1515

Räntor och valutor: Dollarn sjunker

USA-räntorna sjönk och dollarn tappade på tisdagen i spåren av svaga konjunktursignaler. Asienbörserna är blandade där Tokyo håller helgstängt.

Den tioåriga statsobligationen var vid amerikansk stängning 3 punkter ned.

Försäljningen hos de sex största fordonstillverkarna i USA fortsatte ned i april, med störst fall i Ford och Honda.

"Bilförsäljningen var svag över hela linjen med dramatiskt stigande lager. Om man har svag bilförsäljning, vilket definitivt är ett tecken på nuvarande aktivitet, och inte en 'lagging indicator', så är detta något som för mig minskar sannolikheten för att Fed ska agera i juni", sade

Mary Ann Hurley på D.A. Davidson till Reuters.

Den svaga fordonsförsäljningen följer på ett dämpat utfall för BNP första kvartalet och en delvis svag jobbrapport för mars.

Utvecklingen kan också tynga dollarn, som tappat till 112-nivån mot yenen och 1:0930 mot euron.

"Oron för geopolitiska risker som Nordkorea har tyngt dollarn mot yenen på sistone, men fokus skiftar mot om (styrkan) i den amerikanska ekonomins fundamenta är på riktigt. Det kommer mer data inklusive jobbrapporten som behöver bevakas noga", sade Satoshi Okagawa på Sumitomo Mitsui Banking till Reuters.

Deutsche Bank skriver i en kommentar att även om nedgången i bilförsäljningen är markant så tror de inte att det är inledningen på en mer allvarlig inbromsning i ekonomin.

Dels har fordonsförsäljningen varit stark under stora delar av den nuvarande konjunkturcykeln och en dämpning var att vänta, dels står bilindustrin bara för en begränsad del av ekonomin.

Federal Reserve lämnar räntebesked klockan 20 svensk tid, denna gång utan nya prognoser eller pressträff. De väntas av en enig analytikerkår hålla styrräntan oförändrad på intervallet 0,75-1,00 procent.

Även marknadens prissättning indikerar en låg sannolikhet för ränteändring. CME Groups "Fed watch tool" visar 5 procents sannolikhet att Fed höjer idag och cirka 66 procent att de agerar i juni.

I Feds senaste räntebana var medianprognosen tre höjningar totalt i år, varav en levererades i mars.

SEB tror att Fed håller oförändrat denna gång och det finns heller inget i Feds kommunikation som indikerat något annat. Ekonomiska data (BNP, kärn-KPI och jobbrapport för mars) har inte stöttat en höjning, och om de agerade nu skulle det vara en stor överraskning för marknaden, vilket Fed är angeläget om att undvika.

"Vi kommer att granska uttalandet för indikationer om timingen för nästa höjning men Fed brukar vanligtvis inte ge som mycket guidning genom denna kanal", skriver SEB.

Uttalandet i mars nämnde den senaste tidens förbättrade kapitalinvesteringar och bedömningen om inflationen justerades till att den "närmar sig" målet.

SEB:s nuvarande prognos är att Fed höjer nästa gång i september, men en höjning i juni är en klar möjlighet. Om de vill höja i juni väntas det komma hökaktig kommunikation framöver.

Vad gäller balansräkningen och planerna på att minska denna så kommer det säkerligen att vara en omfattande diskussion, men inga detaljer väntas i uttalandet utan vi får vänta till protokollet den 24 maj.

"Det finns mycket osäkerhet om normaliseringen av balansräkningen men just nu tror vi att Fed börjar minska sina innehav vid decembermötet", skriver SEB.

Australiendollarn har tappat under onsdagen medan pundet i stort gått sidledes.

På onsdagens agenda står även för Europas del tysk arbetslöshet och EMU-BNP första kvartalet, som väntas ha ökat med 0,5 procent jämfört med föregående kvartal.

Från USA kommer ADP-rapporten om privat sysselsättning, som väntas ha ökat med 175.000 i april. Den ses som en indikator för den officiella jobbrapporten som kommer på fredagen, även om den inte gav någon bra guidning i mars utan överskattade utvecklingen då.

Dessutom väntas tjänste-PMI från ISM och Markit, det förra väntas visa en uppgång till 55,8 från 55,2.

 

                onsdag 6.35 (tisdag kl 16.15)
================================
USD/SEK 8:8067 (8:8367) EUR/USD 1:0931 (1:0895)
EUR/SEK 9:6270 (9:6288) USD/JPY 112:01 (112:15)
Jp obl 2 -0,20 (-0,20) Jp obl 10 0,02 (0,02)
Ty obl 2 -0,72 (-0,72) Ty obl 10 0,33 (0,32)
US obl 2 1,26 (1,26) US obl 10 2,28 (2,31)



Innehåll från Autolease DNBAnnons

Så skapade it-företaget Advania en grön vagnpark: ”Vi ser enbart fördelar”

Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.
Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Minskat klimatavtryck och lägre totalkostnad.

För it-företaget Advania har omställningen till en grönare vagnpark, det vill säga fler tjänstebilar med lågt koldioxidutsläpp, bara inneburit fördelar.

– Den här processen driver sig nästan själv. Merparten av våra förare är intresserade av att gå över till en eldriven bil, och de som redan har tagit steget kan inte tänka sig något annat, säger Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

It-företaget Advania erbjuder it-tjänster till företag, offentlig verksamhet och myndigheter i Sverige, Island, Norge, Danmark och Finland. I Sverige har Advania 700 medarbetare på 14 platser. 

För Advania står hållbarhetsarbetet högt på agendan – såväl ur ett kundperspektiv som sett till den egna verksamheten. Företaget har satsat på att ha både kunskap och verktygen för att kunna ta en roll som strategisk partner för sina kunder och erbjuda kostnadseffektiva, verksamhetsnära och hållbara lösningar över tid. 

– Gällande den egna verksamheten äger vi exempelvis inte de fastigheter vi har kontor i, vilket delvis begränsar vår möjlighet att påverka miljöavtrycket. Däremot är vårt resande ett område där vi har en större möjlighet till påverkan. Vår verksamhet är beroende av att kunna utföra vissa tjänsteleveranser på plats hos våra kunder vilket kräver resor. Och just resor har en stor inverkan på vårt klimatavtryck, berättar Magnus Wemby. 

En successiv omställning

2009 inledde Advania sitt samarbete med Autolease – ett av marknadens ledande billeasingbolag.

– Advania sökte en stabil aktör som är specialist på tjänstebilar och som samtidigt har en bra förståelse för våra behov och därför kan skapa en bättre helhetslösning, både ekonomiskt och ur ett hållbarhetsperspektiv, berättar Magnus Wemby.

Och det fick Advania genom samarbetet med Autolease. 

Successivt har it-företaget förändrat och förnyat sin vagnpark – från fossildrivna fordon till eldrivna bilar med lägre koldioxidutsläpp, max 60 gram koldioxid per kilometer.

I dag består Advanias vagnpark till 60 procent av laddbara bilar. En tredjedel av dessa är nollutsläppsbilar som drivs enbart av el. 

– Vi har inte forcerat vår omställningsstrategi utan undan för undan fasat ut bensin- och dieselbilar till förmån för mer miljövänliga alternativ, säger Magnus Wemby.

Hur har mottagandet varit bland förarna?

– Enbart positivt. Den här omställningen sker ganska naturligt och intresset för mer miljövänliga alternativ är stort bland våra medarbetare. I nuläget är 88 procent av våra nybeställningar en bil som helt eller delvis drivs av el. Och de förare som redan har tagit steget är mycket nöjda och vill gärna fortsätta köra en bil som helt eller delvis drivs av el.

Lägre totalkostnad per månad

För att ytterligare skynda på utvecklingen erbjuder Advania sina tjänstebilsförare så kallade konceptbilar – mer avancerade elbilar som har en högre inköpskostnad.

Det låter kanske som en dyr affär för företaget, men är det inte.

– Totalkostnaden per månad jämfört med en motsvarande fossildriven bil, allt inkluderat, blir inte högre för föraren. Och även om kostnaden för företaget blir marginellt högre, vinner vi på att våra totala koldioxidutsläpp minskar, berättar Magnus Wemby.

Gemensamma stormöten

Varje kvartal har Advania och Autolease gemensamma avstämningsmöten. Då går man igenom hur aktuell vagnpark ser ut, vad som går att effektivisera och hur behoven ser ut framåt.

– Vi inleder alltid en kunddialog med en grundlig behovsanalys och nulägesgenomgång. Denna process är en självklar bas för hela relationen mellan kund och leverantör. Vi blir tillsammans partners på en ”grön resa”, där vi ständigt föreslår förbättringar och sätter gemensamma mål, berättar Patric Lindman, kundansvarig Advania hos Autolease.

Och hur fungerar samarbetet med Advania?

– Vi har ett väldigt bra samarbete. Vi hörs kontinuerligt. De kommer med frågor och förslag som gör att vi tillsammans utvecklar och förbättrar vårt erbjudande.

Överblick i realtid

Advania har även tillgång till ett webbaserat administrationsverktyg där de i realtid får en blick över sin vagnpark – vem som kör vad, när avtalen löper ut, statistik över kostnader, koldioxidutsläpp med mera. 

Finns det inga nackdelar eller hinder för att ställa om till en grönare vagnpark?

– Inte hinder kanske, men utmaningar. Det är viktigt att samhällets totala elförsörjning säkras samt att infrastrukturen för laddning och räckvidden för bilar som drivs helt eller delvis av el fortsätter att utvecklas. I dag fungerar det bra att köra eldrivet i större städer men för medarbetare ute i landet som kör längre sträckor kan det vara en utmaning, säger Magnus Wemby.

Hur löser ni laddfrågan i stort?

– Vi strävar efter att göra det enkelt för våra förare att ladda sin bil. Främst arbetar vi aktivt för att skapa så många laddpunkter som möjligt i anslutning till våra kontor.  Parallellt utrustas våra förare med laddbrickor för att det också ska vara enkelt att ladda längs vägarna, säger Magnus Wemby. 

– Dessutom har vi samarbete med olika aktörer för laddstolpar för att alla förare enklare ska kunna skaffa och installera laddbox i hemmet, samt för smidigare laddning längs vägarna, inflikar Patric Lindman.

Här kan du enkelt räkna ut och jämföra kostnaden för leasingbilar

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?