Annons

Putin kan runda globalt system med kryptovaluta

Förbudshot i Sydkorea, skärpta varningar från myndigheter och en tung sågning från "superinvesteraren" Warren Buffett. Slagen mot kryptovalutor har duggat tätt den senaste tiden. Men från ryska statsledningen kommer rakt motsatta signaler.

"Det har varit en diskussion länge och man hoppas få en egen kryptovaluta och komma undan sanktionerna", säger Oscar Jonsson, doktorand vid King's College i London, anställd av Försvarshögskolan och expert på rysk ekonomisk krigföring.

När den ryske presidenten Vladimir Putin för någon vecka sedan sägs ha beordrat att sätta igång arbetet med att skapa en rysk kryptovaluta blev det tydligt att dessa valutor kan vara på väg in i internationell politik.

I efterdyningarna av Rysslands illegala annektering av Krim och den efterföljande krigföringen i Ukraina, fanns uppgifter om att Ryssland som en del av sanktionerna mot landet skulle stängas av från det internationella betalsystemet Swift.

"Den ryske premiärministern Medvedev sade då att det skulle vara "inga gränser" i Rysslands svar mot en blockering till Swift. Direktören för VTB, Rysslands näst största bank, sade att det motsvarade gränsen till krig", säger Jonsson.

Ett förbud att använda Swift skulle lamslå den ryska ekonomin. Förutom att landets alla internationella transaktioner går via systemet så uppges även mellan 85 och 90 procent av de ryska interna banköverföringarna göra det.

Till skillnad mot bitcoin och många andra kryptovalutor skulle en rysk kryptorubel sannolikt vara centraliserad, enligt Jonsson.

Den ryska regimen skulle då få kontroll på betalningsflödena i landet samtidigt som man, i händelse av framtida sanktioner mot de internationella betalningssystemen, skulle kunna säkerställa betalningar inom landet. Och kanske även med intressenter i länder som Kina, Indien och Brasilien.

Efter terrorattentaten den 11 september 2001 införde USA:s finansdepartement hårda restriktioner kring penningtvätt och terrorfinansiering. Det gör att USA i praktiken kan stänga av en bank från det internationella systemet om den inte följer vissa regler.

"Att bryta dollarns ledande ställning har länge varit en drivkraft för USA-fientliga stater och det är ett mål för Ryssland och Kina. Kryptovalutor kan snabba på processen", säger Jonsson.

Senaste tiden har kryptovalutor varit i blåsväder. Förra veckan bekräftade Sydkoreas finansinspektion att landets regering överväger att stänga ned alla börser som handlar med kryptovalutor. Sedan årsskiftet har USA:s myndighet för värdepapperstillsyn, SEC, fortsatt att varna för kryptovalutor och att de saknar en traditionell valutas grundläggande egenskaper.

Dessutom gick den amerikanske superinvesteraren Warren Buffett nyligen ut med påståendet att "kryptovalutor kommer att sluta illa".

Osäkerheten kring kryptovalutorna steg ytterligare när en företrädare för den tyska centralbanken i veckan sade till Reuters att alla försök att reglera valutorna måste ske på global nivå.

Men ur ett säkerhetsperspektiv lyfts också fördelar fram.

"De positiva effekterna finns för invånare i fallerande eller mindre utvecklade stater där det är svårt att öppna ett bankkonto eller registrera ett företag. Men har du internetuppkoppling kan du utföra en tjänst och använda en kryptovaluta som inte behöver registreras hos en kleptokratisk regim", säger Oscar Jonsson.

Innehåll från KIAAnnons

Upptäck den laddbara friheten

Från räckviddsångest och långa laddtider – till en helt ny elektrisk frihet.

Utvecklingen av elbilar har gått fort och nu lanseras modeller som suddar ut de sista frågetecknen kring omställningen.

Det här är dock bara början.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Utvecklingen av elektrifierade fordon har gått snabbt. Och marknaden växer stadigt: I dag är mer än hälften av alla nya bilar laddbara – alltså laddhybrider eller rena elbilar – enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Det finns biltillverkare som kommit ännu längre i omställningen till den nya laddbara friheten. Ett exempel är Kia i Sverige, där 83 procent nyregistrerade bilar är laddbara och målsättningen är att enbart sälja laddbara bilar år 2024.

Kia ligger också i framkant när det kommer till låga koldioxidutsläpp med sitt snitt på 35 g/km CO2 jämfört med genomsnittet i branschen på 74 g/km under januari till oktober, enligt Vroom.

Innovation och teknik i framkant

För Kia handlar den laddbara friheten bland annat om innovation och teknik i framkant, om en möjlighet att till exempel att använda bilen som som en strömkälla för att ladda elektrisk utrustning eller till och med en annan elbil.

Företagets laddbara rörelse strävar efter att så många som möjligt ska kunna ställa om och köra på el och sedan 2013 har företaget lanserat åtta laddbara bilmodeller.

En del i detta är den nya specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP som i dag ligger som grund för andra generationens elbilar. Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Familjebil med 585 hästkrafter

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

– Elbilar kan verkligen prestera. Från det omedelbara vridmomentet som gör att den accelererar väldigt snabbt, till hur tyst den är. En del beklagar sig över att förbränningsmotorn försvinner, men eldrift kan göra bilfärden till en upplevelse. Ta till exempel Kia EV6 GT, som har 585 hästkrafter, vridmoment på 740 Nm och kan gå från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, säger Alex Papapetropoulos, director of product and pricing på Kia till tidningen Kia Story.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera