ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Handel

Prylkedjan vill sälja mer hållbart – men är redo att öka utsläppen

  • Foto: Johan Jeppsson/Bloomberg

Clas Ohlsons viktigaste roll i klimatkrisen är att sälja rätt saker till kunderna, enligt vd Lotta Lyrå.

Samtidigt har prylkedjan ett utsläppsmål som tillåter ökade utsläpp.

Samtidigt som detaljhandeln pressas allt mer av den framväxande e-handeln har branschen en enorm utmaning i klimatfrågan. Det gäller inte minst för ett företag som Clas Ohlson där 71 procent av varorna tillverkas i Asien. 

”Klimatfrågan är helt fundamental för alla företag och jag tror att Clas Ohlson kan göra som störst påverkan genom att möjliggöra för våra kunder att leva ett mer hållbart liv. Det brinner jag personligen väldigt mycket för”, säger Lotta Lyrå.

Hon anser att bolagets viktigaste klimatmål är att hållbara produkter ska utgöra 25 procent av sortimentet, ett mål Clas Ohlson anser sig vara 6 procentenheter från att nå.

Vad är egentligen en hållbar produkt?
”Vi har satt en definition på det vi anser vara hållbara produkter. Det kan handla om saker som materialval, möjligheter att återvinna produkten eller funktionen i hemmet, att produkten hjälper kunden att leva ett mer hållbart liv, till exempel underlätta återvinning.”

För sina egna utsläpp har Clas Ohlson målet att minska transportutsläppen i relation till omsättningen. Om bolaget levererar på nuvarande tillväxtambitioner de kommande tio åren innebär det att utsläppen kan öka med 62 procent utan att bryta mot målet. Det kan jämföras med att vetenskapen anser att världen totalt måste reducera utsläppen med åtminstone hälften till 2030 för att nå 1,5-gradersmålet. 

Varför har ni inget mål om att minska de absoluta utsläppen?
”Vi tittar även på det. Men givet att vi har jobbat så ambitiöst med att sänka utsläppen från våra varutransporter under lång tid med omläggning från lastbil till tåg och från flyg till båt tycker jag att det är mer intressant att se vilken förbättring vi har åstadkommit över tid.”

Hundraettåriga Clas Ohlsons hållbarhetsarbete utgår från att stödja affärsmodellen i ytterligare 100 år, enligt bolagets hållbarhetsredovisning.

Är en affärsmodell, där skandinaver konsumerar prylar, som i ert fall till 71 procent är tillverkade i Asien, hållbar för de kommande hundra åren?
”Om man i beskrivningen lägger till ett strukturerat hållbarhetsarbete där vi på många sätt stimulerar återvinning och återanvändning, till exempel genom att erbjuda reservdelar och att expandera uthyrningen av verktyg, så tror jag det. Vår affärsmodell handlar ju också ofta om att göra mer med det du redan har.” 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer