1515
Annons

Räddad av barnen när 60-plussarna svek

LAHOLM.

Mantrat ”tänk om, tänk nytt” fick Lanthotell Lögnäs Gård att växa i Gasellfart under Coronakrisen. Men betyget till styrande politiker ligger fast:

”Katastrofalt”, säger vd:n och delägaren Linda Andersson.

”Personalen fick jaga getter istället för att servera trerätters. Det är vår räddning, att tänka om och tänka nytt”, säger Linda Andersson.
”Personalen fick jaga getter istället för att servera trerätters. Det är vår räddning, att tänka om och tänka nytt”, säger Linda Andersson.Foto:Björn Solfors

Inför december väntade äntligen fullbokade julbord, med upp till 220 gäster per kväll. Men osäkerhet kring nya rekommendationer, som snabbt ändrar alla förutsättningar, är numera vardag. 

”Men jag oroar mig sällan. Det kan du inte som företagare. Du har redan så stora problem att du skulle bli psykiskt nedbruten då”, säger Linda Andersson. 

”Och allting går. Det finns inga dåliga ursäkter som företagare, man kan inte skylla på någonting. Är det dåligt väder en sommar? Ja, då får man anpassa sig efter det. Ställ om!”

En inställning hon hade god nytta av när bokningskalendern rensades i mars 2020. De stora kundgrupperna försvann: 60-plussarna isolerade sig, konferenserna ställdes in och arbetsresenärerna arbetade hemifrån. Nu riktades målet istället in på barnfamiljerna.

”De kunde ju inte längre åka utomlands. Kan vi få dem att åka till Lögnäs Gård istället?”

Svaret blev Barnens Lögnäs. På gården fanns redan ett populärt lekområde, med djur som getter och minigrisar, som nu växlades upp från 300 kvadratmeter till 1 200. 

”Vi blåste ut stallet, satte in bänkar, kuddar och bord och byggde cafédiskar. Vi flyttade helt enkelt ut hela fikaverksamheten dit för att sprida gästerna. När barnen har mer att leka med stannar de också längre, de blir hungriga och familjen går in på restaurangen och äter lunch”, säger hon.

”Men vi får inte ta betalt för att titta på djuren, då blir vi en djurpark och det har vi inte tillstånd för. Så vi sålde ett fikapaket. Det måste du köpa för att komma in i stallet, och så får du titta på djuren gratis.”

Att vara kreativ med regelverken har hjälpt henne mer än en gång under pandemin. De 36 hotellrummen ville hon, så långt det var möjligt, fylla med besökande kärlekspar. De spenderar rent krasst mer pengar per person än en familj. Dessutom tar de bara upp ett rum, vid familjebesök slås två rum ihop till ett. 

Foto:Björn Solfors

”Då slog det mig: Alla ungar vill ju tälta. Så vi gick ut och klippte gräset på åkern, la ut stenar och möbler och marknadsförde ett tältpaket med alla bekvämligheter gentemot barnfamiljer. Man tar med sig sitt eget tält, men man äter frukost och middag inne på restaurangen och har fri tillgång till vårt spa. Det gick super! Vi hade en hel del tält per natt, vilket innebar många gäster extra varje dag på anläggningen”, säger hon. 

”Men jag fick inte sälja själva tältplatserna. Då blir det camping och jag har inte camping-tillstånd. Så vi tog helt enkelt inte betalt för boendet, utan för allt det andra.”

Både tältsatsningen och barnsatsningen beskriver hon som avgörande för utvecklingen. Även gårdens 30 ställplatser för husbilar såldes enligt ett liknande upplägg, med tillhörande mat- och spapaket. 

”Husbilarna ökade enormt under pandemin, med många långliggare. Här kunde 60-plussarna bo, och samtidigt bjuda in barn och barnbarn för att träffas utomhus. Vi fick hela tiden tänka om och tänka nytt.”

Ett mantra som visserligen varit aktuellt ända sedan starten 2007. Lindas make, Lars Andersson, är född på gården och drev då ett mindre lantbruk i sjunde generationen.

”Gården var i stort behov av utvecklig och renovering, och lantbrukets ekonomi var inte god. Ska du vara lantbrukare i dag måste du vara stor, eller får du lägga ner. Det gjorde att vi tänkte om och testade det här. Han är min parhäst. Utan honom hade vi inte kunnat bygga allt detta, och utan mig hade vi inte kommit någonstans med företagandet.”

Numera ingår även granngården i lanthotellets verksamhet, som vuxit kontinuerligt sedan starten. Faktum är att Lögnäs Gård även finns med bland årets Gasellföretag i kommunen. Trots pandemin – och trots en del Corona-restriktioner som Linda Andersson är starkt kritisk till. 

”Förbudet att sälja alkohol efter klockan 20 slog exempelvis väldigt dumt. På vissa ställen i landet fick gästerna göra en sista beställning då, på max tio öl och tre flaskor vin, och sedan sitta kvar vid sina bord. Men inte här. Våra gäster var tvungna att lämna matsalen, men ingen åker ju iväg på en weekend för att gå och lägga sig halv nio”, säger hon. 

”Så vi använde ett antal hotellrum här som lounger, där vi fick ha rumsservering till klockan två på natten. Så istället för att gästerna fick sitta kvar i restaurangen med bra avstånd till varandra, så packade de in sig där med folk de inte kände. Helt lagligt. Jag påtalade detta själv för vår alkoholhandläggare, för att få till en ändring, men tydligen var det olika regler hos olika Länsstyrelser.”

Hur vill du sammanfatta politikernas hantering i stort när det gäller restriktioner inom restaurang och hotell?
”Katastrofalt. Beslutet att inte stänga ner samhället helt i början var bra, mycket annat har tvärtom försämrat situationen och faktiskt ökat smittspridningen. Man tänker inte hela vägen och man lyssnar inte på oss företagare. Hade man bedrivit Sveriges politik på samma sätt som vi driver våra företag hade mycket sett annorlunda ut”, säger Linda Andersson. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?