1515
Annons

Rally i bitcoin - har tiodubblats i år

Den digitala valutan bitcoin steg rekordhögt under torsdagen och var över 7000 dollar-strecket för första gången rapporterar Reuters.

Av det som tidigare var bitcoin skapades det i dag två valutor: bitcoin (BTC) och Bitcoin Cash (BCC).
Av det som tidigare var bitcoin skapades det i dag två valutor: bitcoin (BTC) och Bitcoin Cash (BCC).

Bitcoin har haft en snabb värdeökningstakt. Bara de sju senaste veckorna har valutan fördubblats och under det senaste året tiodubblats, skriver Reuters.

Rekordklättringen får analytiker att höja varningens finger. Investmentbanken Credit Suisses vd Tidjane Thiam menar att intresset så småningom kommer att svalna av och varnar för en bubbla.

”Från vad vi kan se är det enda skälet att köpa eller sälja bitcoin just nu att tjäna pengar, vilket är definitionen av spekulation och den absoluta definitionen av en bubbla”, säger han.

Det senaste rallyt drevs i stor utsträckning av nyheten att börsjätten CME Group kommer att lansera terminskontrakt på bitcoin.


Bageri i konkurs – skyller på Coop: ”Blev en dödsstöt”

Efter drygt 100 års företagshistoria gick Arvikabageriet Nordells i graven. Spiken i kistan, uppger den tidigare ägaren, blev en affärsuppgörelse som Coop sedan backade från. 

”Jag var väl dum och naiv som litade på dem”, säger Mikael Sundström. 

Coop har en annan version av vad som hänt.

Mikael Sundström.
Mikael Sundström.Foto:Tommy Pedersen

I slutet av maj ansökte Nordells bageri i Arvika – en lokal profil på brödmarknaden – om konkurs. Bagaren och delägaren Mikael Sundström sätter därmed punkt för fyra kämpiga år, som startade med en lovande affär och en större investering.

När Coop i Värmland lade ned sitt lokala bageri, blev Nordells uppvaktade om att leverera bröd till 37 Coop-butiker i regionen. 

”Det fanns inte på kartan att vi skulle klara det. Men om vi fick ett år på oss att bygga ut var vi beredda att köra.”

Bageriet satsade, enligt egna uppgifter, omkring 5 miljoner kronor på utbyggnaden och nya maskiner för att växla upp produktionen. Banken beviljade krediter tack vare affären och avtalet med Coop, uppger Mikael Sundström. 

När man året därpå, sommaren 2018, stod redo att förse Coop-butikerna med bröd, skruvade kedjan ned den ordervolym som hade varit aktuell när man satte affären, fortsätter han. 

”Volymen var nästan 50 procent mindre än den som var tänkt från början. Där stod vi med alla fasta kostnader och dubbel hyra mot tidigare. Det blev en dödsstöt. Ganska synd på ett bageri som funnits sedan 1911.”

Vad stod i avtalet?
”Vi hade ett samarbetsavtal som var undertecknat av dåvarande vd för Coop, men det stod ingenting om volymer. Jag var väl dum och naiv som litade på dem.”

Förra året gjorde bageriet en rekonstruktion, men med snabbt ökade priser återstod slutligen enbart konkurs som alternativ. 

Fanns ingen väg framåt med Coop?
”Vi har pratat med dem, det har inte saknats chanser att rädda oss. Hade vi inte gjort utbyggnaden skulle vi inte ha hamnat i den här situationen.”

På Coop har man en annan bild av saken. Under tiden som Nordells färdigställde sin nya bageridel tecknade man avtal med en lokal konkurrent, vars bröd blev populära. 

”Vi valde att ha kvar båda alternativen. I slutänden är det kundens efterfrågan som styr”, kommenterar Klas Olsson, koordinator på Coop i Värmland. 

Coop hade inte heller avtalat om inköpsvolymer med Nordells, säger han vidare. 

”Nordells har ett klassiskt recept på tekakor. Dagligvarubranschen förändras ständigt. När kunderna efterfrågar grovt bröd, kan vi inte tvinga på dem vitt bröd. Nordells hade kunnat styra om sin produktion.”

Vidare anser Klas Olsson att Coop gjorde mycket för att stötta Nordells försäljning i butikerna. 

”Vi har kört kampanjer och annonser för att hjälpa dem att bibehålla volym. Vi körde till och med en fördelning vad gäller Nordells produkter, vilket ledde till att butikerna blev tvungna att slänga bröd.”

Hur ser du på bageriets investering?
”Det är väldigt beklagligt så klart. Nordells är en lokal leverantör, hade vi kunnat skulle vi gjort mer. Men vi kan inte fortsätta skicka ut bröd som inte går att sälja.”

Varför lade ni ned ert eget bageri?
”Vi hade ett fullsortimentsbageri med stora investeringsbehov. Det var ett stort bageri där Coop Värmland var enda kunden. Vi fick det inte att gå ihop, det gick inte att nå lönsamhet.”

Mikael Sundström driver i dag vidare verksamhetens konditoridel som är ett eget bolag.  

Vad har du lärt dig av konkursen?
”Att aldrig lita på någon, och att ha allt avtalat skriftligen.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?