1515

Räkna med dyrare hyrbil i sommar – ”kommer nog inte att kunna möta efterfrågan”

Utflykter, upptäcktsfärder och Sverigeresor. Men räkna med att få betala mer för sommarbilen i år. Det är många som vill hyra även denna coronasommar.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Förra sommaren blev det starkt tryck på biluthyrarna, väldigt många ville ha tillgång till en bil över sommaren då vi var tvungna att stanna i Sverige och inte kunde resa utomlands. Hyrbilarna tog slut, särskilt för långtidshyra.

Samtidigt hade biluthyrarna skurit ned rejält på sina bilflottor då pandemin slog till och marknaden dog, så det fanns färre bilar att hyra ut förra sommaren.

”Ett tag var vi nere på 20 procent färre bilar, men nu har det rättat till sig. Marknaden börjar komma tillbaka”, säger Anders Trollsås, vd för bilbranschens organisationen Biluthyrarna Sverige. 

Han berättar att biluthyrarna haft det riktigt tufft. Branschen tvärnitade förra våren då alla affärsresor upphörde, men räddas nu av privatkunderna som är sommarbilsugna. Han hoppas dock att affärsresenärerna kommer tillbaka.

”Jag har ju ingen kristallkula, men ett scenario är att vi reser mindre men att privatsegmentet kvarstår. Ett annat scenario är att också business tar sig. 2022 kanske flygplatsmarknaden växer till sig, och är tillbaka igen 2023”, säger Anders Trollsås.

Nu har biluthyrningsföretagen kanske 10 procent färre bilar jämfört med 2019, förklarar han.

”Det börjar likna ett normalläge. Men flygplatsmarknaden är nästan död, vi har kanske 15 procent av den vanliga volymen. Men privatmarknaden är stärkt”, säger Anders Trollsås.

I år verkar det också bli stark efterfrågan från privatpersoner på sommarbilar, precis som i fjol. Men branschen är bättre förberedd nu, enligt biluthyrningsföretagen.

”Vi ser många liknande tendenser i år som i fjol. Från midsommar fram till augusti är det många som vill boka”, säger Niklas Nyreröd, kommunikationsansvarig på Hertz biluthyrning. 

Men i fjol bokade folk sina bilar för långa tider. I år ser det ut som om det blir lite kortare hyrtider, berättar han. Och folk verkar vara ute i ganska god tid.

Andrew Smith, chef för Avis i Sverige, är inne på samma linje.

”Det ser stadigare ut i år jämfört med förra året. Då hoppades folk att kunna resa utomlands och bokade hyrbilar sent. I har folk fattat att det blir en till sommar i Sverige”, säger han.

Både Avis och Hertz ser att kunder bokar långtidshyra för kortare perioder i år jämfört med i fjol.

””Förra året var det många som hyrde från midsommar och hela sommaren. I år ser vi att snittiden är 20 dagar, säger Niklas Nyreröd.

I år tror både Hertz och Avis att det ska finnas tillräckligt med bilar i Sverige för den som bokar i tid.

”I fjol hade vi för få långtidsbilar och för många korttidsbilar. Vi har justerat det nu”, säger Niklas Nyreröd på Hertz. 

Likaså har de bilar som funnits på flygplatserna nu flyttats till städerna, där privatkunderna finns.

Men priserna för att hyra på lång tid blir högre.

”I juni–juli kan det bli mellan 15 och 25 procent högre priser jämfört med i fjol”, säger Niklas Nyreröd.

Avis har inte satt sina priser definitivt ännu, men utesluter inte prisökningar.

Den som vill vara lite spontan och boka en bil med kort varsel kan däremot inte vara säker på att hitta någon.

”Vi kommer nog inte att kunna möta efterfrågan i juli”, säger Niklas Nyreröd.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?