1515

Räntor och valutor: Nedåt i USA-handeln

Amerikanska statspappersräntor vände neråt i USA-handeln efter svensk stängning på fredagen samtidigt som dollarn försvagades ytterligare något mot andra större valutor.

Såväl ränte- som valutamarknaden hade svårt att riktigt förhålla sig sysselsättningsrapporten för september, som visade en oväntad nedgång samtidigt som arbetslösheten oväntat sjönk till 4,2 procent, den lägsta nivån sedan början av 2001. Dessutom ökade timlönerna med oväntat starka 2,9 procent på årsbasis (väntat 2,6), vilket var den högsta noteringen sedan sommaren 2009.

Marknadens initial reaktionen blev att pressa upp dollarn och USA-räntorna, men senare (när tioårsräntan nått 2,40 procent) kom en motreaktion som fick både dollarn och USA-räntorna att falla tillbaka.

Obligationsgurun Bill Gross, vid Janus Capital, hävdade i en intervju med Bloomberg TV på fredagskvällen att just 2,40 procent är en viktig nivå för den amerikanska tioårsräntan.

"Om vi går över 2,4 procent finns det en chans att den låga "bull"-marknaden i obligationer har brutits, och obligationsinvesterare bör vara defensiva i stället för offensiva", sade Bill Gross.

Marknadsaktörer talade om att säkerhetstänkande inför långhelgen (för den amerikanska räntemarknaden) lockade köpare tillbaka till statspapper. Oro för förnyade spänningar, delvis i spåren på president Trumps ord om att detta kan vara "lugnet före stormen" gjorde att vissa aktörer valde att minska risk, och Reuters rapporterade senare också, med hänvisning till ryska RIA, om att Nordkorea förbereder ett test av en långdistansmissil som de tror kan nå USA:s västkust.

Donald Trump tycktes svara på uppgifterna i en serie Tweets på lördagen där han hävdade att 25 år av diplomati har misslyckats, och att "bara en sak fungerar".

På en fråga senare från journalister om vad han menat svarade Donald Trump; "Tja, du kommer att kunna räkna ut det ganska snart". En ny fråga om vad han menat med torsdagens kommentar om att "det här kan vara lugnet före stormen" svarade presidenten att "det finns inget att klargöra".

Bland ekonomer verkar dock omdömet om jobbrapporten överlag landa i en slutsats om att den knappast kommer att stoppa Feds planer på en ny räntehöjning i december. Enligt CME Groups Fedwatchtool prisade terminsmarknaden på fredagskvällen in en sannolikhet på drygt 90 procent att räntan höjs senast i december, upp från drygt 72 procent förra fredagen.

Fedchefen i New York, William Dudley, sade också på fredagskvällen att ett fortsatt gradvis borttagande av den penningpolitiska ackommodationen är lämpligt. Kommentarerna kom dock från ett förskrivet anförande enligt olika nyhetsbyråer verkar han inte ha kommenterat septemberstatistiken specifikt.

Det gjorde däremot "duvan" James Bullard, Fedchef i St Louis, som sade att rapporten var svagare än väntat, vilket ger skäl till oro. Han sade också att han tyckte att marknadens reaktion på statistiken var "för nonchalant".

På måndagen håller räntemarknaderna i USA helgstängt med anledning av Columbus Day (börserna håller dock öppet).

Senare i veckan riktas USA-intresset kanske främst mot protokollet från FOMC-mötet i september (onsdag), KPI-data för september (torsdag) och detaljhandel för samma månad (fredag).

Det står också en rad Fedledamöter på talarlistan under veckan, och möjligen riktas intresset främst mot anföranden från chefskandidaten Jerome Powell som talar såväl onsdag som torsdag.

Börshandeln i Asien är något stympad på måndagen eftersom marknaderna i Tokyo och Seoul håller helgstängt. I Kina öppnade dock börserna efter en veckolång ledighet med tydligt stigande kurser. Uppgången hänvisas delvis till förra helgens besked från Kinas centralbank, om att bankernas kapitalkrav kommer att sänkas från och med årsskiftet.

Caixin/Markits tjänste-PMI för Kina sjönk dock till den lägsta nivån sedan december 2015 i september, till 50,6.

Zhengsheng Zong, chef för makroekonomisk analys vid CEBM Group, noterade i en kommentar att bedöms Kinas ekonomi, trots nedgången i september-PMI, sammantaget ha hållit takten väl uppe under det tredje kvartalet.

"Men expansionen i såväl industri- som tjänstesektorn kyldes av i september, vilket antyder att nedåttrycket mot den ekonomiska tillväxten kan återkomma under fjärde kvartalet", sade han.

