1515
Annons

Räntor och valutor: Italienskt budgetbesked drar ned euron

Spreadarna i euroområdet vidgades och euron tappade i ett generellt negativt sentiment på fredagen, med Italien som katalysator. Europabörserna backade med Milanobörsen nästan 4 procent ned, med handelsstopp för vissa bankaktier. 

Efter ett sent möte på torsdagen gav den italienska regeringen besked om att de kommit överens om en budget för 2019 med ett underskott på 2,4 procent av BNP. Det går i linje med vad som de senaste dagarna antytts av populistpartierna Lega och Femstjärnerörelsen, men är också klart över de högst 2 procent som finansminister Giovanni Tria ville se. Enligt italienska medier ska Tria ha övertalats att stanna kvar. 

Tyska räntor sjönk 4-6 punkter, medan räntorna i periferin steg. Italienska räntor steg kraftigt, med den tvååriga statsobligationen upp mer än 40 punkter och den tioåriga 32 punkter högre på 3,21 procent. 

Den tioåriga spreaden mot Tyskland har därmed vidgats till 274 punkter och närmat sig toppen på 290 punkter från slutet av augusti. I maj, när det började framstå som alltmer klart var det italienska valet skulle landa i, toppade spreaden på ungefär samma nivå, men över 300 har den inte varit sedan 2013, i efterdyningarna till den europeiska skuldkrisen.

”Vi ser en potential för att spreaden kan nå 300 punkter, även om den hålls ned av att Tria är kvar ombord. Det finns inte så mycket positivt att säga om budgeten”, sade Peter Chatwell på Mizuho International till Bloomberg News. 

Budgetmålen ska gälla under de kommande tre åren. I förslaget ingår bland annat en medborgarlön på 780 euro som kostar 10 miljarder euro det första året, ett successivt införande av en platt skatt, tillbakadragande av en pensionsreform (som ville göra att fler jobbade längre) och ökade offentliga investeringar. 

Vice premiärminister Matteo Salvini sade att regeringen kommer att sätta italienarnas ekonomiska intressen framför ”EU-byråkraternas”, och att marknaden kommer att acceptera budgeten. Kollegan Luigi di Maio sade att budgeten är utformad för att öka tillväxten, och att han kan garantera att statsskuldens andel av BNP kommer att minska. De vill inte söka konflikt med EU.

EU-kommissionens talesman Alexander Winterstein konstaterade att de inte kommer att uttala sig om Italiens budgetplan förrän den lämnas in, vilket måste ske senast den 15 oktober. Ekonomikommissionär Pierre Moscovici framhöll i fransk tv, enligt Reuters, att ingen har ett intresse av en kris mellan kommissionen och det viktiga eurolandet Italien. 

”Men vi har heller inget intresse av att Italien inte respekterar reglerna och inte minskar skulden, som förblir explosiv”, sade han. 

Euron tappade till under 1:16-nivån mot dollarn, som i sin tur gick sidledes runt 113:50 mot yenen.

”Det är en överraskning att euron omedelbart reagerar på ett så markerat sätt på finanspolitiska faktorer. Men marknadsaktörerna hoppas nu på en normalisering av ECB-räntorna, och det är därför som euron fortsatt generellt är rätt stark”, sade Ulrich Leuchtmann på Commerzbank till Reuters.

Data visade att den preliminära inflationstakten i euroområdet steg till 2,1 procent i september från 2,0 procent i augusti, vilket var i linje med förväntningarna. Tysk inflation överraskade på uppsidan på torsdagen men Frankrike, Italien och Spanien överraskade åt andra hållet på fredagen. 

Kärninflationen sjönk till 0,9 procent, jämfört med 1,0 procent i augusti, under väntade 1,1 procent.

Handelsbanken noterade att den totala inflationen legat på eller över 2 procent fyra månader i rad, men att baseffekter från energipriserna gör att inflationen sjunker i höst. 

”Dagens utfall gjorde inte så mycket för att stötta förväntningarna om en ökad inflation, som fick viss medvind av Draghis kommentar om 'kraftfull uppgång i den underliggande inflationen' för några dagar sedan”, skrev Handelsbanken.

