enligt SME Direkts prognosenkät väntas KPIF-inflationen ha stigit till 2,3 procent, från 2,2 procent i juli. Exklusive energi väntas KPIF-inflationen ha stigit från 1,3 till 1,4 procent.

SCB rapporterade på måndagen att den svenska hushållskonsumtionen sjönk 2,1 procent i juli jämfört med i juni, och sjönk 0,1 procent jämfört med juli 2017. Det var första gången sedan november 2011 som hushållskonsumtionen utvecklades negativt på årsbasis.

SCB noterade att gruppen som bidrog mest till den totala utvecklingen var transporter och detaljhandel med och service av motorfordon som minskade med 2,9 procent i fasta priser.

Europeiska statspappersräntor steg något på de flesta håll på måndagen, italienska räntor fortsatte dock att sjunka tydligt med stöd av fortsatta försäkringar om att regeringen kommer att presentera en ansvarsfull budget.

Finansminister Giovanni Tria sade på söndagen att regeringen vet att den måste minska skuldsättningen och hålla underskottet i schack för att främja tillväxten och gradvis implementera det omfattande regeringsprogrammet.

Euron tappade något ytterligare mot dollarn i USA på fredagskvällen, och fortsatte att försvagas i den tidiga Europahandeln på måndagen, men hämtade senare tillbaka nedgången och handlades över noteringarna vid svensk fredagsstängning.

Brittiska pund stärktes kraftigt mot dollarn och euron i eftermiddagens handel efter att EU:s chefsförhandlare Michel Barnier sagt att det är "realistiskt" att nå ett brexitavtal till början av november. Uttalandet bidrog samtidigt även till att stärka euron ytterligare mot dollarn.

Data från Kina på måndagen visade att KPI-inflationen steg mer än väntat i augusti, till 2,3 procent från 2,1 procent i juli. PPI-inflationen sjönk samtidigt från 4,6 till 4,1 procent.

Kina-data på lördagen visade vidare ett svagare handelsöverskott än väntat i augusti, när exporten steg marginellt mindre än väntat medan importen överträffade prognos. Handelsöverskottet mot USA steg dock till rekordhöga 31 miljarder dollar i juli.

Amerikanska statspappersräntor handlades svagt lägre i längre löptider på måndagen jämfört med fredagen. Vid svensk stängning noterades tioårsräntan till 2,93 procent, 1 punkt lägre jämfört med vid samma tid på fredagen.

Veckans USA-fokus riktas troligen främst mot torsdagens KPI-data för augusti samt fredagens detaljhandelsdata för samma månad.


Innehåll från SitecoreAnnons

Sitecore stärker sitt erbjudande till nordiska kunder genom nya lösningar från strategiska förvärv

James Ek, Regional VP på Sitecore.
James Ek, Regional VP på Sitecore.

Företaget Sitecore, som erbjuder ett av världens ledande DXP-verktyg, köper upp ameri-kanska företaget Reflektion, ledande på teknik för AI-förstärkt digitalt sökmotorstöd.

Det är det fjärde bolagsförvärvet i år, som uppföljning av uppköpet av Stylelabs för två år sedan. Dessa uppköp syftar liksom de andra till att stärka erbjudandet till befintliga och nya kunder.

– Vi moderniserar vår portfölj, breddar den med mer avancerade och ändamålsenliga lös-ningar och gör den mer åtkomlig för fler bolag, stora som små, säger James Ek, Regional VP på Sitecore.

Sitecore är global ledare när det gäller programvara för upplevelsehantering som kombinerar in-nehållshantering, e-handel och kundinsikter. 

Företaget är inne i en intensiv tillväxtresa och har de senaste tre åren köpt upp fem bolag, varav fyra sedan i våras. Ägarna har skjutit till 1.2 miljarder dollar i syfte att fördubbla omsättningen, genom både förvärv och nyanställningar.

2 september meddelade Sitecore att de förvärvat det San Mateo-baserade företaget Reflektion, vars AI-förstärkta sökmotorstöd används för att förstå och förutsäga mönster, sammanhang och behov hos e-handelskunder. 

– 93 procent av alla upplevelser online börjar med en sökning, vilket gör den till en integrerad del av kundens köpresa. Med lösningen från Reflektion lyfts sökprocessen till en konversationsstyrd upplevelse som ger mer personliga, lättillgängliga och skräddarsydda svar åt kunden, säger Ja-mes Ek.

Nya förvärv adderar nya lösningar

26 maj tillkännagavs att Sitecore förvärvat företaget Moosend, som har en ledande SaaS-baserad Marketing Automation-lösning. 

Tidigare i våras förvärvade Sitecore de båda bolagen Four51 och Boxever. 

Four51 har en unik Commerce-lösning som innehåller all funktionalitet som krävs för avancerad B2B-försäljning byggd med de mest moderna principerna för leverans i molnet med tjänsten Or-derCloud

– Genom detta får företag en flexibel lösning att växa med, både nu och i framtiden, säger James Ek.

Det irländska bolaget Boxever leverade en Customer Data-platform som erbjuder ett modernare sätt att skapa personalisering i kundupplevelsen.

2018 förvärvades den belgiska innehållsplattformen Stylelabs.

– Vi har gjort dessa uppköp för att våra kunder, nya och befintliga, ska kunna fortsätta växa med Sitecore, förklarar James Ek.

James poängterar att förvärven framförallt är gjorda med ambitionen att bygga den nya moderna arkitekturen Composable DXP som SaaS-lösningar, men att alla lösningar också kan komplettera och leverera värden till befintliga kunder.

– Våra befintliga kunder kommer att ha än mer nytta av Sitecore, men genom dessa förvärv kommer vi också att kunna ta in nya kunder, säger han.

Nyförvärven är lättintegrerade

Att på kort tid integrera fem nya företag in i en befintlig organisation kan ses som en utmaning, men James Ek menar att det går smidigt.

– Det är viktigt att komma ihåg att vi har köpt upp bolag, inte marknadsandelar. Vi har köpt dessa bolag på grund av deras teknologi, inte för att komma åt deras kunder eller något speciellt marknadssegment, säger han och avslutar:

– Vi har också köpt dem för att de är lättintegrerade. De har en öppen arkitekturen i sina lösning-ar. Vi tror att det kommer att gå snabbt att få ihop en helhet och det kommer både våra befint-liga och nya kunder att upptäcka.

Klicka här för att anmäla dig till Sitecore Symposium 2021 

Om Sitecore

Sitecore är global ledare inom programvara för upplevelsehantering som möjliggör kontextuell marknadsföring. 

Marknadsförare kan leverera innehåll i realtid i den kontext som kunder interagerar med varu-märket i alla kanaler – före, under och efter ett köp. 

Mer än 4 900 varumärken – däribland Volvo, Puma, THULE, P&G, Danske Bank – använder Si-tecore för context marketing för att leverera personaliserade upplevelser som skapar kunder för livet.

Läs mer på: http://www.sitecore.com/ 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sitecore och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?