1515

Räntor och valutor: Kronan tappar mot dollarn och euron

Italienska räntor fortsatte inledningsvis rejält ned även på fredagen, efter att ha sjunkit kraftigt även de två föregående dagarna efter signaler om att Femstjärnerörelsen och Lega trots allt kan komma att bilda en koalitionsregering. Även spanska räntor sjönk kraftigt efter att premiärminister Mariano Rajoy tvingats bort efter en missförtroendeomröstning i parlamentet. På eftermiddagen gröptes dock räntenedgångarna ur påtagligt.

I fokus stöd även torsdagens besked från president Donald Trump om införande av amerikanska handelstullar och motåtgärder från EU och Kanada.

Den amerikanska jobbrapporten för maj var stark, vilket fick USA-räntorna att fortsätta stiga medan dollarn stärktes ytterligare.

På fredagen publicerade också en rad länder PMI-utfall för industrin.

Här hemma steg Silf/Swedbanks industri-PMI till 55,8 i maj, från 54,5 i april, och det var delindex för orderingången som bidrog mest till ökningen följt av sysselsättningen. Även lager bidrog positivt till PMI-total medan leverantörernas leveranstider gav ett svagt negativt bidrag.

Euroområdets inköpschefsindex för industrin sjönk samtidigt till definitiva 55,5 i maj, jämfört med 56,2 föregående månad, vilket dock var helt enligt analytikernas förväntningar.

Chris Williamson, chefsekonom på Markit, skrev i en kommentar att eurozonens industrisektor rapporterade sin svagaste expansion på 15 månader i maj. En viss del av svagheten kan hänga samman med fler lediga helgdagar under månaden, men riskerna verkar luta över åt att tillväxten förblir dämpad eller till och med kyls av mer de kommande månaderna.

"Dämpad exportförsäljning verkar ha varit en nyckelfaktor både för produktionen och orderbokstillväxt, med en maj-undersökning som indikerar att nya exportorder steg i sin svagaste takt på nästan två år, delvis kopplat till eurons förstärkning tillsammans med rapporter om svagare efterfrågan på import från nyckelmarknader, främst USA", enligt chefekonomen.

Vid svensk stängning var den tyska tioårsräntan 4 punkter upp till 0,37 procent, från samma tid dagen före, den italienska motsvarigheten var ned 3 punkter till 2,74 procent, medan den svenska stängde 5 punkter högre till 0,53 procent.

På torsdagskvällen kom nyheten att Femstjärnerörelsen och Lega under ett möte i Rom kom överens om att etablera en koalitionsregering där Giuseppe Conte kommer att bli premiärminister. Giovanni Tria blir ny finansminister, och Paolo Savona, som tidigare förkastats som finansminister, väntas bli EU-minister. Regeringen svors in på fredagseftermiddagen.

USA-räntorna fortsatte uppåt, med tioårsräntan 7 punkter upp till 2,90 procent. Men ränteuppgången kom av sig något i den sena eftermiddagshandeln.

Fokus i jobbrapporten låg fortsatt på löneökningarna, som ökade 2,7 procent i årstakt i maj från 2,6 procent i april. Väntat var 2,7 procent, enligt Reuters prognosenkät. 

Arbetslösheten sjönk till 3,8 procent, från 3,9 procent i april, och var därmed på sin lägsta nivå sedan april 2000, då den också var 3,8 procent. Det var i sin tur den lägsta nivån sedan 1969.

Sysselsättningen ökade med 223.000 i maj, efter en uppgång med reviderade 159.000 i april, väntat var en ökning med 188.000.

Capital Economics skrev i en kommentar att Maj-rapporten hade allt för att stödja en räntehöjning i juni; inklusive en solid uppgång i sysselsättningen, en nedgång i arbetslösheten till 18-årslägsta och en hälsosam 0,3 procent månadsökning i de genomsnittliga timlönerna.

"Sammantaget ser USA:s ekonomi stark ut. I den miljön räknar vi fortsatt med att Fed höjer styrräntorna ytterligare tre gånger i år, speciellt nu som det italienska politiska dramat avtar", skrev ekonomerna.

Annan USA-statistik visade att även industri-ISM var starkt i maj och steg till 58,7, från 57,3 i april, väntat 58,1 enligt Reuters prognosenkät. Flertalet viktiga delindex steg utom exportorder och lager.

Vidare steg bygginvesteringarna klart mer än väntat, med 1,8 procent i stället för en väntad uppgång med 0,8 procent.

Kanadas premiärminister Justin Trudeau kallade Trump-administrationens tullar "helt oacceptabla" och meddelade att Kanada kommer att införa egna tullar på bland annat stål- och aluminiumprodukter.

EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström sade att EU kommer att införa strafftullar på ett antal amerikanska exportvaror som svar på USA:s importtullar på stål och aluminium.

Nordeas Jan von Gerich och Tuuli Koivu skrev i ett kundbrev att Trumps besked har ökat riskerna för ett större handelskrig och att marknaderna är sårbara mot alla negativa överraskningar, mot bakgrund av en global ekonomi som redan tappar kraft.

De konstaterade samtidigt att biltullar skulle ta dispyten till en mycket högre nivå och vara mycket mer negativt för de amerikanska konsumenterna eftersom motorfordon står för en betydande del av den amerikanska konsumentpriskorgen.

"Det betyder att antingen direkta tullar på importerade bilar eller ökade kostnader i den internationella försörjningskedjan kan få betydande påverkan på konsumentpriserna", enligt Nordea-ekonomerna, som tillade att Fed kanske inte kommer att kunna bortse helt från de andrahandseffekter som detta skulle medföra.