Men detta uttalande ska ses i ett sammanhang av en stabil profil för den totala inflationen fram till 2020, med minskat bidrag från icke-kärnkomponenter men en relativt kraftfull uppgång i den underliggande inflationen. 

”Så han var troligen inte så optimistisk som en del läste honom. Å andra sidan tror vi inte att inflationsutfallen ska utmana ECB:s normaliseringsplaner, där tillgångsköpen trappas ned nästa månad”, skrev Handelsbanken. 

Den tyska arbetsmarknaden visar fortsatt styrka, och arbetslösheten sjönk till rekordlåga 5,1 procent i september. 

I USA låg kärninflationen (core-PCE) som väntat kvar på 2,0 procent. Chicago-PMI sjönk till 60,4 från 63,6, medan Michiganindex steg till definitiva 100,1 i september från 96,2 i augusti, något lägre än preliminära 100,8. 

USA-räntorna sjönk tillbaka något på fredagen, med den tioåriga statsobligationen på 3,04 procent vid svensk stängning, 2 punkter lägre än torsdag samma tid. 

Svenska räntor sjönk 2-3 punkter ned medan kronan tappade 8 öre till 8:91 mot dollarn och 2 öre till 10:32 mot euron. 

Detaljhandeln steg 0,8 procent i augusti jämfört med juli och steg 2,0 procent i årstakt, mer än väntade +0,6 procent i SME Direkts enkät. Juliutfallet reviderades också upp till -0,1 procent i årstakt (-1,2).

Nordea noterade att uppgången i augusti var hyfsad givet det osedvanligt varma vädret som tyngde försäljningen. 

”Detaljhandlarna signalerar en viss förbättring enligt KI-barometern och konsumentförtroendet har förbättrats. Vi tror ändå att tillväxten i hushållens konsumtion kommer att vara dämpad framöver”, skrev Nordea i en kommentar.

Innehåll från AtraccoAnnons

Miljön vinnare när Atracco ger gamla bildelar nytt liv

Hållbarhet är en grundpelare för Atracco: ”Det ett konkurrensmedel gentemot kunder, ett måste gentemot myndigheter och kommuner och en samvetsfråga för varje enskild individ”, säger Magnus Tagesson, CEO Atracco Group.
Hållbarhet är en grundpelare för Atracco: ”Det ett konkurrensmedel gentemot kunder, ett måste gentemot myndigheter och kommuner och en samvetsfråga för varje enskild individ”, säger Magnus Tagesson, CEO Atracco Group.

För Atracco är cirkulär ekonomi inte framtiden – det är redan vardag. Genom återvinning och miljövänlig bildemontering bidrar företaget till minskade koldioxidutsläpp i samhället. Nu hoppas man att fler branscher ska följa deras exempel.

Atracco växer snabbt. Företaget är ledande i Norden inom miljövänlig bildemontering och försäljning av begagnade orginaldelar över internet. Man hanterar över 20 000 fordon varje år, och man gör det med ett starkt hållbarhetsfokus.

– Vi är övertygade om att miljömässig och effektiv demontering, ihop med kundsamarbete och e-handel, är framtiden inom bildemontering. Genom att återanvända bildelar sparar försäkringsbolag, verkstäder och konsumenter på miljön samtidigt som de ekonomiska vinsterna är betydande, säger Magnus Tagesson, CEO Atracco Group.

Mycket har hänt under det decennium som Magnus Tagesson arbetat inom bildemontering. En bransch som tidigare var förknippad med smuts och föroreningar är idag omgärdad av hårda krav och miljöbestämmelser. Och Atracco har tagit täten i utvecklingen.

– Vi arbetar med en miljöfarlig produkt som vi hanterar på ett miljövänligt sätt. Vi brukar säga att en begagnad originaldel har hundra procent mindre CO2-påverkan än en ny. Även om det är en sanning med viss modifikation, förädling och frakt har viss påverkan, så ligger det mycket i det. Att arbeta långsiktigt med fokus på hållbarhet, miljö och effektivitet är oerhört viktigt för Atracco, säger Magnus Tagesson. 

