Räntor och valutor: Euron stärktes markant mot dollarn

Europeiska statspappersräntor noterar en något blandad utveckling i förmiddagens handel på torsdagen, med något stigande räntor i Tyskland samtidigt som räntorna sjunker något i Nederländerna, Frankrike, Italien och Spanien.

Bloomberg News noterar att det faktum att nederländske Geert Wilders Frihetsparti gjorde ett sämre val än väntat på onsdagen ökar hoppet om att den ökande populismen i Europa kan vara på väg att bromsas. Därmed dämpas "valpremien" i tyska statsobligationer något åtminstone för tillfället.

Euron, som stärktes markant mot dollarn på onsdagskvällen efter Feds oväntat oförändrade räntesignaler och besked om att premiärminister Mark Ruttes VVD gjorde ett starkare val än väntat i Nederländerna, backar samtidigt tillbaka något i förmiddagens handel i Europa, men handlas fortsatt klart högre än vid svensk stängning på onsdagen.

Schweiz Nationalbank, SNB, lämnade, som väntat, styrräntan oförändrad på -0,75 procent på torsdagen, och upprepade också budskapet om beredskap att agera på valutamarknaden vid behov. SNB noterade vidare att det finns betydande risker mot utsikterna, som den ekonomiska politiken i USA, kommande val i Europa samt de komplicerade brexit-förhandlingarna. Schweizerfrancen stärks något mot euron på förmiddagen efter att ha försvagats på onsdagskvällen i spåren på resultaten av vallokalsundersökningen i Nederländerna.

Även Norges Bank lämnade som väntat styrräntan oförändrad, på 0,50 procent, på torsdagen, men signalerade samtidigt att styrräntan kan ligga kvar nära dagens nivå under en längre period än vad som tidigare antagit, och att det ännu är något större sannolikhet att räntan sänks framöver än att den höjs. Räntebanan slutar nu på 0,72 procent fjärde kvartalet 2019, ner från 1,05 procent i decemberprognosen.

Norges Bank vägde lägre inflation mot tecken på att uppgången i realekonomin har fått fäste.

"Med en styrränta nära dagens nivå finns det utsikter för att prisökningstakten efter hand tar sig uppåt igen. En ännu lägre styrränta kan leda till att ökningstakten för bostadspriser och skulder tar ytterligare fart", skrev Norges Bank i pressmeddelandet.

Den norska kronan tappar omkring 6 öre mot euron efter de överraskande mjuka signalerna i räntebanan.

Tidigare på torsdagen meddelade även Bank of Japan att det inte blir några ändringar i penningpolitiken nu. BOJ-chefen Haruhiku Kuroda sade vid en pressträff att momentum mot inflationsmålet inte är starkt nog.

Bank of England avslutar de 18 mest intensiva centralbankstimmarna på länge med sitt räntebesked klockan 13.00. Samstämmiga prognoser tyder på att det inte blir några förändringar i den brittiska penningpolitiken nu.

Svenska statsobligationsräntor stiger svagt över hela linjen på torsdagsförmiddagen. Kronan handlas samtidigt cirka 2 öre starkare mot euron jämfört med onsdagens svenska stängning, och omkring 9 öre starkare mot dollarn.

SCB rapporterade att den säsongsrensade arbetslösheten var oförändrad på 6,8 procent i februari, vilket var i linje med förväntningarna enligt SME Direkts prognosenkät. Antalet sysselsatta steg med robusta 114.000 personer, eller 2,4 procent, jämfört med i februari 2016.

SEB-ekonomen Daniel Bergvall noterar i ett kundbrev att efter en stark januarimånad var den svenska arbetsmarknaden fortsatt stark även i februari.

"Två starka månader i rad så här långt 2017 och kortsiktsindikatorerna bekräftar vår sysselsättningsprognos för 2017 på +1,8 procent och skapar om något en uppåtrisk. Riksbankens prognos om +1,3 procent verkar substantiellt för låg", konstaterar Daniel Bergvall.

Amerikanska statspappersräntor stiger något i den europeiska handeln på torsdagen men tar bara tillbaka en mindre del av de markanta nedgångarna på onsdagskvällen.

Fed höjde visserligen som väntat styrränteintervallet med 25 punkter, till 0,75-1,00 procent, men alla eventuella förväntningar om att ledamöternas nya prognoser skulle indikera en något snabbare höjningstakt framöver än vad prognoserna visade i december kom på skam.

USA-data på torsdagen inkluderar bostadsbyggande i februari, Philadelphia Fed index för mars samt sedvanlig veckodata över nyanmälda arbetslösa klockan 13.30, och klockan 15.00 redovisas JOLTS-data för januari.

              torsdag kl 11.00 (onsdag kl 16.15)
==================================
USD/SEK 8:8745 (8:9653) Statsobl 2y -0,56 (-0,57)
EUR/SEK 9:5055 (9:5278) Statsobl 10y 0,75 (0,74)
EUR/USD 1:0711 (1:0627) Räntegap/ty 32 (32)
US obl 10 2,52 (2,58) Ty obl 10 0,43 (0,42)



Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?