ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Psykologen: Därför snattar vi på jobbet

  • Foto: DenisNata

Varje år stjäls det för miljarder av företagens anställda och dess chefer. Och stölderna ökar.

”Snatteri blir ett sätt att lönekompensera sig själv”, säger Rune Brand, psykolog och beteendevetare, som forskat i stölder på jobbet.

"Det drabbar ingen fattig". Det är en vanlig förklaring som används av medarbetare som anser sig ha rätten att ta med sig saker hem från jobbet. Det kan handla om allt från post-it-lappar, pennor och toapapper till dyra maskiner. Och det verkar bli allt vanligare att anställda anser sig kunna plocka med sig saker hem.

I en rapport från Svensk Handel konstaterades att det interna svinnet, det vill säga stölder som begås av personal och chefer, uppgick till drygt 1,9 miljarder kronor 2016. Det var en ökning med 18 procent sedan 2013. Och siffrorna berör bara handeln.

”Ändå finns det ett stort mörkertal. Det finns branscher där man pratar om 30 procents svinn”, säger Rune Brand.

Även om stölden kan uppfattas som liten kan den få stora konsekvenser.

”Stöld på jobbet är nästan alltid saklig grund för avskedande. Värdet spelar inte så stor roll”, säger Dan Holke, chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd.

Det talas om två typer av interna stölder.

Dels tillfälliga stölder, ett tillgrepp som sker någon enstaka gång. Tillfället gör tjuven och den anställde tar med något hem.

Dels systematiska stölder där den anställde letar hål i säkerhetssystem och upprepade gånger stjäl varor, ofta till stora belopp, ibland tillsammans med andra.

Internationell forskning visar att män och kvinnor stjäl i lika hög grad från sina arbetsplatser, men att män oftare åker fast.

”Kanske kvinnor är listigare när de stjäl från jobbet”, säger Annukka Jokipii, professor i redovisning vid Vasa universitet i Finland som forskat i ämnet.

Forskare kring interna stölder lägger inte hela ansvaret på de anställda.

”Ledarskapet är viktigt när det gäller internt svinn”, säger Rune Brand.

Han har kommit fram till att en avgörande faktor för om medarbetare stjäl är hur de behandlas av ledningen.

”Där folk känner sig dåligt behandlade ökar risken för stölder. Och de signaler som ledarskapet skickar i moraliska frågor påverkar också. Om chefen själv går på långlunch och låter företaget betala påverkar det de anställda.”

Många företagare funderar på hur de ska kunna stöldsäkra arbetsplatsen. Men övervaknings- och kontrollsystem är inte alltid rätt väg att gå.

”Om du har för mycket kontroll så kan det bidra till misstro mot ledningen. Det handlar också om hur man kommunicerar med medarbetare”, menar Brand.

Han pekar på att en viktig faktor för att säkra en arbetsplats är hur man rekryterar ny personal.

”Letar de efter människor som säger ifrån när de upptäcker att "hål i systemet"”, eller sådana som istället utnyttjar hålet?

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies