1515

Räntor och valutor: Franska räntor stiger

Svenska statsobligationsräntor noterar endast blygsamma förändringar i förmiddagens handel på måndagen. Kronan vänder samtidigt uppåt efter en försvagning i slutet av förra veckan.

Måndagen har bjudit på en rad nya besked om läget i den svenska ekonomin; Arbetsförmedlingen rapporterade att den totala arbetslösheten var 7,7 procent i mars. Det var lägre än de 7,8 procent som rapporterades i mars 2016, men räknat i antal personer var ändå något fler arbetslösa i mars i år.

Arbetsförmedlingen konstaterar att fler nyanlända som har fått sina uppehållstillstånd nu kommer till arbetsförmedlingen, och i år väntas närmare 80.000 personer delta i AF:s etableringsuppdrag för nyanlända.

SEB:s Boprisindikator visade att hushållens sammanvägda tro på stigande bopriser dämpades en aning i april, men var ändå fortsatt hög. Indexet sjönk till 67, från 68 i mars.

SCB rapporterade att produktionen i näringslivet sjönk 0,7 procent mellan januari och februari och ökade 5,2 procent jämfört med februari 2016. Januaridata reviderades samtidigt upp till att visa en ökning med 6,3 procent jämfört med januari 2016, från 5,3 procent tidigare.

SCB rapporterade också att hushållens konsumtion minskade med 0,1 procent mellan januari och februari och steg 2,7 procent jämfört med februari 2016. Även här reviderades januaridata upp till att visa en ökning med 2,6 procent på årsbasis, från 2,2 procent tidigare.

Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea, noterar i ett kundbrev att vägledande data inför BNP för första kvartalet så här långt är lite blandade, med "mycket stark produktion" medan hushållen är lite "tveksamma".

"Sammantaget bedömer vi att Riksbankens prognos för BNP första kvartalet, +0,8 jämfört med fjärde kvartalet, ligger inom räckhåll", skriver han.

I övriga Europa noterar tyska statspappersräntor endast mindre rörelser medan länga räntor stiger något i Frankrike, Italien, Spanien och Portugal

Reuters noterar att framgångar i opinionen för vänsterkandidaten Jean Luc Melenchon den senaste tiden spökar för investerarna.

En mätning från Kantar Sofres på söndagen visade att Jean Luc Melenchon stöds av 18 procent, att jämföra med den tidigare "trean" Francois Fillons 17 procent. Emmanuel Macron och Marine Le Pen fick båda 24 procent i denna mätning.

"Marknaden fokuserar lite för mycket på de extrema möjligheterna, men jag gissar att när valet snart närmar sig så är lite nervositet oundvikligt. Men i slutet av dagen tror jag att (andra valrundan) kommer att stå mellan Macron och Le Pen", sade Christian Lenk, strateg vid Commerzbank, till Reuters.

I Norge sjönk KPI-inflationen till 2,4 procent i mars från 2,5 procent i februari medan kärninflationen steg till 1,7 procent från 1,6 procent. Det var i båda fallen i linje med marknadens prognos och därmed ett avbrott från de senaste månaderna med betydligt lägre norsk inflation än väntat.

Marius Gonsholt Hov, ekonom på Handelsbanken Oslo, noterar i ett kundbrev att utfallet för kärninflationen kom in en aning under Norges Banks prognos (1,8 procent), men avvikelsen är inte "signifikant". Ekonomen påpekar också att givet skillnader i när påsken infaller i år jämfört med i fjol gör att KPI-data för mars och april bör bedömas tillsammans för att rensa ur olika påskeffekter.

Den norska kronan försvagades initialt något mot euron efter KPI-utfallet men har senare återhämtat sig och handlas nu starkare än före publiceringen av KPI-data.

Amerikanska statspappersräntor noterar endast små rörelser i den europeiska handeln på måndagen, efter att ha stigit i den sena USA-handeln på fredagen.

Kommentarer från Fedchefen i New York, William Dudley, på fredagskvällen bidrog till att pressa upp USA-räntorna. Han talade om att Fed sannolikt bara kommer att göra en "liten paus" i räntehöjningarna i samband med att man fattar beslut om att börja minska balansräkningen senare i år.

William Dudley tog också upp tankarna på ett eventuellt säsongsjusteringsproblem med USA:s BNP-statistik för det första kvartalet.

"Varje år de senaste åren har BNP för första kvartalet kommit in svagt relativt andra kvartal. Så även om vi får något som ser ut som 1 procent första kvartalet, så kan det faktiskt vara mer som 2 procent i realiteten", sade han.

Klockan 16.00 redovisas Labor Market Conditions Index (ett bredare index över utvecklingen på USA:s arbetsmarknad) för mars.

Senare i kväll, klockan 22.00, ska Fedchefen Janet Yellen tala vid University of Michigan. Ämnet för talet är inte känt, men Fedchefen kommer att svara på frågor efter anförandet.

               måndag kl 10.50 (fredag kl 16.15)
==================================
USD/SEK 9:0684 (9:0448) Statsobl 2y -0,63 (-0,63)
EUR/SEK 9:5977 (9:6158) Statsobl 10y 0,55 (0,55)
EUR/USD 1:0584 (1:0632) Räntegap/ty 33 (32)
US obl 10 2,38 (2,32) Ty obl 10 0,22 (0,23)



Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?