1515
Annons

Putin förnekar: Det är inte mitt palats

Rysslands president Vladimir Putin förnekar att det storvulna palats som syns i en film som delats av regimkritikern Aleksej Navalnyj är hans.

Själva filmen säger sig Putin dock inte ha sett – ”den är tråkig”, konstaterar han.

Rysslands president Vladimir Putin.
Rysslands president Vladimir Putin.Foto:Mikhail Klimentyev
Filmen om det palats vid Svarta havets strand som påstås vara i den ryske presidentens ägo har setts över 86 miljoner gånger på Youtube – men är rent nonsens, enligt Putin.
Filmen om det palats vid Svarta havets strand som påstås vara i den ryske presidentens ägo har setts över 86 miljoner gånger på Youtube – men är rent nonsens, enligt Putin.Foto:TT

En underjordisk hockeyrink, en strippklubb, ett kasino och en kyrka. Och italiensktillverkade toalettborstar för 6.000 kronor.

Filmen om det palats vid Svarta havets strand som påstås vara i den ryske presidentens ägo har setts över 86 miljoner gånger på Youtube – men är rent nonsens, enligt Putin.

”Inget av det som påstås vara min egendom tillhör mig eller mina nära släktingar, och har aldrig gjort det heller”, säger Putin under ett videosamtal med studenter.

Den omkring två timmar långa filmen har producerats av Navalnyjs antikorruptionsorganisation.

”Det här är en stat i staten. Och denna stat har endast en, icke utbytbar tsar: Putin”, säger oppositionspolitikern i filmen som offentliggjordes dagarna efter det att han gripits då han återvände från Tyskland, där han återhämtat sig efter att ha blivit förgiftad i Ryssland.

Navalnyj sitter fängslad sedan drygt en vecka. I lördags gick tiotusentals ryssar ut på gatorna i en lång rad städer för att kräva hans frisläppande – däribland i Jakutsk, trots att kvicksilvret i den östsibiriska staden krupit ned mot 50 minusgrader.

Leonid Volkov, en medarbetare till Navalnyj, uppmanar folk att gå ut på gatorna igen nu på söndag, den 31 januari.

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.     

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer    

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Planerar miljardsatsning: Så blir nästa generation Gotlandsfartyg

Världens första katamaran med fossilfri vätgas som bränsle och vattenånga som utsläpp ska i framtiden göra trafiken mellan Gotland och fastlandet både snabbare och klimatneutral. Det hoppas Gotlandsbolaget som siktar på beställningar i miljardklassen och trafikstart senast 2030.

Så här ser Gotlandsbolagets nya koncept för en eventuell framtida, snabbgående katamaran ut.
Så här ser Gotlandsbolagets nya koncept för en eventuell framtida, snabbgående katamaran ut.Foto:Gotlandsbolaget

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera