Annons

Räntor och valutor: Kronan stärks

Europaräntor hade en blandad utveckling på måndagen med tyska tioåringen omkring oförändrad på 0,31 procent när USA höll stängt med anledning av Presidents Day.

Franska räntor steg på måndagen, samtidigt som tyska handlades sidledes. Spreaden mellan tyska och franska tioårsräntor nådde tillfälligt 81 punkter (den högsta nivån sedan augusti 2012) efter att opinionsundersökningar visade att Nationella Frontens ledare Marine Le Pen gick mot en klar seger i första valomgången.

Utsikterna för att de båda vänsterkandidaterna Benoit Hamon och Jean-Luc Melenchon ska göra gemensam sak, och därmed komma att vara en av de två kandidaterna till sista valomgången, har tidigare bidragit till att dra upp den franska spreaden mot Tyskland.

Investerare tror att ett samarbete mellan de två antingen skulle kunna slå tillbaka och stärka anti-globalisering och anti-EU kandidaten Marine Le Pen eller ge Frankrike en extremvänster-president som skulle sträva efter politik som ökar budgetunderskottet.

"Om de gör gemensam sak skulle alla resultat bli dåliga resultat ur marknadens synpunkt", sade Richard Benson, vid Millennium Global i London, till Reuters.

"Det var anledningen till 'risk-av' rörelsen i fredags, men det intressanta var att det verkade utspela sig med i dollar-yen än i euron. Generellt sett verkar marknaden inte särskilt nervös", sade han.

Didier Saint Georges vid Carmignac, sade till Financial Times att "komplexiteten och fluiditeten i den politiska situationen gör det omöjligt för marknader att prisa in risken i dag med någon relevans".

Han sade också att det finns många osäkra väljare och att det är osäkerheten kring hur de kommer påverkas av "smutskastningen" mellan kandidaterna kommer bestå fram till valet den 23 april.

Euron handlades på måndagen omkring 1:06 mot dollarn.

Dollarn stärktes mot yenen och handlades vid svensk stänging omkring 113:08.

Bedömningen av det totala orderläget i den brittiska tillverkningsindustrin förbättrades i februari jämfört med föregående månad.

Bedömningen för orderläget i Storbritannien steg till 8 i februari från 5 i januari, men samtidigt steg också måttet för förväntningarna om priser till högsta noteringen sedan 2011.

"Starkare efterfrågan och produktion är goda nyheter för brittiska tillverkare, men det svaga pundet fortsätter trycka upp produktionskostnader", sade chefekonomen på CBI, Rain Newton-Smith, och tillade att detta nu också återspeglas i förväntningarna på produktionsprisinflation.

Vice riksbankschefen Cecilia Skingsley sade på måndagen att det inte var något i januaris inflationssiffror som motiverade en åtstramning av penningpolitiken.

Cecilia Skingsley sade att det råder viss osäkerhet kring utfallet i och med omviktningen i KPI-korgen.

Hon sade också att hon skulle stå bakom ökade stimulanser om det skedde stora ändringar i prognoserna, men ville inte kommentera om hon föredrog räntesänkningar eller ytterligare tillgångsköp om mer stimulanser krävs.

Cecilia Skingsley sade vidare att hon inte ser någon anledning att gå snabbare fram med räntehöjningar än vad Riksbankens räntebana indikerar.

Kronan stärktes på måndagen mot både dollarn och euron. Mot dollarn stärktes kronan omkring 4 öre jämfört med fredagens stängningskurs till 8:93, mot euron stärktes kronan 2 öre till 9:48.

Loretta Mester, Fed-chef i Cleveland och inte röstande i FOMC i år, sade i ett tal i Singapore på måndagen att hon skulle vara "bekväm" med att höja räntan nu när inflationstrycket börjat tillta.

Medan Fed inte är "bakom kurvan" vad gäller räntan, så skulle en senarelagd åtstramning skapa risker, sade hon.

"Jag skulle vara bekväm med att höja styrräntan vid denna tidpunkt, om ekonomin fortsättar att gå den väg den går. Mina utsikter bygger in en gradvis höjning av Fed funds över tid. Jag är bekväm med det", sade hon.

Fed funds-terminerna indikerade på måndagen en sannolikhet på 34 procent att Fed höjer vid mötet i mars.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från JungheinrichAnnons

Hög grad av automation har blivit ett konkurrensmedel i logistikbranschen

Större internationell konkurrens, minskade marginaler och svårigheter att sätta framtidsprognoser är aspekter som tillverkningsindustrin måste förhålla sig till idag. För att nå lönsamhet i framtiden kommer det att krävas mer transparanta samarbeten, en högre grad av intelligent automation och färre truckar, tror Jungheinrich.  

Tillverkningsindustrin står just nu inför flera stora utmaningar som bland annat beror på den ökande e-handeln. Samtidigt som konsumenterna kräver snabbare leveranser, lägre priser och större variation på produkterna blir marginalerna lägre inom branschen. 

– Företagen måste nu sänka sina kostnader för att kunna bli mer lönsamma. Jag tror att vi kommer att få se en högre grad av intelligent automation vilket leder till just detta, men också ett mer effektivt användande av resurserna och bättre, mer transparenta samarbeten, säger Carsten Duus, VD Jungheinrich Sverige och Danmark.  

Färre truckar och ökad effektivitet

Jungheinrich levererar integrerade, övergripande logistiklösningar till sina kunder och hjälper till med en helhetslösning där design, utveckling, montering och implementation ingår. De ser att den ökade automatiseringen kommer att leda till en konsolidering av de olika processerna inom logistikkedjan. 

– Vi ser en trend där olika logistikprocesser blir mer automatiserade och går in mer i varandra. Det kommer att förenkla och öka produktiviteten i leveranskedjorna avsevärt. Detta kommer att göra att färre truckar behövs när moment sker per automatik. Exempelvis tömning av lager och transport inom själva lagret. 

Genom att sammanföra en högre artificiell intelligens till automationslösningarna kan Jungheinrich skapa snabbare och kostnadseffektivare godshantering. Exempelvis kan förarlösatruckar köra till den plats där behovet är som störst vid olika tider under dagen, så kallad ghost picking. 

– Fler lösningar där truckförare inte behövs kommer att dyka upp. Truck-to-man är ett sådant exempel där trucken är självgående och medarbetare endast behöver plocka och fylla på trucken med varor allt medan den kör. Till skillnad från bemannade plocktruckar så hittar de självkörande motsvarigheterna alltid den bästa rutten vilket gör att arbetet kan flyta på utan avbrott. 

Ett konkurrensmedel

Automatisering har blivit ett kraftfullt konkurrensmedel och något företag nu behöver inkludera i sin strategi om de vill ligga steget före. Inte minst med tanke på de höga kraven konsumenterna ställer. Jungheinrich kan här fungera som en partner som hjälper kunden att ta klivet in i framtidens logistik. 

– För oss handlar det om att förenkla processer, kapa kostnader och hjälpa våra kunder att arbeta på ett mer effektivt sätt – både administrativt och operativt. Vi tar alltid fram lösningarna tillsammans med våra kunder och identifierar vilka delar av deras flöden de behöver förbättra och effektivisera, avslutar Carsten Duus. 

Om Jungheinrich AG

Jungheinrich är en av världens ledande leverantörer inom intralogistik, med ett omfattande produktsortiment inom materialhantering, automatiserade system och intralogistiktjänster. Jungheinrich kan erbjuda kunder allt från en enstaka truck till stora ”nyckelfärdiga” nya lager. Jungheinrich är experter på att skräddarsy intralogistiklösningar åt kunder så att de är rustade inför utmaningarna med Industry 4.0. Huvudkontoret finns än idag i Hamburg. Jungheinrich finns i 40 länder med egna säljbolag och ytterligare i drygt 80 länder via återförsäljare och partners. Jungheinrich har 18 000 anställda globalt och omsatte totalt €4.07 miljarder år 2019. Jungheinrich är börsnoterat, listat på SDAX.

Om Jungheinrich Svenska AB

Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Det svenska huvudkontoret finns i Arlöv, strax norr om Malmö. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

 

 

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?