1515

Räntor och valutor: Euron försvagad

USA-räntorna handlas på något lägre nivåer i den asiatiska handeln på tisdagen, med den tioåriga statsobligationen 1 punkt ned på 2,24 procent.

New York hade helgstängt på måndagen och Asienbörserna har en tendens ned på tisdagen. Dollarn har tappat till 110:95 mot yenen men stärkts till 1:1130 mot euron.

"Euron är under nedåttryck i spåren av Renzis kommentarer om att han skulle föredra tidiga val" liksom förslaget om proportionell representation som skulle leda till svårighet att bilda regering sade Masafumi Yamamoto på Mizuho Securities till Reuters.

"Det förefaller som om marknaden har börjat inse att det finns politisk osäkerhet i Italien. Dollar/yen väntar samtidigt på klargörande om minskningen av balansräkningen från Fed", tillade han.

Italienska räntor steg kraftigt på måndagen efter att tidigare premiärministern Matteo Renzi sagt att han det finns fördelar med att ha nyval i höst, i samband med det tyska valet.

Bedömare har oroats över framgångar för Femstjärnerörelsen och vad det skulle innebära för Italiens framtid i euroområdet, och Martin van Vliet på ING beskrev det som den "sista stora politiska eventrisken i euroområdet", enligt Reuters. Rörelsen kan dock ha överdrivits av tunnare handel då såväl USA som Storbritannien hade helgstängt.

Pundet har varit under press då opinionsmätningar visar på ett alltmer jämnt läge inför parlamentsvalet den 8 juni. På tisdagen har pundet tappat till 1:2820 mot dollarn.

På tisdagen kommer från USA privatinkomster och konsumtion i april, samt S&P/CS husprisindex. På onsdagen väntas Federal Reserves Beige Book.

Fed-chefen i St Louis, James Bullard, sade i en intervju med Bloomberg TV att smekmånaden för Trumpadministrationen vid någon tidpunkt är över och att de kommer att behöva leva upp till de policyförväntningar som drivit upp aktiemarknaderna.

Företagens förtroende ökade efter valet och presidenten upplevdes som mer företagsvänlig än den tidigare administrationen.

"Washington måste leverera vid någon tidpunkt och jag anser att det är ett orosmoment framöver, huruvida smekmånaden kommer att ta slut vid någon tidpunkt och kanske realiteten i den amerikanska politiken sätta in. Vi får se om det sker eller inte. Jag anser att frågan inte är avgjord", sade han.

Japanska räntor visar små förändringar på tisdagen. Japanska data visade på högre ökning i detaljhandeln än väntat i april, medan arbetslösheten kom in som väntat.

"Stark ökning i detaljhandeln och i 'kärnkonsumtionen' hos hushållen i april indikerar att den privata konsumtionen är tillbaka för ännu en solid uppgång andra kvartalet. Samtidigt är sysselsättningstillväxten fortsatt stark och arbetsmarknaden mer stram än den varit på två decennier", skrev Capital Economics i en kommentar.

På Europagandan står bland annat konjunkturbarometer för maj, som väntas stiga något, medan svenskt fokus ligger på BNP-utvecklingen första kvartalet. Där väntas en uppgång med 1,0 procent från kvartalet före enligt SME Direkts enkät.

                tisdag 6.15 (måndag kl 16.15)
================================
USD/SEK 8:7325 (8:7001) EUR/USD 1:1128 (1:1177)
EUR/SEK 9:7173 (9:7245) USD/JPY 110:94 (111:28)
Jp obl 2 -0,17 (-0,17) Jp obl 10 0,04 (0,04)
Ty obl 2 -0,72 (-0,71) Ty obl 10 0,30 (0,30)
US obl 2 1,29 (1,29) US obl 10 2,24 (2,25)



Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?