Annons

Tv-kändisen har högsäsong på sportlovet

ÅRE. Bärgning, biluthyrning, plåt, lack, däck – och realityserie. Årebärgarn i Järpen har en minst sagt mångsidig verksamhet. Och nu är de intensiva sportlovsveckorna i full gång, högsäsong för bärgaren.

”De här veckorna kan ju bli bra för oss”, säger Kent Jonsson.

”Det enda kravet är att de inte får ha den som voodoo-docka”, säger Kent Jonsson, vd för Årebärgarn, om dockan som tagits fram med honom som förebild.
”Det enda kravet är att de inte får ha den som voodoo-docka”, säger Kent Jonsson, vd för Årebärgarn, om dockan som tagits fram med honom som förebild.Foto:Malin Palmqvist

”Det är en lite mysko vinter, mycket mysko vinter, inte som det ska vara. Pohlman hade bättre väder”, säger Kent Jonsson och syftar på den populäre tv-metrologen.

Han skrattar till, som han ofta gör, och stryker sig över det långa vita skägget. På fönsterbrädan bubblar perkulatorkaffet och utanför fönstret virvlar lätta snöflingor över Järpens industriområde där Årebärgarns många olika verksamheter finns i flera olika lokaler.

I år är det 60 år sedan Kent Jonssons pappa Rune startade sin plåt- och lackfirma i Björnänge, nära Åre. Kent skulle bara jobba i firman några år, nu har han precis fyllt 66 och några planer på att sluta har han inte. Men han tar sovmorgon ibland numera. Företagets tredje generation, sönerna Micke och Robin äger och driver bolaget tillsammans med honom.

Nu i februari rullade femte säsongen av ”Frusna vägar” i gång på TV3 och Viafree. Realityserien följer Assistancekårens bärgare i Åre, Umeå och Örnsköldsvik. Det går lite långsammare att jobba med ett tv-team i hälarna, men fördelarna överväger, menar Robin Jonsson.

”Det är som att ha Håkan i Sune-filmerna med sig, de frågar en massa.”

Serien sänds i flera nordiska länder och nyligen bärgade Kent Jonsson bilen åt ett nederländskt par som glatt kände igen honom från tv. Han upplever att bemötandet ute på vägarna har förändrats:

”Tittarna får se hur en bärgning går till och vad som händer om det kommer en bil som kör jävligt fort förbi. Stressen har minskat, nu saktar de in lite. Förut kunde de ge en fingret och nu vinkar de.”

Den ursprungliga plåt- och lackfirman utökades med bärgning i mitten av 1980-talet, 1999 köpte Årebärgarn upp Åre biluthyrning och år 2000 det lokala ombudet för Assistancekåren. 160 stationer landet runt äger tillsammans Assistancekåren Sweden AB som fördelar ut jobb på den bärgare som är närmast.

Men bärgningen är bara en av Årebärgarns verksamheter. Senaste tillskottet är köpet av Däckservice år 2015. Det är också däcken som stått för den växande omsättningen de senaste fem åren.

”Det bara ramlar på. Vi har ju däckhotell också, det har ju blivit mer populärt. Inte med hotellfrukost då, bara hotell”, skojar Kent.

Tvärs över gården finns det fullbelagda däckhotellet med däck för 500 bilar. Det blir allt vanligare med däck i större dimensioner som är tyngre att bära, vilket gör att efterfrågan ökar.

En styrka i att ha flera verksamheter är också att de nio anställda kan växla mellan olika arbetsuppgifter. Däckbyten har sina tydliga toppar på hösten och våren. Kommer snön överraskande tidigt, som i höstas, leder det till några mycket intensiva veckor. Bärgningen har högsäsong på vintern när turismen mångdubblar Åre kommuns befolkning. Uppdragen varierar stort, från att hjälpa turister som kört fel och fastnat i en slalombacke till att – mer sällsynt – bärga fordon som gått genom isen.

Kent Jonsson berättar om ett av sina svåraste jobb där en man hjälpt sin rörelsehindrade fru in i passagerarsätet. När han stoppar in hunden bak och slår igen luckan glider bilen i väg.

