1515
Annons

Putin hoppar av Parisbesök efter Syrienbråk

Rysslands president Vladimir Putin ställer in sin resa till Paris efter ett rasande gräl över Moskvas roll i Syrienkonflikten.

Vladimir Putin.
Vladimir Putin.Bild:TT

Presidenten har beslutat att ställa in besöket, kommenterar Kremls talesman Dimitrij Peskov beslutet och syftar på den sedan länge planerade resan till Paris den 19 oktober.

Uttalandet kommer en dag efter Frankrikes president François Hollandes uttalande om att syriska trupper begår krigsbrott i den syriska staden Aleppo med stöd från ryska flygattacker.

Ryska styrkor har utfört flygbombningar i Syrien i över ett år för att stötta president Bashar al-Assads trupper. Detta tvåfrontskrig har hittills tagit över 300 000 människoliv och fört Moskva längre och längre bort från Väst.

Hollande har erkänt att han känt tvivel inför mötet med sin ryska kollega. Under ett tal i Strasbourg sade han att Frankrike och Ryssland är starkt oeniga om situationen i Syrien.

"Det är nödvändigt att ha en dialog med Ryssland, men vi måste vara strikta och tydliga", sade Hollande under ett tal till Europarådets parlamentariska församling.

På lördagen stoppade Ryssland ett utkast om vapenvila i FN:s säkerhetsråd. Det är femte gången Ryssland använder sitt veto för att blockera åtgärder från FN.

Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Experterna: ”Gyllene tillfälle” – byt jobb och maxa lönen

Att byta jobb kan ge lönen ett rejält uppsving när inflationen gräver hål i plånboken. Men för att landa drömtjänsten krävs både ett lockande cv och vassa argument.

Två experter tipsar om hur du ska tänka kring jobbyte, lyfter fram det viktigaste men bortglömda cv-knepet och pekar ut vilka knappar det gäller att trycka på i lönediskussionen. 

”Vi kan konstatera att vi har den hetaste sommaren på arbetsmarknaden någonsin. Det är ett gyllene tillfälle”, säger rekryteringskonsulten Anna Arborelius.

Foto:Fredrik Sandberg/TT, LEIF R JANSSON / TT

Slutet på sommaren innebär högsäsong för jobbsökande. Semestern får många att ifrågasätta alltifrån övertidstimmar till pendlingsavstånd och lönenivå.

”Många funderar över hur man kan fortsätta ha det lika bra som på semestern och drömmer om en förändring. Jag tycker att man ska ta tillvara på den lusten och energin”, säger Rebecca Hallberg, som jobbar med rekryteringsmarknadsföring på TNG.

Rebecca Hallberg, TNG.
Rebecca Hallberg, TNG.Foto:Press

Förutsättningarna att lyckas är osedvanligt goda. Åtminstone enligt Manpowers arbetsmarknadsbarometer, som mäter om arbetsgivare förväntar sig ökad sysselsättning. 

”Vi kan konstatera att vi har den hetaste sommaren på arbetsmarknaden någonsin. Det är ett gyllene tillfälle att se sig om efter någonting nytt eftersom det är kandidatens marknad”, säger Anna Arborelius, rekryteringskonsult på Manpower.

Anna Arborelius, Manpower.
Anna Arborelius, Manpower.Foto:Press

Att byta jobb är dessutom ett effektivt sätt att höja sin lön. Ett påslag på 10 procent är inte ovanligt, vilket kan jämföras med 2,1 procent i snitt per år i reallöneökningar under perioden 1995 till 2021. 

I år kan jobbytet vara ett sätt att ducka den reallönesänkning som blir verklighet för många i och med den höga inflationen. Men Rebecca Hallberg avråder från att använda inflationen som argument för att maxa sin lön.

”Det blir ett ganska svagt argument för arbetsgivaren att ta emot, men däremot kan man hänvisa till lönestatistikstatistik som ju kan ha gått upp”, säger hon och får medhåll av Anna Arborelius:

”Alla ställs ju inför inflationen, så det blir inte så slagkraftigt”, säger hon.

Den som vill få upp lönen bör i stället fokusera på att lyfta fram prestation, kompetens och framtida potential, tycker de båda experterna. Arbetsgivare öppnar gärna plånboken för kandidater som är pålästa, visar att de förstår organisationens utmaningar och kan argumentera för att de kan bidra med en lösning.

”Ta reda på mer än det allmänna. Hur går det för bolaget, vad kan vara utmanande för branschen och marknaden framöver och vad kan du komma in med? Visa att du vill hjälpa bolaget framåt”, säger Anna Arborelius och rekommenderar att drämma till med ett relativt högt löneanspråk.  

”För att det ska bli någon form av förhandlingsläge så måste man ta i mer. Det brukar inte bli bra för att man kommer in på för låg nivå, varken för en själv eller för arbetsgivaren som då riskerar en anställd som snabbt går vidare. Så man ska ta i litegrann.”

För att komma så långt krävs dock ett lockande cv. Rebecca Hallberg tipsar om att se det som en trailer, som lyfter fram det viktigaste och sparar detaljerna till senare.

”Ett cv ska inte ge dig jobbet, det ska ge dig en intervju. Den som läser ska bli nyfiken på att veta mer”, säger hon.

Experterna är eniga om att det viktigaste knepet ofta är det som glöms bort: att anpassa det man lyfter fram till vad som efterfrågas i platsannonsen. Ett bra cv är dessutom luftigt och lättläst, med ett språk som går att förstå även utanför organisationen.

”Många krånglar till det, så att det blir plottrigt och är svårt att få ett grepp om kompetensprofilen. Nyckeln är att göra det lätt för rekryterare att orientera sig så att man tar sig igenom en första gallring ”, säger Rebecca Hallberg.

Samtidigt krävs ett ”spetsigt” cv för att sticka ut, tycker Anna Arborelius. En chef kan till exempel specificera hur stora organisationer den lett och lyfta fram tydliga resultat. 

”Att vara generell och tro att cv:t talar för sig själv är förlegat. Du måste paketera ditt cv och personliga brev så att du säljer in dig själv”, säger hon.

Men till lycka för alla som har jobbsökarångest finns en genväg som är tillåten: att länka till sin Linkedin i stället för att utforma ett cv och personligt brev på egen hand. Till skillnad från ett högst generellt personligt brev ses det inte som ett tecken på lathet.

”Nej absolut inte! I dag är det likvärdigt ett cv och kan till och med ge fördelar”, säger Rebecka Hallberg.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera