Räntor och valutor: Norska kronan starkare

Europaräntor med kortare löptider sjönk på tisdagen, medan utvecklingen för de med längre var blandad. Undantaget var grekiska räntor som steg. Euron försvagades något mot dollarn, medan norska kronan stärktes efter en rapport från Norges Bank.

Vid svensk stängning var den tyska tioårsräntan ned 3 punkter till 0,31 procent, från svensk stängning dagen före, medan den svenska tioåringen slutade 2 punkter ned till 0,65 procent.

Norska kronan fick en skjuts uppåt och korta räntor steg sedan Norges Banks regionala företagsenkät visat att företagskontakterna uppgett att produktionen de senaste tre månaderna var högre än föregående kvartal, och att de väntar sig högre produktionstillväxt det närmaste halvåret.

"Tillväxten har tilltagit något sedan i höstas och har varit lite starkare än företagen väntade i november. Produktionstillväxten är särskilt kopplad till en ökad offentlig efterfrågan. Tillväxten har ökat i alla sektorer, med undantag av exportindustrin", skrev Norges Bank.

SEB såg rapporten som ytterligare bevis på att Norges ekonomiska momentum återhämtar sig.

"Den aggregerade produktionsindikatorn återhämtade sig ytterligare och produktionsförväntningarna för de kommande sex månaderna är tillbaka på nivåer som senast sågs under våren 2013", skrev SEB i en kommentar.

De tillade att ett förbättrat tillväxtmomentum, lägre arbetslöshet än väntat och en fortsatt prisuppgång för befintliga bostäder kanske motverkar den negativa påverkan på räntebanan från försämrade inflationsutsikter.

Nordea förde ett liknande resonemang.

"Det finns inget behov av fler sänkningar. Om något stärker dagens rapport argumenten för en högre (ränte-)bana, men kom ihåg att inflationen är på nedsidan", skrev Nordeas Erik Johannes Bruce i ett kundbrev.

Tyska industriorder överraskade däremot negativt på morgonen då orderingången till tillverkningsindustrin sjönk 7,4 procent i januari, från föregående månad. Jämfört med motsvarande månad året före minskade den 0,8 procent.

Enligt Bloomberg News enkät väntades en nedgång med 2,5 procent jämfört med föregående månad och en ökning med 4,3 procent jämfört med samma månad året före.

Exportorderingången sjönk 4,9 procent medan inhemsk orderingång minskade 10,5 procent, från månaden före.

Det tyska ekonomidepartementet sade i en kommentar att den svaga starten på året bör vara hanterbar.

"Förtroendet i tillverkningsindustrin är väsentligt bättre än det långsiktiga genomsnittet, så en återhämtning i tillverkningen kan fortfarande väntas", enligt ekonomidepartementet.

Commerzbanks Ralph Solveen konstaterade i ett kundbrev att den tyska tillverkningsindustrin fick klart färre order än väntat i januari. Även om nedgången till största delen berodde på mycket få order i den alltid volatila sektorn "annan transportutrustning" (flygplan, fartyg, osv) så blev det ett tydligt fall på 3,8 procent.

"Dagens siffror är definitivt en besvikelse. Men givet att sentimentindikatorerna fortfarande är mycket positiva så tror vi att detta är en avvikelse och att vi redan i februari kommer att få se en motrörelse. Trenden i industriproduktion bör fortfarande peka uppåt de kommande månaderna", enligt Commerzbank-ekonomen.

Han tillade att för industriproduktionen bör den väntade motrörelsen mot december månads tydliga minus komma redan i januari.

Riksgälden meddelade att statens betalningar visade ett överskott på 42,9 miljarder kronor i februari. Riksgäldens prognos pekade mot ett överskott på 48,2 miljarder kronor.

Skatteinkomsterna var cirka 2 miljarder kronor lägre än prognos, medan Riksgäldens nettoutlåning till myndigheter med flera var 2,7 miljarder kronor högre än prognos, vilket bland annat förklaras av en oväntad utlåning till Kärnavfallsfonden.

OECD spådde i sin interimsprognos att den globala BNP-tillväxten ökar måttligt i år och nästa år med stöd av finanspolitiska initiativ i de större ekonomierna. Förtroendet har förbättrats men konsumtionen, investeringarna, handeln och produktiviteten är "långt ifrån starka" och tillväxten är långsam i en historisk jämförelse.

OECD varnade samtidigt för att frikopplingen mellan finansiella marknader och fundamenta, potentiell marknadsvolatilitet, finansiell bräcklighet och policy-osäkerhet kan bromsa den måttliga återhämtningen.

USA-räntorna fortsatte svagt uppåt på tisdagen, med den tioåriga statsobligationen upp 2 punkter till 2,51 procent.

Statistik på eftermiddagen visade att underskottet i handelsbalansen i januari ökade till femårshögsta på 48,5 miljarder dollar, vilket prickade analytikernas förväntningar.

På valutamarknaden handlades euron något svagare mot dollarn kring 1,057 (1,060), medan dollarn i sin tur stärktes till 114,02 mot yenen (113,87).

Kronan var stabil kring 9,53 mot euron och tappade 2 öre till 9,02 mot dollarn.

Brittiska pund handlades kring sjuveckorslägsta mot dollarn inför överhusets omröstning om parlamentets rätt att enligt lag godkänna eller förkasta premiärminister Theresa Mays förslag om att aktivera artikel 50.

Kinas valutareserv ökade oväntat till 3.005,1 miljarder dollar i februari, upp från 2.998,2 miljarder i slutet av januari. Väntat var en nedgång till 2.967,0 miljarder dollar.

Det var första gången sedan i juni förra året som valutareserven ökade.


Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?