Måndagens makroagenda inleds med tyska industriproduktionsdata för augusti, klockan 8.00. Därefter följer SEB:s boprisindikator för oktober, klockan 8.30, och SCB redovisar augustidata över hushållens konsumtion och produktionen i näringslivet klockan 9.30. KVA presenterar också vem som får Riksbankens ekonomipris, klockan 11.45 "som tidigast".

På tisdagen får vi konjunkturprognoser från Konjunkturinstitutet och IMF, samt september-KPI från Norge och Danmark. Svensk september-KPI redovisas på torsdag.


Innehåll från KINTO MobilityAnnons

Sandvik tänker nytt för att nå offensivt klimatmål

Sandviks hållbarhetschef Mats W Lundberg.
Sandviks hållbarhetschef Mats W Lundberg.

Satsningen på smarta transporter är en viktig del för att Sandvik ska nå sitt hållbarhetsmål att halvera utsläppen av koldioxid till 2030. Toyotas nya tjänst KINTO är en del av lösningen.

Flexibel, bekymmersfri och tillgänglig mobilitet för alla? Läs mer om KINTO Mobility  

– Förr i tiden pratade näringslivet klimat och miljö främst för att man trodde att kunderna efterfrågade det. Nu gör vi det för att det är den rätta vägen och för att det kommer att bli produktivt och lönsamt, säger Sandviks hållbarhetschef Mats W Lundberg.

Sandviks nya syfte ”We make the shift” är en tydlig signal att bolaget ställer om sitt tankesätt mot mer hållbara lösningar, men också att man bidrar till att ställa om samhället i stort.

Verkstadskoncernens aggressiva hållbarhetsmål inkluderar en halvering av koldioxidutsläpp genom hela verksamheten. En viktig del är transporter av personal och kunder.

– För oss handlar det om trovärdighet och affärsmässighet. Vår övertygelse är att vi måste göra den här omställningen om vi ska kunna vara lönsamma i framtiden och inte minst få de största talangerna att arbeta hos oss. För dagens och morgondagens medarbetare räcker det inte att bara få en lön. Vi måste vara en koncern som man är stolt över att arbeta i, säger Mats W Lundberg.

Egen busslinje

Sandvik har arbetat med hållbara lösningar under lång tid. I december 2018 startade divisionen Sandvik Coromant en busslinje – Yellow Coach – mellan Sandviken och Gimo. 

– Vi insåg att vi hade många medarbetare som behövde ta sig mellan huvudkontoret och Gimo och att många av dem pendlade ensamma i bil, berättar Mats W Lundberg. 

– Det kändes varken miljösmart, effektivt eller säkert, så vi upphandlade en transportlösning som drivs med fossilfritt diesel, där det går att jobba på bussen och inte minst där det finns bra kaffe.

Yellow Coach visade sig snabbt vara ett väldigt uppskattat initiativ, men pausades tillfälligt när pandemin satte stopp för personliga möten.

Samarbete med KINTO

Sandviks samarbete med KINTO är ett annat sätt att nå utsläppsmålen. 

– Genom KINTO tillhandahåller vi en bilpool för våra anställda, där de kan boka bil vid behov. Eftersom alla KINTOS:s bilar är hybrider eller laddhybrider så minskar vi så väl kostnader som utsläpp. En intressant detalj är att bränslecellsbilen Toyota Mirai blir en del av bilpoolen och det känns bra att vi därmed kan bidra till samhällets skifte mot mer hållbara transporter genom att synliggöra både el- och vätgasteknologierna för fler personer, säger Mats W Lundberg.

Toyota Mirai drivs med en teknik där vätgas omvandlas till elektricitet. Det betyder att den inte behöver laddas utan tankas med vätgas istället, vilket gör att avgaserna är ren vattenånga. Och det finns redan en vätgastankstation i Sandviken.

– Vi öppnade den redan 2016. Det var den första tankstationen utanför storstadsregionerna och den satsningen har lett till att det faktiskt finns 17 vätgasbilar i Sandviken och att regionen planerar vätgasdrivna bussar för kollektivtrafiken.

Tanken är också att Sandviks bilpool ska göras tillgänglig för privatpersoner.

– Det är klokt att utnyttja bilparken så mycket som möjligt. Dessutom är det roligt att kunna erbjuda även människor som inte jobbar på Sandvik möjligheten att testa både bränslecells- och elbilar.

Läs mer om Sandviks hållbarhetsmål 2030 

Mer från KINTO Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KINTO Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?