Annons

Räntor och valutor: Dollarn stärks

Efter att under tisdagen ha gått relativt sidledes har Europaräntorna fått ny fart uppåt på onsdagen. Tyska räntor stiger 1-2 punkter medan räntorna i periferin stiger mer, med exempelvis den italienska tioåriga statsobligationen upp 7 punkter till 2,03 procent.

Även USA-räntorna stiger i Europahandeln, främst de med längre löptider. Drivkrafterna är fortsatt desamma, med ökade tillväxtutsikter i spåren av Donald Trumps valvinst och republikanernas kontroll av hela kongressen.

Handelsbanken noterar att marknadens tolkning hittills varit att detta kommer att leda till ökat inflationstryck som minskar behovet att behålla låga räntor.

Marknadsbaserade inflationsförväntningar har flugit i höjden, vilket till stor del förklarar uppgången på cirka 50 punkter i långa USA-räntor.

Sannolikheten för räntehöjning från Federal Reserve har också ökat. Enligt Fed funds-terminerna ligger den nu på 94 procent.

"Vi har fortsatt den bestämda uppfattningen att dollarn kommer att fortsätta stärkas framöver. Under 2017 är det troligt att euro/dollar kommer att ligga närmare paritet än det gjort under de senaste tio femton åren", skriver Handelsbanken.

Marknadens ökade tillväxtutsikter har också noterats av centralbanksledamöter.

James Bullard, Fed-chef i St Louis, sade på onsdagen att det finns en chans att den amerikanska ekonomin kan få en medelfristig skjuts om Donald Trump genomför sina planer på infrastruktursatsningar och skattereformer, även om det fortsatt råder osäkerhet som gör att de närtida prognoserna inte ändras. Effekten på ekonomin skulle troligen komma under 2018, 2019 och 2020. På längre sikt kan samtidigt ändrade handelsavtal och immigrationsreformer ha en betydande effekt.

Han sade att det finns en rad olika utfall för ekonomin och att penningpolitiken kan svara på det. Regimen av låga väntas samtidigt inte vända tvärt.

Även andra Fed-ledamöter, inklusive Eric Rosengren (Boston), har varit inne på liknande tongångar om effekterna av en mer stimulerande finanspolitik.

Mer cementerade antaganden om kommande Fed-höjningar har stöttat dollarn, som stärkts till 109:50 mot yenen och 1:0730 mot euron. Mätt som dollarindex har dollarn stärkts till 100,22. Skulle dollarn passera 100,51 är det den starkaste nivån sedan april 2003.

"Breda uppgångar möter uppenbart motstånd, nu när en höjning i december är diskonterad till 95 procent och mycket osäkerhet råder om den bredare inriktningen i amerikansk policy under Trump", sade Adam Cole på RBC.

Att det finns omfattande rapporter om maktkamp inom den tillträdande Trump-administrationen hjälper heller inte till.

Oro för populistiska rörelser ska få framgångar i Europa kan också komma tynga den gemensamma valutan. Närmast väntas en italiensk folkomröstning om författningen den 4 december, som skulle kunna leda till regeringskris.

Pundet har stärkts något till 1:2470 mot dollarn på onsdagen.

Arbetslösheten i Storbritannien sjönk till 11-årslägsta på 4,8 procent i juli-september, medan lönetillväxten inklusive bonusar var oförändrad.

Samtidigt ökade antalet registrerat arbetslösa med 9.800 i oktober, den största uppgången sedan i maj, och sysselsättningstillväxten dämpades det senaste kvartalet.

En enkät bland arbetsgivare från CIPD på måndagen visade också att företagen planerar att dra ned på anställningsplanerna i slutet av året, enligt Reuters.

Under eftermiddagen kommer från USA PPI-data för oktober, klockan 14.30, industriproduktion för samma månad, klockan 15.15, och NAHB:s husmarknadsindex för november, klockan 16.00.

Svenska räntor stiger 1-3 punkter medan kronan tappat 2 öre mot dollarn men gått i stort sidledes mot euron.

TNS Prosperas enkät bland marknadsaktörer visade på oförändrade inflationsförväntningar från föregående månad, med de femåriga förväntningarna kvar på 1,9 procent.