Alla måste ta ansvar

Atracco arbetar nästan uteslutande med inlösta försäkringsfordon. Man har avtal med alla stora försäkringsbolag och demonterar bilar som skadats för mycket för att kunna repareras. Fordonen saneras och demonteras och delarna säljs sedan tillbaka till skadereparationer. Efterfrågan har ökat dramatiskt de senaste åren.

– Det finns flera orsaker till det. Dels gör komponentbrist det svårt få fram vissa delar. Sedan ökar konsumenternas miljöfokus, något vi framför allt märker i yngre målgrupper. Dessutom är de ekonomiska fördelar stora, en begagnad bildel kostar bara runt halva nypriset, säger Magnus Tagesson.

Även om återanvändning av bildelarna är målet, så är det inte alltid möjligt. De delar som inte kan återanvändas säljs vidare till materialåtervinning, där de smälts ner och blir nya produkter. Bildemontering har med andra ord kommit långt i sitt arbete med cirkulär ekonomi, och enligt Magnus Tagesson är deras tänk och arbetssätt applicerbart på fler branscher.

– Vi kan inte fortsätta leva i ett slit och släng-samhälle, utan alla måste ta ett större ansvar för konsumtion och minskat koldioxidutsläpp. På Atracco visar vi gärna vägen, och jag hoppas att fler ska följa vårt exempel, säger Magnus Tagesson.

Om Atracco:
Atracco är ledande i Norden inom miljövänlig bildemontering och försäljning av begagnade originaldelar över internet. Vi arbetar framför allt med inlösta försäkringsfordon och har avtal med alla stora försäkringsbolag i Norden. Atracco ägs av det amerikanska företaget LKQ, som är världsledande inom återvinning av bildelar.

Läs mer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Atracco och ej en artikel av Dagens industri

Uppgift: Ryssland kommer att stänga gränsen

Enligt uppgifter i fria medier kommer Ryssland att stänga gränserna för militärpliktiga män som försöker lämna landet, kanske redan om några dagar.

I Ukraina har den ukrainska arméns motoffensiv i nordöst bromsat in på grund av regn.

De ryska myndigheterna kommer att börja begränsa resorna ut från landet, förmodligen från och med onsdag nästa vecka, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Meduza, som verkar i exil i Lettland.

Sajten hänvisar till två anonyma uppgiftslämnare som beskrivs som närstående det ryska presidentkansliet. De gör gällande att gränsrestriktionerna kommer att införas om några dagar, då processerna kring så kallade folkomröstningar har avslutats på ockuperad ukrainsk mark.

Efter det kommer män som berörs enligt källorna att behöva ett särskilt tillstånd, ett slags utresevisum, för att få lämna landet.

De ukrainska styrkorna har hastigt och överraskande tagit tillbaka kontrollen över stora områden i Charkiv i en blixtrande motoffensiv, men nu har framryckningen bromsats.

Orsaken uppges vara regn och motstånd från de ryska styrkorna, som försvårat för ukrainarna i området utanför Kupiansk, enligt AFP.

”Regnet gör det svårt att använda tunga vapen överallt. Vi kan bara använda asfalterade vägar”, säger sergeanten Roman Malyna till AFP och fortsätter:

”För närvarande är det svårt att röra oss framåt på grund av vädret, vi siktar in oss på deras pansarfordon, ammunitionsdepåer och grupper av soldater.”

Enligt den amerikanska tankesmedjan ISW:s senaste lägesuppdatering kan vädret förklara varför de ukrainska styrkorna främst avancerat längs med större vägar, för att inte riskerar att behöva ta sig fram i lerig terräng under rysk beskjutning.

Men det innebär att de ryska styrkorna lättare kan bromsa framfarten.

”Det faktum att ukrainska styrkor fortsätter att ha framgångar tyder ändå på att de ryska styrkorna längs med den här linjen är svaga och sårbara”, skriver ISW.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera