1515
Annons

Racingföraren ska få Saab att gasa – letar Greta Thunberg-typer

Tidigare racingföraren Charlotte Haegermark har jobbat med Tesla, Porsche och kört XC60 i Volvoreklam.

Nu rattar hon Saab-koncernens försök att bli mer innovativt.

Charlotte Haegermark jobbar som innovationskonsult i Saabs strategi- och innovationsteam med ansvar för samarbeten med startupbolag och som rådgivare i så kallat intraprenörskap.
Charlotte Haegermark jobbar som innovationskonsult i Saabs strategi- och innovationsteam med ansvar för samarbeten med startupbolag och som rådgivare i så kallat intraprenörskap.Foto:Jesper Frisk
Charlotte Haegermark jobbar som innovationskonsult i Saabs strategi- och innovationsteam med ansvar för samarbeten med startupbolag och som rådgivare i så kallat intraprenörskap.
Charlotte Haegermark jobbar som innovationskonsult i Saabs strategi- och innovationsteam med ansvar för samarbeten med startupbolag och som rådgivare i så kallat intraprenörskap.Foto:Jesper Frisk

”När jag insåg att jag inte skulle bli någon formel 1-förare klippte jag mig och skaffade mig ett riktigt jobb, haha. Min roll nu är att öka Saabs förmåga att samarbeta med startup-bolag och lyfta fram entreprenörer som finns i koncernen”, säger Charlotte Haegermark.

Hon var anställd på Saabs dotterbolag Combitech och var med i en innovationstävling för att undersöka hur så kallat intraprenörskap fungerar i koncerner.

”Hur fångar man personer på en arbetsplats som har en entreprenörsådra, som har egna idéer? Vi gjorde en förstudie och undersökte vilka hinder och möjligheter som fanns i företaget.”

Förstudien gav mersmak.

”Utveckling och förändring har hela tiden varit den röda tråden i det jag gjort. Innovation var nästa steg kombinerat med intraprenörskap. Där är jag nu.”

I fjol lyftes Charlotte Haegermark upp till en koncernövergripande position och leder ett team på ett tiotal personer som kommer från alla delar i koncernen, från flygplan till ubåtar.

”Jag fick en penna och ett blankt papper – precis som jag vill ha det.”

Uppdraget var att stärka Saabs förmåga att samarbeta med startupbolag.

Hon har redan belönats internt med utmärkelsen Saabkoncernens mest inspirerande kolleger och nominerades för två år sedan till Forbes talanglista ’30 under 30’.

”Jag tror det var jag och Blondinbella från Sverige, kanske fler, men ingen av oss kom in på listan. Är man tävlingsmänniska är det så klart tråkigt att inte komma med, men man kan vinna på olika sätt”, säger Charlotte Haegermark.

Hur skapar man förändring på rätt sätt?
”Man tvingar inte människor. Man försöker vara inspirerande. Visar på goda exempel, låter människor ta sin tid och börjar med dem som är mest engagerade från start.”

För att nå nästa nivå på tillväxtstegen behövs, enligt Charlotte Haegermark, en kulturresa för att företaget ska bli snabbare, mer öppet för förändring och mer lärande.

”Viktigast är att innovation ger ett värde. Att det blir verkstad. Arbetet mitt team gör ger ringar på vattnet.”

Konkreta resultat så här långt?
”När man jobbar med det här ska man komma ihåg att det är osäker materia. Vi ska omvandla osäkerheter till möjligheter. Men ett exempel är samarbete med ett bolag som sysslar med hur man kan kyla elektronik mer effektivt. Ett annat som är i gång nu görs tillsammans med ett företag som arbetar med designautomation.”

Vilka förebilder har du själv i ditt arbete?
”Volvo Cars tycker jag har gjort det bra där de haft bra ledarskap. Klarna är ett annat exempel. När man kände att man tappat sin ’startup-vibe’ och blivit storbolag, gick man tillbaka och formade många startups internt som var självstyrande.”

För Charlotte Haegermark handlar det om att internt leta efter ”Greta Thunberg-typer” de som brinner för sin sak.

Söka på lite annorlunda ställen?
”Jag tror det. Många ser nog inte mig som chefsmaterial. Jag är inte intresserad av karriär på det sättet. Men jag vill göra skillnad, driva igenom de här förändringsprojekten och jobba för att modernisera och utveckla.”

I vilka bolag skulle du vilja sitta i styrelsen?
”Jag tror man kan göra mest skillnad i lite större, traditionella bolag. Volvo kanske? Scania, SKF och H&M är några andra. Och Essity verkar spännande.”

Charlotte Haegermark började köra gokart, eller karting, som tioåring i Göteborg. Körde varje helg i tio år, kom med i landslaget. På slutet, 2008–2010, tävlade hon internationellt på fulltid i den hårdaste klassen med växlad go-cart där toppfarten ligger runt 145 kilometer i timmen.

”Jag var som bäst runt 30 i det tyska mästerskapet av 65 förare, vilket jag ändå är nöjd med efter förutsättningarna. Hushållskassan räckte bara till den nivån. Konkurrenterna hade betydligt bättre ekonomi.”

Racingkarriären ligger för tillfället på is, som det brukar heta bland folk som tävlat.

”Jo, jag har en paus. Man vill inte säga att man slutat, jag har ständig bevakning på Blocket för att hitta ett bra objekt man kan köra med. Bara för att det är så kul.”

Men racing har även en baksida, hon var bland annat med i ett race där en av förarna förolyckades.

”Det var ganska tufft och tog lång tid innan jag hade bearbetat det. I första kurvan hakade en av förarnas framhjul fast i karten framför, den virvlade upp i luften och föraren bröt nacken när han slog i marken.”

Vägen som ledde in i Saab-koncernen gick via pr, marknadsföring och varumärkesjobb hos en rad bilmärken och generalagenter: Seat, Porsche och Tesla och Ford samt även Red Bull.

Vilket var roligast?
”Alla hade sin charm, men om man varit motorsportare själv är det klart att Porsche har racing i sitt DNA. Så det var speciellt.”

Hennes kunskaper som racingförare öppnade även dörren för ett inhopp som förare i en reklamfilm för Volvo i USA.

”Det var ett gig, jag blev kontaktad av ett castingbolag som ville ha en kvinnlig precisionsförare. Jag tackade ja eftersom jag tycker att det är bra om fler kvinnor syns i bilreklam.”

Hur är du som förare egentligen?
”Jag har en mjuk körstil. I racing är bromstekniken viktigast.”

Det förefaller som Charlotte Haegermark kan använda sig av den strategin och taktiken även i jobbet på Saab. Eller som hon själv uttrycker det:

”Man vinner inte race i första kurvan.”

 


Innehåll från RISMAAnnons

Systematisera ESG-arbetet med banbrytande teknologi från RISMA

Det var inte länge sedan som socialt, miljömässigt ansvar och bolagsstyrning sågs som en eftertanke – idag är det närmast en hygienfaktor. Med RISMAs ESG-verktyg får företag därför hjälp med att strukturera processer och policyer för att effektivt hantera och kontrollera alla ESG-initiativ i hela organisationen och även omsätta hållbarhetsstrategin till handling.

ESG – Environmental, Social and Governance – är en tätt sammanflätad del av de flesta framgångsrika företags affärsstrategier. Detta till trots kämpar många moderna bolag med att utforma en systematisk approach för att arbeta med dessa frågor.

– Den digitala mognaden ökar, men marknaden ser hur allt fler trender och normer snabbt övergår till att bli regelverk och direktiv – och många hänger inte med. Att ha rätt systemstöd för att kunna möta den snabba utvecklingen blir därför i princip ett måste. Har man ett ramverk att arbeta inom blir det lättare att rikta sina insatser – något som blev tydligt då FN presenterade sina globala mål – men då ökar också behovet av systemstöd, konstaterar Kasper Holton Hülsen, Chief Market Development Officer hos GRC-specialisten RISMA.

Behöver demokratiseras

Traditionellt har många satt sin lit till en uppsjö av Excelark, men ju högre krav som ställs på dokumentering och regelefterlevnad, desto mer komplext blir ESG-arbetet. Därmed ökar också vikten av att förankra ESG-tänket inom hela organisationen. 

– ESG har blivit en viktig ingrediens i affärsmodellen och behöver finnas i hela kedjan, inklusive leverantörer och partners. Annars kan det bli konsekvenser både för företagets fundamentala SLO – Social License to Operate i lokalsamhället – såväl som i resultaträkningen. Därför behöver man bygga en infrastruktur där ESG delegeras och demokratiseras hos medarbetarna, förklarar Oskar Sinha, Vice President New Markets and Growth Strategy. 

Banbrytande ESG-verktyg

Det är här RISMA kommer in – bolagets banbrytande ESG-verktyg hjälper till att överbrygga gapet mellan det strategiska och operationella för att verksamheter ska kunna fokusera även på varför utan också hur och vad. 

– Det komplexa arbetet med att spåra data och processer tvärs över avdelningar blir snabbt en oöverskådlig arbetsuppgift. Det är samtidigt ineffektivt och enormt tidskrävande. Med stöd av rätt teknologi förenklas detta arbete väsentligt där information centraliseras, ramverken är inbyggda och risker utvärderas och hanteras kontinuerligt, avslutar Oskar och Kasper. 

 

Läs mer om RISMAs ESG-lösningar 

Läs mer om RISMAs GRC-lösningar 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RISMA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?