"Totalt sett indikerar dagens utfall att inflationsförväntningarna inte trendar uppåt längre. Därmed ligger såväl inflationen som inflationsförväntningarna kvar under målet och trendar för närvarande i fel riktning. Detta är så klart en utmaning för Riksbanken och vad de kommer att göra i december hänger, enligt vår syn, till stor del på det nästa inflationsutfallet", skriver Nordea i en kommentar.


               onsdag 10.45 (tisdag kl 16.15)
================================
USD/SEK 9:1863 (9:1681) Statsobl 2y -0,67 (-0,67)
EUR/SEK 9:8513 (9:8518) Statsobl 10y 0,53 (0,51)
EUR/USD 1:0724 (1:0745) Räntegap/ty 20 (22)
US obl 10 2,25 (2,22) Ty obl 10 0,33 (0,29)



Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från DrivecAnnons

Systemet som ger dig en trygg och framtidssäkrad fordonsflotta

Insikten att det går att minska bränsleförbrukningen kom redan 1998 då Drivecs grundare började testa ett system på ett antal Coca-Colalastbilar. Idag utvecklar Drivec fordonsinformationssystemet Drivec Sustainable Suite som innebär att fordonsoperatörer kan öka sin lönsamhet, förbättra säkerheten och minska sin miljöpåverkan. 

EU har tydligt satta miljömål till 2030 som bland annat innebär en sänkning av CO2 mot 1990 års nivåer med 40 procent. Inom EU kommer 20 procent av klimatpåverkan från vägtransport och för att nå miljömålen krävs beteendeförändringar i kombination med ett system som, oavsett energikälla, sänker energiförbrukningen. Drivecs system är drivmedelsoberoende och passar därför perfekt för den moderna fordonsflottan som blir allt mer drivmedelsdifferentierad. 

Varaktigt sänkt energiförbrukning

Drivecs vision är att reducera klimatpåverkande effekter framförallt inom transportsektorn och man bidrar idag med en varaktig sänkning på cirka 15 procent till sina kunder. Genom Drivec EcoDriving, ett molnbaserat stödsystem som räknar ut energieffektivitet, sänks energikostnader och miljöpåverkan samtidigt som det bidrar till ett lugnare körsätt vilket minskar antalet olyckor. 

– Implementeringen av systemet är lika enkelt som hanteringen. Vi finns med våra kunder i en implementationsfas så att de får maximal nytta av systemet, säger Johan Göthe, VD och grundare.

För att kunna nå EU:s hårt uppsatta miljömål kommer bussoperatörer och lastbilsåkerier behöva verktyg som hjälper föraren i dess vardag, verktyg som gör att föraren blir ännu mer effektiv i sitt körsätt och skapar mindre miljöpåverkan. Bara för att vi går över till el och gas som har mindre miljöpåverkan så innebär det inte att vi inte måste hushålla med resurserna. Det kanske blir än viktigare då det inte finns produktion av el och gas som täcker behoven för transportsektorn inom räckhåll. 

Datadriven preventiv fordonshälsa

Med hjälp av Drivec Vehicle Health Management kan transportsektorn agera preventivt och slippa stillestånd och ökade driftkostnader. Drivecs system används i tusentals fordon vilka tillsammans skickar data från över en miljon körda kilometer varje dygn. Data som gör att Drivec kan upptäcka fordonsavvikelser prediktivt och kan lägga in en förebyggande åtgärd. 

– Vi har en mängd AI övervakade värden som uppdateras i realtid och väver man ihop det med energieffektiviteten från EcoDriving blir den direkta nyttan en kostnadsbesparing och minskad påverkan på miljön. Det innebär även att fordonssektorn kan hushålla med energin för att nå EU:s miljömål, säger Johan.

Om oss

Drivec AB grundades 2004 av Johan Göthe och ägs sedan 2012 till 50% av IDHA Sweden AB. Bolaget har en stark inriktning på kostnads- och miljöbesparingar för sina kunder. Under kommande 6 månaderna så kommer nya lanseringar som stärker bolagets position och kundernas möjligheter att vara effektiva på sina marknader.

www.drivec.se

Mer från Drivec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Drivec och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?