1515

Räntor och valutor: Dollarn tappar på geopolitiska nyheter

Spreadarna i euroområdet fortsatte att vidgas på tisdagen, börserna var blandade medan dollarn tappade med geopolitiskt fokus. Kronan ignorerade ett KPI-utfall under prognos.

Tyska räntor var vid svensk stängning 1 punkt upp medan italienska och franska stigit 3–5 punkter. Den tysk/franska tioårsspreaden vidgades därmed till 74 punkter, och närmade sig toppen på 78 punkter i februari.

Opinionsframgångarna för vänsterkandidaten Jean-Luc Melenchon inför det franska presidentvalet fortsätter, och han har i vissa mätningar tagit sig förbi Francois Fillon. Även om det är en bit kvar till Marine Le Pen och Emmanuel Macron ökar det osäkerheten inför valet.

Industriproduktionen i euroområdet steg 1,2 procent i årstakt i februari, samtidigt som januariutfallet reviderades ned till 0,2 procent (0,6).

Capital Economics noterade att även om första kvartalet ser svagt ut så pekar utvecklingen i Frankrike och Tyskland på att andra sektorer som bygg kan kompensera. Euro-PMI indikerar också en uppgång i tjänstsektorn, och totalt sett väntas BNP öka med 0,4 procent första kvartalet, i linje med fjärde kvartalet.

Tyska ZEW-index steg till 19,5 i april från 12,8 föregående månad, den högsta nivån sedan augusti 2015 och över väntade 14,8.

"Det är inte den mest pålitliga indikatorn, men det ger en bra start på april månads barometerdata inför nästa veckas PMI", skrev Capital Economics.

Pundet stärktes något till 1,2440 mot dollarn. Den brittiska KPI-inflationen låg som väntat kvar på 2,3 procent i mars, den högsta nivån sedan september 2013.

USA-räntorna fortsatte ned på tisdagen, med den tioåriga statsobligationen 3 punkter lägre på 2,33 procent. Dollarn tappade till 110:40 mot yenen och 1,0610 mot euron.

Geopolitiska risker kopplade till Syrien och Nordkorea präglade i viss mån marknaderna.

Vita huset signalerade att USA kan komma att agera ifall Syriens regering fortsätter att använda oljefatsbomber mot civila. Utrikesministrarna inom G7 var samtidigt överens om att Ryssland fortsatt har en viktig roll att spela i Syrien, men USA:s utrikesminister Rex Tillerson uppmanade Ryssland att överge sitt stöd för Syriens president Bashar al-Assad.

Donald Trump själv twittrade på tisdagen att Nordkorea söker problem. Det vore bra om Kina hjälpte till men om inte kommer USA självt att hantera detta. Guldet stärktes i spåren av detta.

Datamässigt sjönk NFIB:s småföretagsindex till 104,7 från 105,3, i linje med förväntningarna. RDQ Economics skrev att trots nedgången finns det inga tecken på någon betydande tillbakagång från uppåtskjutsen efter presidentvalet.

Större delen av denna undersökning genomfördes dock före Republikanernas bakslag i kongressen (med Obamacare) och det dröjer därmed till aprilenkäten innan vi får se om detta ökat oron för neddragna ambitioner för skattereformer, en viktig fråga för småföretagen.

Svenska räntor sjönk och kronan tappade initialt efter ett KPI-utfall under prognos men rörelsen vände och vid stängning handlades kronan 2 öre starkare mot dollarn och marginellt starkare mot euron från måndagen. Räntorna var 2 punkter ned i korta löptider men 1 punkt upp i långa löptider.

En rekyl nedåt i inflationen var väntad men blev lite större än vad de flesta bedömare antagit. KPI-inflationen sjönk till 1,3 från 1,8 procent medan KPIF-inflationen sjönk till 1,5 från 2,0 procent. Exklusive energi sjönk KPIF-inflationen till 1,0 från 1,3 procent.

För alla tre måtten låg utfallet 0,2 procentenheter under Riksbankens prognosbana från i februari, efter två månader när inflationen legat nära Riksbankens förväntningar.

Enligt Nordea var den främsta överraskningen utrikes flygresor, där det finns kalendereffekter i samband med påsken som de uppenbarligen underskattat. Det innebär samtidigt att inflationen borde studsa tillbaka i april, och det finns inga omedelbara skäl att ändra synen om att KPIF-inflationen ska ligga i ett intervall på 1,5 till 2,0 procent fram till hösten.

"Det kommer att vara tillräckligt bra för Riksbanken, så länge som inflationsförväntningarna i stort ligger i linje med inflationsmålet och kronan inte stärks för snabbt. Vi väntar oss inga fler lättnadsåtgärder, medan åtstramande åtgärder ligger långt bort", skrev Nordea.

Jussi Hiljanen, senior räntestrateg på SEB, noterade att det är ett knepigt läge för Riksbanken att få upp inflationen, samtidigt som ECB intagit en mer duvaktig hållning. Riksbanken antas hålla kvar sin "sänkningsbias" på 6 punkter vid mötet den 26 april, men det finns en möjlighet att de också förlänger QE-programmet, men då troligen endast för realränteobligationer.

"Det är lite som tyder på att de skulle byta spår här och nu och ha mindre fokus på inflationen. Vi har kvar vår prognos om att de ska höja i december men utvecklingen gör det något mindre sannolikt", sade han till Nyhetsbyrån Direkt.

Danske Bank tror också på en KPI-rekyl uppåt i april, men långsiktigt kommer det bli svårt för Riksbanken att nå inflationsmålet så länge som löneglidningen är så måttlig.

Huvudspåret är att Riksbanken i april meddelar ett avslut på QE-programmet och kompenserar detta med att senarelägga den första räntehöjningen.

"Men det finns en risk för en förlängning av QE-programmet och givet hur Riksbanken resonerade i december så är en utökning av realobligationsköpen en klar risk", skrev Danske Bank i en kommentar.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?