Räntor och valutor: Europaräntorna uppåt

Europaräntor stiger något medan dollarn stärks på tisdagen.

Dollarn har återhämtat stora delar av försvagningen mot yenen som kom efter att Bank of Japan meddelat att man minskar på köpen av ultralånga obligationer.

Valutamarknadsaktörer spekulerar om huruvida de minskade BOJ-köpen kan vara en signal om att centralbanken kan vara på väg att dra ned något på stimulanserna. BOJ-bevakare tror dock att det är för tidigt för sådana spekulationer

"Det spekuleras allt mer om att Bank of Japan kan strama åt policyn i år, men jag tycker inte det är berättigat", sade Esther Reichelt, strateg vid Commerzbank, till Reuters.

"Det dröjer länge innan BOJ inleder en verklig normalisering", sade Junko Nishioka, tidigare BOJ-ledamot och nu chefekonom vid Sumitomo Mitsui Banking Corp, till Bloomberg News.

Dollarn handlas på förmiddagen vid 112:90 mot yenen efter att som lägst ha nått 112:50.

Euron tappade från nivåer runt 1:2050 till omkring 1:1960 på måndagen och har fortsatt försvagas på tisdagen till omkring 1:19.

"Jag tror inte att nivåer betydligt över 1:20 är försvarbara just nu", sade Esther Reichelt till Reuters.

"Jag vet att marknaden är väldigt optimistisk om euron, men om du tittar på statistik och centralbanken så är ECB fortfarande på en expansiv bana", sade hon.

På måndagskvällen talade Raphael Bostic, relativt nytillträdd Fedchef i Atlanta, om behov av fortsatta räntehöjningar, men de kanske inte behöver bli kraftiga.

"Skulle statistiken i närtid falla ut i liknande härad som mina utsikter är jag komfortabel med att långsamt dra tillbaka ackommoderingen. Jag vill dock påpeka att det inte nödvändigtvis betyder tre till fyra höjningar per år", sade han och påminde att Fed utöver höjningar även minskar på den mjuka penningpolitiken genom att minska balansräkningen.

Fedchefen i Boston, Eric Rosengren, argumenterade för sin del för att det kan vara lämpligt att utvärdera om Feds mål om 2 procents inflation fortfarande är lämpligt. Den bästa möjliga inflationsnivån kan tänka sig variera på samma sätt som den naturliga jämviktsarbetslösheten inte är stadig på en enskild nivå.

"Min egen syn är att vi ska fokusera oss på ett inflationsspann med möjligheten att röra oss inom intervallet eftersom den optimala inflationsnivån förändras", sade han och påpekade att ett inflationsspann skulle kunna öka "flexibiliteten".

Riksgälden rapporterade på tisdagen att statens betalningar resulterade i ett underskott på 69,9 miljarder kronor i december. Riksgäldens egen prognos pekade mot ett underskott på 92,3 miljarder kronor.

Skatteinkomsterna var cirka 18 miljarder kronor högre än prognos. Det förklaras främst av högre inbetalningar av kompletterande skatt.

Riksgälden skriver att eftersläpningen av statistik för skatteinkomsterna är relativt lång, men avvikelsen kan troligtvis till en del förklaras av en starkare utveckling av skattebasers utveckling än beräknat.

"Samtidigt går det inte att se så stora avvikelser i de skatter som debiteras preliminärt. En annan förklaring är att betalningsmönster för skatterna påverkats mer av det ovanliga ränteläget än vad som beräknats. Det handlar i så fall om förskjutningar av kassaflöden över tid och främst att skatteinbetalningar sker tidigare", skriver Riksgälden.

För helåret 2017 gav statens betalningar ett överskott på 61,8 miljarder kronor. Riksgäldens prognos i oktober var ett överskott på 28,3 miljarder kronor. Skillnaden förklaras till större delen av högre skatteinkomster än beräknat.

Kronan har under morgonen försvagats 1 öre mot dollarn till 8:23, mot euron har den stärkts omkring 1 öre till 9:82.

Räntan på den svenska tioåringen har stigit 1 punkt till 0,76 procent.


              tisdag kl 10.30 (måndag kl 16.15)
==================================
USD/SEK 8:2280 (8: 2181) Statsobl 2y -0,77 (-0,77)
EUR/SEK 9:8228 (9:8302) Statsobl 10y 0,76 (0,75)
EUR/USD 1:1938 (1:1962) Räntegap/ty 33 (33)
US obl 10 2,50 (2,48) Ty obl 10 0,43 (0,42)


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?