1515

Räntor och valutor: Amerikanska räntor sjunker

Amerikanska statspappersräntor har sjunkit, främst i längre löptider, efter den svenska marknadens stängning på tisdagen, dollarn handlas samtidigt svagare mot japanska yen men nära oförändrat mot euron.

Långa USA-räntor har därmed gett upp mycket av den uppgång som följde på de positiva beskeden om en amerikansk skattereform förra veckan, och tioårsräntan håller sig fortsatt i det intervall på cirka 2,30-2,40 procent som har etablerats sedan slutet av september.

På tisdagen bidrog ett överraskande svagt utfall för ISM:s tjänste-index för november till att pressa ner räntorna, index föll till 57,4, från 60,1 i oktober, vilket var väl under väntade 59,0.

Kronan återhämtade sig tydligt mot euron och andra valutor efter den svenska stängningen på tisdagseftermiddagen, möjligen med stöd av positiva inflationskommentarer från riksbankschefen Stefan Ingves.

Stefan Ingves ville inte tala om det kommande penningpolitiska mötet, men i en diskussion om att hantera både bostadsmarknaden sade han: "inflationsmålet har vi klarat men vi har bostadsmarknaden kvar, det är ingen enkel trade-off i detta".

På en uppföljande fråga om Riksbanken verkligen har klarat inflationsmålet svarade Stefan Ingves:

"Ja, det tycker jag att vi har klarat i den meningen att under sex års tid så låg inflationen under vårt mål, vi har fått upp inflationen. Den ligger, och vi tror att den kommer att ligga, runt 2 procent, i framtiden också. Sedan, några tiondelar hit eller dit, upp eller ner, det är ingen stor fråga."

Hans budskap skiljde sig därmed från kommentarerna i en intervju med Dagens Industri (DI), den 15 november, då han framhöll att när det gällde inflationen så var "slaget inte vunnet".

"Vi tycker att det är för tidigt att säga det. Tyvärr har det gått sex år sedan inflationen senast var i närheten av 2 procent och det har krävts väldigt mycket arbete för att få upp inflationstakten till 2 procent", sade han då till DI.

Stefan Ingves ville på tisdagseftermiddagen inte spekulera om vad som drivit den senaste tidens kronförsvagning. Han sade att Riksbanken flera gånger har sagt att om det går bra för Sverige så finns det skäl till att kronan stärks, även om Riksbanken inte vill att förstärkningen går för snabbt.

Han värjde sig mot påståenden om att Riksbanken skulle bedriva en devalveringspolitik. Riksbanken bedriver en inflationsmålspolitik, vilket innebär att räntan sätts så inflationstakten ligger runt 2 procent.

"Det uppnår vi i dagsläget, och det tycker naturligtvis är glädjande givet vårt uppdrag", sade riksbankschefen.

Klockan 14.15 publiceras ADP-mätningen om sysselsättningen i den privata sektorn i USA i november, klockan 14.30 väntas definitiva data över produktivitet och enhetsarbetskostnader under tredje kvartalet.

Asiatiska börser sjunker överlag så här långt på onsdagen, och framför allt i Tokyo är nedgångarna relativt kraftiga. En svag avslutning i New York bidrog till att investerare fortsatte ta hem vinster i avvaktan på nya katalysatorer.

"Justeringsläget har fördjupats den senaste tiden på japanska aktiemarknaden. Det är svårt att köpa om inte amerikanska aktier visar styrka, även när vissa tech-aktier börjar bli billiga", sade Shnichi Otsuka, schef för analysavdelningen vid Ichiyoshi Securities i Tokyo, till Bloomberg News.

Dollarfallet mot japanska yen förstärks också i Asien på onsdagen medan rörelserna mot euron är mer måttliga. USA-räntorna handlas samtidigt ytterligare marginellt lägre, efter nåedgången på tisdagskvällen.

I Sverige ska vice riksbankschefen Henry Ohlsson tala om det ekonomiska läget och aktuell penningpolitik i Uppsala, klockan 8.30. Klockan 9.30 redovisar Riksbanken en företagsundersökning och klockan 12.00 talar vice riksbankschefen Per Jansson om "Den penningpolitiska idédebatten - lärdomar från utvecklingen i Sverige". Detta tal ska publiceras av Riksbanken.

I övriga Europa riktas intresset kanske främst mot tysk industriorderstatistik för oktober, klockan 8.00.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?