Annons

Prylkedjan vill sälja mer hållbart – men är redo att öka utsläppen

Clas Ohlsons viktigaste roll i klimatkrisen är att sälja rätt saker till kunderna, enligt vd Lotta Lyrå.

Samtidigt har prylkedjan ett utsläppsmål som tillåter ökade utsläpp.

Foto:Johan Jeppsson/Bloomberg

Samtidigt som detaljhandeln pressas allt mer av den framväxande e-handeln har branschen en enorm utmaning i klimatfrågan. Det gäller inte minst för ett företag som Clas Ohlson där 71 procent av varorna tillverkas i Asien. 

”Klimatfrågan är helt fundamental för alla företag och jag tror att Clas Ohlson kan göra som störst påverkan genom att möjliggöra för våra kunder att leva ett mer hållbart liv. Det brinner jag personligen väldigt mycket för”, säger Lotta Lyrå.

Hon anser att bolagets viktigaste klimatmål är att hållbara produkter ska utgöra 25 procent av sortimentet, ett mål Clas Ohlson anser sig vara 6 procentenheter från att nå.

Vad är egentligen en hållbar produkt?
”Vi har satt en definition på det vi anser vara hållbara produkter. Det kan handla om saker som materialval, möjligheter att återvinna produkten eller funktionen i hemmet, att produkten hjälper kunden att leva ett mer hållbart liv, till exempel underlätta återvinning.”

För sina egna utsläpp har Clas Ohlson målet att minska transportutsläppen i relation till omsättningen. Om bolaget levererar på nuvarande tillväxtambitioner de kommande tio åren innebär det att utsläppen kan öka med 62 procent utan att bryta mot målet. Det kan jämföras med att vetenskapen anser att världen totalt måste reducera utsläppen med åtminstone hälften till 2030 för att nå 1,5-gradersmålet. 

Varför har ni inget mål om att minska de absoluta utsläppen?
”Vi tittar även på det. Men givet att vi har jobbat så ambitiöst med att sänka utsläppen från våra varutransporter under lång tid med omläggning från lastbil till tåg och från flyg till båt tycker jag att det är mer intressant att se vilken förbättring vi har åstadkommit över tid.”

Hundraettåriga Clas Ohlsons hållbarhetsarbete utgår från att stödja affärsmodellen i ytterligare 100 år, enligt bolagets hållbarhetsredovisning.

Är en affärsmodell, där skandinaver konsumerar prylar, som i ert fall till 71 procent är tillverkade i Asien, hållbar för de kommande hundra åren?
”Om man i beskrivningen lägger till ett strukturerat hållbarhetsarbete där vi på många sätt stimulerar återvinning och återanvändning, till exempel genom att erbjuda reservdelar och att expandera uthyrningen av verktyg, så tror jag det. Vår affärsmodell handlar ju också ofta om att göra mer med det du redan har.” 

 

 


Innehåll från XintelaAnnons

Bättre behandlingsmetoder med cellmarkör

Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela.
Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela.Foto:Ola Torkelsson

Med en patentskyddad markörteknologi för stamceller och en egen produktionsanläggning är Xintela en spelare inom cellterapifältet att räkna med. Nu satsar de även på att ta fram en ny behandlingsmetod för aggressiv bröstcancer.

Xintela utvecklar behandlingar inom områden där behovet av ny innovation är stort – artros, covid-19 och aggressiva cancerformer. Utvecklingsarbetet grundar sig i företagets markörteknologi Xinmark, där specifika cellyteproteiner fungerar som målmolekyler på stamceller och cancerceller.  

Från start har Xintela fokuserat på stamcellsterapi för artrospatienter. Genom prekliniska studier på hästar har bolaget visat att stamceller som tagits fram med hjälp av markören kan bromsa utveckling av artros hos hästar efter n ledbroskskada. 

EXTERN LÄNK: Inbjudan till Xintelas emission 

Unik markörteknologi

– Vi är inte ensamma om att arbeta med stamceller, men vår teknologi gör oss verkligen unika. Med våra markörer kan vi sortera ut stamceller från exempelvis fettvävnad och få fram en homogen stamcellspreparation av hög kvalitet som sedan expanderas i stora mängder, säger Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela. 

Xintela har en egen GMP-förberedd produktionsanläggning för att tillverka sina stamcellsprodukter för kliniska studier. Nu inväntar företaget ett tillstånd för att producera den första produkten Xstem-Oa och inleda kliniska studier på artrospatienter.  

Markörteknologin Xinmark kan också användas för att detektera vissa aggressiva cancerceller och rikta behandlande antikroppar till dessa. Xintela fokuserar sedan tidigare på den aggressiva hjärntumören glioblastom, och nyligen presenterade företaget att nästa fokusområde blir trippelnegativ bröstcancer, även den en mycket aggressiv cancerform med dålig prognos. 

Nya indikationer möter stora medicinska behov

– Plattformen Xinmark ger oss möjlighet att bredda verksamheten till nya utvecklingsområden. Därför har vi nu lagt till trippelaggressiv bröstcancer och även inlett en preklinisk studie av våra stamceller som behandling för Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS), en svår lungkomplikation som drabbar vissa covid-19-patienter, säger Evy Lundgren-Åkerlund.

Nu hoppas hon kunna landa samarbeten med strategiska partners inom bolagets verksamhetsområden för att ytterligare stärka Xintelas plats på marknaden. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Xintelas satsning på en ny behandling av aggressiv bröstcancer 

Fakta Xintela
Xintela är ett biomediciniskt bolag verksamt inom regenerativ medicin och cancer. Med sin patentskyddade markörteknologi utvecklar företaget nya behandlingsmetoder för exempelvis artros och hjärntumörer. www.xintela.se 

Mer från Xintela

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xintela och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?