”Det är brant hela vägen ned till älven. Han fick ut frun, men han fick aldrig hunden. Där fick vi gå ned med dykare.”

Den här vintern har bjudit på snö, regn, is och blåst om vartannat. Halka ger många jobb men mest ger kylan med svårstartade motorer. Micke Jonsson minns vintern för tio år sedan med temperaturer på minus 20 och neråt:

”Mellan nyår och trettonhelgen 2010 är väl det värsta vi haft. Då hade vi 80 bilar som stod i kö för att få bärgning”, säger Micke Jonsson.

”Då hade vi en ökning på en miljon i omsättning bara på den delen”, säger Kent Jonsson.

Varje år åker bärgarna också ut på mellan 30 och 60 älgolyckor. Mer snö ger fler olyckor eftersom älgarna då söker sig ut på vägarna. Kent och Micke Jonsson är kritiska till att E14 som går genom kommunen sedan några år saltas. De tycker att saltet ger en svårhanterlig sörja istället för ett ”ärligt vinterväglag”.

Tv-teamet bakom ”Frusna vägar” hittade Kent Jonsson genom ett reportage i en tysk branschtidning. Men Kent Jonsson påpekar att han hade en filmroll redan 1988. När ”Ingen kan älska som vi” med Izabella Scorupco i huvudrollen spelades in i Järpen i slutet av 1980-talet var Kent Jonsson med.

”Jag hade en halv huvudroll, jag var ju med i flera minuter. Det måste ju vara min förtjänst att Izabella blev så stor”, säger han och ler lurigt.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NanexaAnnons

Nanexa växer – nytt projekt och egen produktportfölj

Att styra och förlänga frisättningen av läkemedel i kroppen är av stor vikt för att skapa effektiva läkemedel. Det kan underlätta mycket för patienten och frigör stora resurser inom vården. Det finns ett stort intresse från läkemedelsindustrin att utveckla långtidsverkande läkemedel för behandling av många sjukdomar.

Nanexa skapar effektivare läkemedel för framtiden.
Nanexa skapar effektivare läkemedel för framtiden.

Med sin patenterade teknologi PharmaShell® styr Nanexa frisättningen av läkemedel i kroppen genom att belägga extremt små läkemedelspartiklar med ett nanotunt skal som långsamt löser upp sig och frisätter läkemedel under en längre tid, från en vecka till sex månader. Nanexa utvecklar nu en egen produkt, NEX-18, baserad på PharmaShell® som förväntas förenkla behandlingen för patienter med MDS Leukemi. 

– Vi har startat ett eget produktprojekt inom cancerområdet, NEX-18, för att förbättra en befintlig produkt som används vid behandling av MDS Leukemi. NEX-18 gör att patienten kommer kunna ersätta månadsvis återkommande sju dagars injektioner med en injektion per månad. Det frigör mycket tid för både patient och vård samt möjliggör att negativa biverkningar minskar, säger David Westberg, vd på Nanexa.

Läs mer om bolaget.

Mångsidig teknologi – många fördelar

En stor fördel med PharmaShell-teknologin är att den inte är begränsad till att fungera med ett visst läkemedel utan den kan användas brett. Både små syntetiska molekyler samt biologiska såsom peptider och proteiner. Något som flera bolag inom läkemedelsindustrin har uppmärksammat under det senaste året.

– Det har varit ett väldigt spännande år för Nanexa. Vi har nu nio projekt med totalt sex olika läkemedelsbolag och veterinärmedicinska bolag som alla håller på att utvärderas. Vi har fått upp ett riktigt bra moment i bolaget, en rörelse framåt, det ska vi förvalta samtidigt som vi ser möjligheter att utöka vår portfölj med ytterligare intressanta egna produktprojekt, avslutar David Westberg. 

Fakta

Nanexa AB är ett nanoteknologiskt drug delivery-företag som fokuserar på utvecklingen av PharmaShell® som är ett nytt och banbrytande drug delivery-system som bedöms ha en stor potential inom ett flertal substanstyper och indikationsområden. Inom ramen för PharmaShell® utvecklar Nanexa egna projekt och har samarbetsavtal med flera läkemedelsbolag, däribland AstraZeneca.

Mer från Nanexa

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nanexa och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?