1515

Räntor och valutor: Dollarn svagare

USA-räntorna sjönk tillbaka efter svensk stängning i fredags i takt med att börserna föll.

President Trump skrev på fredagen under den budgetöverenskommelse som kongressen godtagit, efter att tidigare på dagen ha hotat att lägga in sitt veto mot den.

Förra veckan blev det stora börsfall efter beskedet från president Donald Trump om att USA inför tullar på importvaror från Kina för minst 50 miljarder dollar samt att höken John Bolton utnämnts till nationell säkerhetsrådgivare efter sparkade H R McMaster. 

På måndagen rapporterade tidningen Wall Street Journal att USA och Kina förhandlar i det tysta om handelslösningar efter dagar med högljudda hot och efterfrågan på säkra hamnar avtog efter att USA:s finansminister Steven Mnuchin sagt att han är optimistisk om att USA kan nå en överenskommelse med Kina över handelstullar.

Det kom också uppgifter om att Trump går med på att undanta Sydkorea från ståltullar, men inför importkvoter på stål.

Enligt Sydkoreas utrikesdepartement är Sydkorea och USA i princip överens om ett reviderat frihandelsavtal. Bland annat har Sydkorea gått med på att ge efter i handelsreglerna för bilar.

Sydkorea räknar med risker mot handeln så länge som Trump är president och att nästa steg för dem kommer att bli att förbättra handelsrelationerna med Kina.

I måndagens asiatiska handel pekar de amerikanska räntorna svagt uppåt, med tioårsräntan stabil kring 2,83 procent, jämfört med svensk stängning i fredags.

I eftermiddag publiceras USA-statistik i form av Dallas Fed index över industriaktiviteten och Fed-ledamöter som håller tal är William Dudley och Loretta Mester. 

Under veckan väntas från USA exempelvis hushållens konfidensindikator, definitiv BNP samt privatkonsumtion och privata inkomster.

Asiatiska börser visar en blandad utveckling på måndagen, Tokyobörsens Topix-index är ned 0,6 procent, japanska räntor stiger svagt och yenen har tappat en del mot dollarn.

På valutamarknaden handlas nu dollarn kring 104:93 mot yenen, jämfört med 105:13 i fredags eftermiddag, medan euron har stärkts till 1:2373, från 1:2340.

Kronan är 2 öre starkare mot dollarn och knappt 1 öre svagare mot euron.

På måndagens europeiska makroagenda hittar vi definitv BNP från Nederländerna och Frankrike samt tal av ECB-rådsledamoten Jens Weidmann.

Här hemma talar vice riksbankschef Cecilia Skingsley om den aktuella penningpolitiken.

Veckan bjuder bland annat på konjunkturbarometrar från såväl Konjunkturinstitutet som EU-kommissionen, och preliminär tysk KPI.

Från SCB publiceras hushållsutlåningen, detaljhandel och handelsbalans.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?