ANNONS:
Till Di.se

Rankning: Sverige mest attraktiva arbetsgivare

  • Foto: TT

Ikea, Volvo Cars och Google är tre av de absolut mest attraktiva arbetsplatserna i Sverige, enligt personalkonsultbolaget Universum Globals enkät Karriärbarometern. Samtidigt minskar viljan att utmana sig själv och önskan om en trygg anställning ökar. 

Det svenska analysbolaget Universum Global presenterade under onsdagskvällen sin senaste rankning över de bolag i Sverige med höst anseende hos unga yrkesverksamma. Enkäten är gjord baserad på unga talanger som har varit aktiva i sitt yrkesskrå i högst åtta år. Rankningen är uppdelad i tre yrkesgrupper: ekonomer, ingenjörer och it-arbetare. 

Undersökningen har, med hjälp av 19.552 unga yrkesverksamma, kartlagt bland annat arbetstagares syn på vilka egenskaper ett bolag ska ha för att det ska vara attraktivt, hur jämställda arbetsgivare upplever att bolagen är, samt arbetstagarnas långsiktiga karriärmål. 

För it-arbetare sitter internetföretaget Google på de mest eftertraktade tjänsterna, medan Ikea ligger högst på listan inom ekonomi- och ingenjörsbranschen. 

“Vi är väldigt glada över denna fina placering. Vi är inne i en stark och stor utvecklingsresa och vårt starka intresse för innovation och entreprenörskap tror jag definitivt är en bidragande del i att vi attraherar nya medarbetare och talanger”, säger Olof Sixten, talent manager på Ikea. 

Ikea hamnar även högst på listan över popularitet hos kvinnliga medarbetare inom kategorierna ingenjör och ekonomi, men hos de deltagande männen är det istället mer populärt att arbeta på Volvo och Google. 

“Jag kan inte svara på varför det ser ut så, men vi arbetar varje dag med mångfald och vi tror på att det ska finnas en jämn fördelning för att vi ska lyckas”. 

Mäns och kvinnors prioriteringsområden skiljde sig också när de raknade arbetsgivares viktigaste egenskaper. För kvinnor inom näringslivet var det till exempel viktigast att arbetsgivaren endast rekryterar de bästa talangerna, medan det för männen var viktigare att bolaget erbjöd en prestationsrelaterad bonus. 

Undersökningen visar också att så kallade “hårda” faktorer i arbetsmiljön har minskat i popularitet hos arbetstagare, samtidigt som “mjuka” faktorer har ökat. Det innebär att saker som utmanande uppgifter och ledarskapsmöjligheter har blivit mindre populärt att sträva efter de senaste tre åren. “Mjuka” faktorer, som vikten av att ha en trygg anställning har istället ökat under samma tidsperiod. Samma trend fanns att se 2009, året efter finanskrisen. 

“Det är en intressant trend där man ser att de senaste tre åren har det blivit mindre viktigt för arbetstagare att till exempel bli intellektuellt utmanade i sitt arbete. Vi kan ju bara gissa vad det beror på, men tittar man på globala faktorer som exempelvis brexit kanske det går att dra en slutsats där”, säger Beatrice Odin, digital marknadschef på Universum Global.

Vinnarna i respektive kategori presenterades på Universum Globals egen gala, Talent excellence awards på Vasateatern i Stockholm under onsdagskvällen.

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies