1515

Räntor och valutor: Euron fortsätter att försvagas

Förmiddagshandeln präglas av mindre återtagningar för dollarn mot yenen, som stärktes kraftigt under morgonen efter USA:s president Donald Trumps utspel om ytterligare handelstullar mot Kina.

Dollarn stärks samtidigt kraftigt mot kronan och euron. 

Euron fortsätter att försvagas mot dollarn efter att europeiska centralbankschefen Mario Draghi, vid en konferens i Sintra, sagt att osäkerheten kring tillväxtutsikterna för euroområdet har ökat och att ECB kommer vara tålmodiga om första räntehöjningen, enligt Bloomberg News.

Försvagningen innebär att Euron handlas till 1:1533 mot dollarn under förmiddagen.

Mot tillflyktsvalutan yen handlas dollarn på 109:88, jämfört med en notering på 110:55 innan utspelet om utökade handelstullar. 

"Marknaden kommer invänta ett formellt tillkännagivande från Trumpadministrationen samt kinesiska regeringen, men oavsett vad som händer på kort sikt, står det klart att sentimentet på marknaden har förvärrats när de protektionistiska impulserna från Mr Trump höjer rädslan för stagnerade tillväxt", skriver Boris Schlossberg vid BK Asset Management i en kommentar. 

"Retoriken för handelskrig förklarar, trots goda amerikanska tillväxtsiffror, en del av varför dollarn inte kan uppnå ett 'rally' och varför amerikanska tioårsräntan sjunker längre och längre bort från 3 procentsnivån", tillägger han. 

Europeiska räntor sjunker, främst i längre löptider. Tyska tioåringen sjunker ytterligare 1 punkt under förmiddagen medan amerikanska tioåringen handlas oförändrat. Från måndagen är det 4 punkter ned för båda.  

Svensk arbetslöshet i maj uppgick till 6,5 procent, att jämföra med SME Direkts prognosenkät på 6,6 procent. 

Säsongsrensat uppgick arbetslösheten till 6,1 procent för samma månad, ned från 6,3 procent i april och under väntade 6,2 procent i SME Direkts enkät. Riksbankens prognos ligger på 6,3 procent i snitt andra kvartalet. 

Antalet sysselsatta steg med 118.000 personer i maj, jämfört med samma månad 2017. Under samma period ökade antalet personer i arbetskraften med 83.000.

Swedbank uppger i en kommentar att "dagens utfall visar på en fortsatt stark utveckling på arbetsmarknaden. Vi håller emellertid kvar våra estimat på avtagande tillväxtsiffror på arbetsmarknaden eftersom tillväxten i arbetsmarknadsdeltagandet kommer minska på grund av demografiska skäl. Dessutom ser vi ytterligare tecken på att arbetsgivare har svårigheter i att rekrytera kompetent personal när matchningsproblemen fortsätter att prägla arbetsmarknaden. Trots att sentimentindikatorer som PMI och olika delindex fortsätter visa styrka, har arbetskraftsefterfrågan börjat sakta ner."

Riksgälden spår överskott för statens betalningar i storleken 90 miljarder kronor 2018 och 69 miljarder 2019. Jämfört med februariprognosen justerades förväntat överskott upp med 10 miljarder för 2018 och 24 miljarder för 2019. 

Upprevideringen av prognosen för överskottet beror till största delen på en förändrad bedömning av flödet av kapitalplaceringar på skattekontot. Förväntningarna på en räntehöjning från Riksbanken har skjutits fram. Det medför att det tidigare väntade utflödet från skattekontot nästa år vänds till ett inflöde.

"Kapitalplaceringarna på skattekontot är en dyr form av upplåning för staten. Våra beräkningar visar att merkostnaden blir 1,7 miljarder kronor jämfört med om vi lånar upp samma belopp på marknaden. Dessutom medför kapitalplaceringarna en osäkerhet i statsskuldsförvaltningen och minskar utrymmet för annan upplåning", sade riksgäldsdirektör Hans Lindblad i en kommentar.

Trots det starkare budgetsaldot lämnar Riksgälden upplåningen i statsobligationer oförändrad. 

"Att minska upplåningen från en redan historiskt låg nivå skulle försämra likviditeten på marknaden ytterligare", tillade han.

Statsskulden beräknas uppgå till 1.243 miljarder kronor i slutet av 2018 och 1.127 miljarder kronor i slutet av 2019. Det motsvarar 26 respektive 22 procent av BNP.

Prognosen baseras på att BNP-tillväxten blir 2,8 procent i år och 1,8 procent 2019. I februari var BNP-prognoserna 2,7 procent i år och 1,7 nästa år.

Svenska räntor handlas under förmiddagen 3-4 punkter ned, i stort i linje med övriga Europa. 

Enligt boverkets byggbehovsprognos skulle det behöva byggas 93.000 bostäder per år mellan 2018-2020. Detta är högre än tidigare och beror enligt Boverkets bostadsmarknadsanalytiker Bengt J Eriksson på en stor befolkningstillväxt i Sverige sedan 2006, vilket skapat ett stort latent byggbehov. 

"Befolkningen kommer att växa med en miljon på tio år, vilket gör att vi kommer att behöva bygga fler bostäder under lång tid. Nästan ett nytt Uppsala eller ett drygt Linköping kommer att behöva byggas årligen på kort sikt", sade han.

Under åren 2020-2025 skulle det behöva byggas 51.200 bostäder enligt prognosen, vilket totalt innebär ett snitt på 67.000 nya bostäder per år.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?