1515

PT-trenden lyfter de stora gymkedjorna

De stora gymaktörerna satsar allt mer på att erbjuda personlig träning, PT, och det är en kassako. 

Bara under första kvartalet ökade Actic sina PT-intäkter med nästan 40 procent jämfört med samma period i fjol. Men på Sats ser man brist på utbildad personal som ett hinder. 

Bild:TT

Att inte bara åka och träna lite på måfå efter jobbet utan få professionell hjälp har blivit en trend. När gymkedjan Actic kom med sin delårsrapport för första kvartalet i år hade försäljningen av PT-timmar gett en ökad intäkt per medlem med 1 procent jämfört med tidigare kvartal. Totalt har omsättningen för försäljningen av PT hos Actic har ökat från 21 miljoner första kvartalet förra året till 29 miljoner första kvartalet i år. 

Niklas Alm på Actic säger att försäljningen av personlig träning är väldigt viktigt för gymkedjan och att det syns i deras siffror att det är en trend att använda PT i dag. 

"Vi drog i gång vår PT-satsning på allvar 2015 och i dag svarar den för ungefär 12 procent av omsättningen. Det är dock en ganska liten del av vår medlemsbas som använder PT i dag, så där ser vi mer potential."

Han framhåller också förändringen av reglerna för friskvårdsbidraget, där man sedan januari i år kan använda det för PT, som positivt för branschen. 

Även det faktum att många i dag tränar för olika typer av tävlingar och motionslopp sporrar användandet av PT.

"Många har ont om tid och då behöver man träna effektivt", säger han. 

Mikael Tunedal på gymkedjan Puls och träning har också märkt av PT-trenden.

"Det är ett ökande intresse. Det är en yrkesgrupp som har utbildats i mängd under några år och det börjar bli mer och mer intressant för kunderna nu."

På Sats, som är en annan av Sveriges största gymkedjor, ser man också en ökning av efterfrågan på PT:s, men brist på personal gör att tillväxten begränsas. 

"Vi har dock en utmaning att hitta tillräckligt med kompetenta tränare som begränsar vårt resultat något”, säger Mats Hellsten, PT-Manager Sats.  

Även för kedjan Puls och träning är möjligheten att erbjuda en PT ett bra sätt för att få intäkterna att öka. Förra året växte företagets omsättning med 16 procent jämfört med 2016.

"Försäljningen av PT:s har dubblerats de senaste åren, även om det för vår del är från små värden. Vi lever mycket på intäkter från medlemskapet men behöver också ha andra produkter att erbjuda, och där är PT en viktig del", säger han. 


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?