1515

Räntor och valutor: Dollarn mot återhämtning

Amerikanska statspappersräntor sjönk svagt i USA-handeln efter svensk stängning på fredagen, dollarn fortsatte samtidigt att återhämta sig mot andra större valutor efter den senaste tidens markanta försvagning.

Långa USA-räntor handlades tidigare på fredagen något högre i spåren på torsdagskvällens mycket starka rapporter från en rad amerikanska techjättar, men fortsatt virusoro i kombination med svaga makrosignaler lockade senare tillbaka köpare till långa räntepapper.

Definitiva Michiganindex, som redovisades på fredagseftermiddagen, gav en antydan om hushållens reaktion på den ökade smittfrekvensen i USA den senaste månaden. Indexet föll tillbaka till 72,5 i juli från 78,1 i juni, vilket bara var marginellt över bottennoteringen 71,8 i april.

Reuters rapporterade sent på fredagskvällen att antalet döda med covid-19 i USA ökade med över 25.000 personer i juli, till närmare 154.000 totalt. Samtidigt ökade antalet smittade med 1,87 miljoner personer, till totalt 4,5 miljoner. Antalet smittade fördubblades i 19 delstater i juli, däribland Florida, Kalifornien och Texas.

Förhandlingarna om ett nytt stimulanspaket USA nådde inga framsteg heller på fredagen, enligt Politico ägnade företrädare för Vita Huset och demokratiska ledare fredagen åt att beskylla varandra för bristen på framsteg trots att miljontals amerikaner riskerade att förlora det federala arbetslöshetsstödet på 600 dollar per vecka.

Samtidigt meddelade Fitch Rating på fredagens att utsikterna för deras AAA-kreditbetyg ändras till negativa, från stabila. De sänkta utsikterna motiveras av ”försämringen av USA:s offentliga finanser och frånvaron av en trovärdig konsolideringsplan”.

Inte heller på lördagen gjordes några påtagliga framsteg i förhandlingarna mellan Demokraterna och Vita huset om stimulanspaketet, även om såväl finansminister Steven Mnuchin som de demokratiska kongressledarna beskrev det senaste mötet som ”konstruktivt” respektive ”mer produktivt”.

Parterna ska träffas på nytt på måndagen. 

Asiatiska börser inleder augustihandeln med en något blandad utveckling, positiva industrisignaler bidrar dock till en relativt stark utveckling i Tokyo och Shanghai.

Caixins PMI-index för Kina steg till 52,8 i juli från 51,2 i juni. Det var klart över väntade 51,3 och den högsta nivån sedan januari 2011. Delindex för nya order och produktion noterades också på de högsta nivåerna sedan januari 2011, och delindex för exportorder noterade den svagaste nedgången på sex månader.

I Japan steg samtidigt industri-PMI till 45,2 i juli, från 40,1 i juni, enligt definitiva data. Det var klart över de 42,6 som rapporterades preliminärt för juli.

De politiska spänningarna mellan USA och Kina fortsätter docka att prägla asiatiska marknader på måndagen. USA:s utrikesminister Mike Pompeo sade på söndagen att president Trump, ”inom de kommande dagarna”, kommer att annonsera nya åtgärder relaterade till kinesiska mjukvarubolag som USA-administrationen betraktar som hot mot USA nationella säkerhet.

På fredagen meddelade Trump att han inom kort skulle förbjuda den populära appen TikTok i USA. Samtidigt signalerade Microsoft intresse att köpa TikToks amerikanska verksamhet, och enligt Reuters har Trump nu gått med på att ge TikToks kinesiska ägare, BytedDance, 45 dagar på sig att nå en överenskommelse med Microsoft.

Dollarn stärktes tillfälligt i Asien på måndagen efter besked om att den japanska detaljhandelsgruppen Seven & i Holdings, som bland annat äger 7-Eleven, ska köpa amerikanska Marathons Speedwaybensinstationer för 21 miljarder dollar, Dollarförstärkningen gröptes dock ur relativt snabbt, men den amerikanska valutan handlas ändå på klart högre nivåer än vid svensk stängning på fredagen. 

Industri-PMI för augusti står i fokus även på måndagens fortsatta makroagenda; Silf/Swedbank redovisar svenska data klockan 8.30. definitiva EMU-data kommer klockan 10.00, följt av brittiska data klockan 10.30. Från USA redovisas Markits definitiva industri-PMI klockan 15.45 medan det mer bevakade ISM-indexet publiceras klockan 16.00, då det också väntas data över bygginvesteringarna i juni.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker.

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna.

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet.

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data.

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa.

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här.

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?