Annons

Räntor och valutor: Dollarn tappar

Amerikanska statspappersräntor sjönk tillbaka något i den avslutande USA-handeln på fredagen, samtidigt fortsatte uppgången för euron mot dollarn, och USA-valutan tappade även mot andra valutor.

Tidigare på fredagen steg framför allt korta USA-räntor stigit i spåren på data som visade en högre kärn-KPI-inflation än väntat, och en överlag stark detaljhandelsrapport, för december.

Tvåårsräntan noterades till 2,02 procent som högst, och det var första gången sedan finanskrisen som den noterades över 2 procent. Uppgången drevs av stärkta förväntningar om att Federal Reserve kommer att höja räntan på nytt i mars, och att det kanske kan bli fler än tre räntehöjningar under året.

På torsdagskvällen antydde Fedchefen i New York, William Dudley, att han inte är främmande för att det kan bli fler än tre räntehöjningar i år (vilket är FOMC-ledamöternas konsensusprognos), och på fredagskvällen kom liknande, men starkare, budskap från Eric Rosengren, Fedchef i Boston.

I en intervju med Wall Street Journal sade han att starkare ekonomisk tillväxt och en sjunkande arbetslöshet, delvis till följd av ett kortsiktigt lyft från skattesänkningarna, motiverar att räntan höjs minst fyra gånger i år.

Eric Rosengren ville visserligen inte säga hur många räntehöjningar han vill se i år, men sade att det var "fler än tre".

Starka USA-data, och stärkta förväntningar om fler Fedräntehöjningar, kunde dock inte bromsa dollarns försvagning mot framför allt euron. Den europeiska valutan noterades till nära 1:2220 som högst i den sena USA-handeln, den högsta nivån på tre år och upp från knappt 1:1940 på torsdagen.

På torsdagen publicerades protokollet från ECB-mötet i december, och marknaden tog till sig ett budskap om att rådet kan komma att justera sin kommunikation i något mer hökaktig riktning i början av 2018. Euron fick sedan ytterligare stöd på fredagen av beskedet om att Tysklands förbundskansler Angela Merkel har kommit närmare att bilda en ny storkoalition, vilket dämpade oron för politiskt vakuum i euroområdets största ekonomi.

Asiatiska börser noterar mestadels fortsatt stigande nivåer så här långt på måndagen, flera index närmar sig rekordnivåer när marknadsaktörernas optimism om den globala ekonomin driver marknaderna.

Dollarn fortsätter samtidigt att försvagas mot japanska yen, medan euron handlas relativt stabilt på höga nivåer mot dollarn.

BOJ-chefen Harihiko Kuroda talade på måndagen om att den japanska ekonomin expanderar måttligt och sade att han räknar med att KPI-inflationen ska stiga mot 2 procent. Det är bekanta budskap från BOJ-chefen, men vissa valutamarknadsaktörer tog kommentarerna som intäkt för att ytterligare minska något på korta yen-positioner.

Sean Callow, senior valutastrateg vid Westpac Banking Corp I Sydney, sade dock till Bloomberg News att det snarare handlar om fortsatt brett baserad dollarsvaghet.

"Det kan ha blivit vissa reflexmässiga försäljningar på Kuroda-rubrikerna, men definitivt ingen avsiktlig uppmuntran från BOJ", sade han.

Biträdande IMF-chefen David Lipton talade vid Asian Financial Forum i Hongkong på måndagen, han sade att den cykliska återhämtningen blir allt starkare men påpekade också att den nu är i ett sent skede. Med minskande lediga resurser i de utvecklade ekonomierna är det oklart hur länge de goda nyheterna kommer att fortsätta.

"Vårt budskap är tydligt: det är nu dags att hantera bräckligheter och strukturella frågor som kan hämma en uthållig tillväxt, och att vidta åtgärder som möjliggör starkare tillväxt när väl den cykliska återhämtningen inte längre driver ekonomin", sade David Lipton.

USA håller helgstängt på måndagen med anledning av Martin Luther King Day. Europaagendan är samtidigt tunn medan Sverigeagendan bjuder boprisdata för december från Mäklarstatistik, klockan 6.00, och Valueguard, klockan 9.00. Dessutom publicerar SEB Boprisindikatorn för januari klockan 8.30.



Innehåll från KIAAnnons

Snabb och rymlig – här är tekniken bakom Kias vassaste prestandabil

Två motorer, 585 hästkrafter – och plats för hela familjen.

Nu rullar den nya prestandabilen Kia EV6 GT ut på svenska vägar.

Här är tekniken som har gjort den möjlig att bygga.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Kias nya elbilsplattform E-GMP (Electric Global Modular Platform) har banat väg för företagets resa mot ett hållbart resande. Senaste modellen med plattformen är Kia EV6 GT, som inom kort levereras ut till de första kunderna runt om i Sverige.

Bilen, som utseendemässigt liknar ”årets bil-vinnaren” EV6, är verkligen en ulv i fårakläder. Prestandamässigt är EV6 GT en bil som få konkurrenter kan mäta sig mot.

0-100 km/h går på 3,5 sekunder och toppfarten är 260 km/h. Räckvidden är upp till 424 km (enligt WLTP) och det är möjligt att ladda från 10-80 procent på ned till 18 minuter.

Den nya tekniken kan i praktiken till och med halvera tankningstiden vid laddstationerna.

Den helelektriska prestandabilen har en frontmonterad motor på 160 kW (218 hk) som tillsammans med en elmotor monterad bak på 270 kW (367 hk) levererar en kombinerad effekt på 585 hästkrafter (430 kW) och 740 Nm i maximalt vridmoment.

EV6 GT är fyrhjulsdriven vilket kan komma till nytta under utmanande förhållanden.

Med bland annat förstärkt hjulupphängning, förbättrad bromsprestanda, optimerad styrning och sportigare fjädring har både stabiliteten och prestandan satts i fokus – allt för att öka förarens kontroll.

När det kommer till utseendet utmärker sig EV6 GT med den stora främre stötfångaren, de nya 21-tumsfälgarna med neongröna bromsok och en ny diffusordesign på den bakre stötfångaren.

Interiörmässigt domineras förarplatsen av en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar, en tvåekrad sportratt med kontrasterande sömmar i neongrönt och metallinlägg med GT-emblemet. Sportratten har även en särskild knapp för att aktivera körläget My GT.

Totalt finns fem olika körinställningar; Eco, Normal och Sport – kompletteras med att föraren kan göra egna inställningar av elmotorer, bromsar, styrning, fjädring, e-LSD och antisladdsystem (ESC) via GT Drive Mode. Det finns även ett speciellt driftingläge då antisladdsystemet helt stängs av och samtidigt som det skickar mer kraft till bakhjulen.

Laddningsmässigt möjliggör bilens 800-voltsteknik laddning av batteriet från 10–80 % på ned till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Bokar du din Kia EV6 GT före den 31 december får du kostnadsfritt ett års prenumeration på Kia Charge. Kia Charge är mobilappen som ger dig tillgång till hundratusentals laddpunkter i Sverige och Europa, dessutom erbjuds förmånliga priser för Kia Charge-användare i snabbladdningsnätverket Ionity. Du ser i förväg vilken typ av laddning som finns, vilket pris laddoperatören erbjuder och om laddpunkten är tillgänglig. All laddning via Kia Charge koldioxidkompenseras så att den totala påverkan är neutral.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera