1515

Räntor och valutor: Dollarn stärks

Dollarn stärks mot yenen på måndagsmorgonen efter den starka jobbrapporten som publicerades i fredags, även om politisk risk fortsätter prägla marknaden. 

Sysselsättningen utanför jordbrukssektorn i USA ökade med 223.000 personer i maj, mot väntade 188.000.

Arbetslösheten sjönk samtidigt ytterligare i maj till 3,8 procent, den lägsta nivån sedan 1969. 

"Jobbrapporten var stark, men annan USA-data på senaste tiden pekar också på starka fundamentala faktorer vilket bidrar till att dollarn hämtar igen förluster från riskaversion. Osäkerhet över toppmötet mellan USA och Nordkorea nästa vecka sätter sannolikt tak för dollarns uppsida", sade Shin Kadota, senior strateg vid Barclays, till Reuters. 

Förra veckans oro kopplad till europeisk politik har avtagit något och euron handlas något högre vid 1:17 på måndagen jämfört med fredagens svenska stängning. 

"Oron kring Italien har avtagit något, men faktum är att den amerikanska ekonomin går bättre än de europeiska länderna och det kommer fortsätta tynga euron", sade Shin Kadota. 

Bank of Japan-chefen Haruhiko Kuroda medgav på lördagen att inflationen har varit svag trots en stadig ekonomisk expansion.

Vid ett möte för G7-ländernas finansministrar och centralbankschefer uttryckte han också oro över effekten som eskalerande handelsfriktion kan ha på global tillväxt.

"Även om det finns viss osäkerhet för de globala utsikterna, som effekten av senaste tidens protektionistiska handelspolitik, så har de inte påverkat Japans ekonomi än", sade han. 

"Inflationen å andra sidan har visat viss svaghet", sade han. 

Den låga inflationen beror enligt Kuroda på tillfälliga faktorer, som yenens tidigare förstärkning som sänkte importkostnader och han betonade att ekonomin upprätthåller momentum för att nå BOJ:s prismål. 

Tillträdande Fedchefen i New York och nuvarande Fedchef i San Francisco, John Williams, sade i en intervju med Reuters att Fed bör fortsätta med gradvisa räntehöjningar under de kommande två åren och de högre räntorna kan komma att agera bromskloss för tillväxten tidigt nästa år.

I sin sista intervju inför FOMC-mötet den 12-13 juni sade John Williams att Fed nu är omkring tre räntehöjningar ifrån en neutral nivå där räntan varken bidrar eller tynger tillväxten.

"Tanken att vi försöker stimulera tillväxten utöver den långsiktiga trenden… är inte längre relevant i kontexten av penningpolitik när vi rör oss närmare neutral ränta", sade John Williams.

Om den amerikanska ekonomin är fortsatt stark och inflationen ligger nära eller något över Feds 2-procentsmål kan det innebära att räntan går över den neutrala nivån under en period, sade han.

På måndagens makroagenda står bland annat Sentix investerarförtroende och amerikanska industriorder. 

Senare i veckan kommer tjänste-PMI från en rad länder, och från SCB kommer partisympatiundersökningen för maj, produktionsvärdeindex för april samt småhusbarometern för maj.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?