På valutamarknaden tappade euron till 1,1645 mot dollarn, från 1,1662 dagen före, medan dollarn i sin tur stärktes till 109,54 mot yenen, från 108,44.

Kronan har på fredagen blivit 3 öre svagare till 10,85 mot euron och 4 öre svagare till 8,31 mot dollarn.

Riksbankschef Stefan Ingves sade till reportrar att det inte finns mycket att säga om Riksgäldens beslut om att ta en kronposition, positionen är "mycket begränsad" i förhållande till den dagliga omsättningen på valutamarknaden.


Innehåll från ToyotaAnnons

Experimentstaden som kan avslöja vår framtid

Vätgasdrivna och självkörande fordon, assistansrobotar och artificiell intelligens som övervakar invånarnas hälsa.

Snart påbörjar Toyota-koncernen bygget av Woven City, en prototypstad driven helt av vätgas. 

Det är här framtidens lösningar ska formas.

En värld bortom utsläpp och begränsningar – det här är Beyond Zero 

Den omfattar 175 hektar och ligger vid foten av det vackra och berömda berget Fuji i Japan. 

Det är här som Toyota, i samarbete med många andra företag, planerar att utveckla tekniska lösningar för automatisering, robotar, personlig mobilitet, smarta hem och artificiell intelligens. Det låter som science fiction, men är det inte.  

Woven City är redan uppritad i detalj digitalt. Senare i år påbörjas själva bygget av staden som på sikt ska bli ett hem för cirka 2 000 invånare. 

Flera länder storsatsar

Den nya staden ska drivas helt av vätgas, en teknik som EU-kommissionen tror kan bidra till att minska koldioxidutsläppen och man har därför lanserat en satsning på över 4 000 miljarder kronor som en del i klimatpolitiken. 

Flera länder och företag storsatsar också på vätgasbaserad teknik som kan generera kraft till bland annat industrier och bostäder samt fungera som bränsle till fordon.

Men medan de flesta företag är på försöksstadiet för att utforska teknikens möjligheter, finns det en aktör som ligger i framkant – Toyota.

Den japanska tillverkaren upptäckte tidigt bränslecellsteknikens och vätgasens enastående förmåga. Redan 2014 presenterades Toyota Mirai, världens första serietillverkade bränslecellsbil. Drygt sju år senare lanseras nu nästa generation av Mirai, med djärvare design, förbättrade köregenskaper och bättre prestanda.

Räckvidden är 65 mil. Bilen tankas på 4-5 minuter och det bästa av allt – dess enda restprodukt är vattenånga.

Vätgas ska ”städa” transportsystemen

Men Toyotas satsning på bränslecellsteknik och vätgas innefattar långt mycket mer än personbilar. Förhoppningen är att bränslecellsteknik ska kunna bidra till att ”städa” en stor del av världens transportekosystem. Exempelvis går det att uppnå koldioxidneutralitet i lastbilar och tunga transporter, tåg, bussar, taxibilar, fartygstrafik samt industriella processer. Vart gränserna går för bränslecellsteknikens förmåga är en central fråga för forskarna i Woven City att ta reda på.

Robotiserat logistiksystem

Det finns även mycket annat på agendan. Tanken är att i skarpt läge forska fram och testa lösningar som gör livet i en stad enklare, säkrare, mer hållbart och glädjerikt. 

Ett exempel är det robotiserade logistiksystemet. Under staden kommer ett sinnrikt system av kulvertar att byggas, där självkörande distributionsfordon åker runt och fraktar varor till rätt huskropp. Väl där tar vagnen hissen upp och levererar godset i en ”postlåda” vid lägenheten.

Samhället i Woven City kommer att vara sammanlänkat med tre olika typer av gator. Vissa blir helt avsedda för självkörande fordon, andra för fotgängare med personliga mobilitetsfordon och en tredje kategori blir rena gågator. 

Invånarna får tillgång till den senaste tekniken, som assistansrobotar. Hemmen ska vara utrustade med sensorer kopplade till AI-baserade system som underlättar vardagslivet och hjälper de boende att upprätthålla en god hälsa.

Toyota har hela tiden sagt att de välkomnar nya partners och företag som vill bidra till utvecklingen. En tanke är att låta forskare från hela världen få flytta in i staden och arbeta med sina egna projekt.

Tror på olika lösningar

Även om Woven City och bränslecellsteknik är central i Toyotas forskning och utveckling, tror man inte att en enda teknisk lösning räcker i framtiden. 

Det krävs istället parallella spår där elhybrider, laddhybrider, elbilar och bränslecellsbilar täcker olika behov. 

Fram till 2025 ska Toyota ha lanserat 40 nya eller uppdaterade elektrifierade fordon – vilket i så fall blir det största elektrifierade modellprogrammet på marknaden.

Satsningen är ett led i Toyotas manifest Beyond Zero som syftar till att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. 

- Miljövänliga tekniker måste användas av tillräckligt många för att få genomslag, därför måste vi tänka nytt, konstaterar Toyotas koncernchef Akio Toyoda.

Visste du att…

… i Woven City kommer hus att byggas av trä och byggnadstekniken blandar traditionellt japanskt hantverk med de senaste rönen.

… de boende i Woven City kommer att kunna ta del av den allra senaste tekniken med robotar och artificiell intelligens – allt med människans behov och önskningar som utgångspunkt.

… parkmiljö kommer att prägla Woven City. Fotgängare, långsamtgående mobilitetshjälpmedel och självkörande transportmoduler samsas men hålls samtidigt isär.

En värld bortom utsläpp och begränsningar – det här är Beyond Zero 

 

Mer från Toyota

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toyota och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?